Már csak a negatív kampány segíthet a szociáldemokratáknak?

A Spiegel ismerteti a 2009-es Bundestag-választásokra készülő SPD alapvető dilemmáját, miként ronthatják le a kereszténydemokrata kancellár kiemelkedő népszerűségét. A Presse beszámol arról, milyen problémákkal kell megküzdenie a KGB által átszőtt Oroszországgal üzletelő nyugati vállalkozónak.

2007. 12. 22. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazin Az SPD Merkel-ellenes kampányt tervez címmel ismerteti a szociáldemokraták felkészülését a 2009-es Bundestag választási kampányra. A lapinformációk szerint az SPD Bundestag frakciója létrehozott egy belső munkacsoportot, hogy megtervezze az Angela Merkel elleni személyes támadásokat, melynek célja, hogy a kancellár asszony varázserejét megtörjék. Az elvtársak a kancellár asszony személyében látják a 2009-es választási győzelmük legnagyobb akadályát. Mindenekelőtt Angela Merkel jelentős személyes támogatottsága jelent komoly problémát a baloldali stratégáknak, ezért tevékenységük legfontosabb célja, hogy a kancellár varázserejét még időben megtörjék – írja a Spiegel. E cél érdekében különböző stratégiákat követnek: többek között mérlegelik, hogy vezetési képtelenséggel vádolják Merkelt, vagy azt bizonygassák, nem mutat kellő aktivitást a munkavállalói jogok kiterjesztésének érdekében.

A munkacsoportban megvitatják azt is, hogy vajon az ún. negatív kampány eredményre vezethet-e Németországban – ezt az amerikai Demokrata Párt stratégái ajánlották a Karl Lauterbachhal, a Bundestag SPD képviselőjével folytatott beszélgetésekben. Ott a negatív kampány már évek óta megszokott jelenség, ahol gyakran az ellenfél magánélete is célkeresztbe kerül. Eddig az SPD elutasította ezt a módszert, többek között folyamatosan azzal érveltek, hogy a német választók, ellentétben az amerikaiakkal nem értékelnék a személyes támadásokat – írja a német hírmagazin. A frakció munkacsoportja az SPD pártközpont választási kampány-előkészületeinek kiegészítését jelenti, ahol Hubertus Heil pártigazgató felelős a tervezésért és a megvalósításért.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilapban Matthias Auer Titkosszolgálat: Az orosz kémek számos cégvezető pozíciót elfoglaltak címmel ismerteti a KGB gazdasági térnyerésének várható következményeit. A nyugati cégek együttműködnek vállalkozásaikban egykori KGB munkatársaival, a Gazprom szintén szorosan a KGB veteránok kezében van – írja az osztrák napilap. „A KGB jobb, mint egy MBA” – ordította a Smart Money című lap orosz kiadásának főcíme néhány napja. Az új KGB káderképzőjének jó kiképzését mindenki elismeri, s tényleg: az orosz titkosszolgálat nemcsak a politika csúcsvezetői pozícióit birtokolja, hanem az orosz gazdaságot is szilárdan a kezükben tartják – írja a Presse. Mindenek előtt Vlagyimir Putyin – maga is a KGB utódszervezetének, az FSB főnöke volt – hálózatot hozott létre hűséges, egykori ügynökből, akik megszállták a kulcsiparágakat. A Gazprom az orosz vezetés stratégiailag legfontosabb politikai eszköze, szorosan a KGB veteránjainak a kezében van – írja a lap.

A ChannelOne-nál, az ország legfontosabb csatornájának élén Alexej Gromov személyében Putyin egyik bizalmasa ül, Szergej Csemezov, akivel Putyin együtt dolgozott az egykori NDK-ban, a Roszoboronexpert tulajdonosa, egy fegyverexport cégé. Időközben már a nyugati cégeket is egyre kevésbé zavarják az egykori KGB-sek, Oleg Svartszman – maga is egykori FSB ügynök – a FinansGroup alapkezelő menedzsereként minden további nélkül képviselheti az Egyesült Államokban a titkosszolgálatok ködében tevékenykedő befektetőket – állítja a lap.

A probléma Jevgenyija Albatsz orosz újságírónő szerint, hogy a titkosszolgálatok és a gazdaság erőteljes összefogása hatalmas erőszak potenciált hordoz magában.,

-Ezek olyan emberek, akik tudják, miként lesz megkaparintható egy vállalat, vagy hogyan zsarolható valaki, a menedzsmentről azonban fogalmuk sincs. Nyomást gyakorolnak, egyszerűen, mert ezen kívül nem tudják, mit kell tenniük – nyilatkozta egy KGB ügynök az Economistban. Svartszman egy interjúban büszke volt a titkosszolgálatokkal ápolt szoros kapcsolataira. Ez segít oroszországi vállalkozásaiban, mert a cégek tulajdonosai „tudják, honnan jövünk”. Nyilvánvaló fenyegetés, amit számos vállalkozó komolyan vesz, amikor olyan üzletekbe is belemennek, amit más körülmények között talán nem vállaltak volna.

Máig nem cáfolta senki Svartszman nyilatkozatát, aki viszont az újságíróval tudatta, ideje lenne, mérget innia, ez azonnal Alexander Litvinyenko halálára emlékeztet a lap szerint. Arra a Kreml bírálóra, akit titkosszolgálati megbízásból polóniummal megölt Alexander Lugovoj, egy másik orosz „üzletember”. Ennek ellenére egyre több nyugati vállalat választja a KGB-cégekkel történő együttműködést. Az orosz piac ugyanis érdekes és jelentős nyereséget ígér, egyedül, az idei évben több mint 45 milliárd dollárt (30,97 milliárd euró) fektettek be a cikkíró értesülése szerint. Továbbá számos meglepő kapcsolat létezik, pl. a Boeing 737-es Dreamlineréhez a titánt Csemezovtól vásárolja, az Exxon Mobil az orosz Rosznyeft partnere, ennek élén a volt ügynök, Igor Secsin ül, a Renault Csemezovval közösen tulajdonolja az orosz AvtoVazt – írja a Presse.

Teljesen jól nem érzik magukat, egyedül a Renault tudatta, hogy nem aggódik, mert az AutoVaz számára érdekes partner. De mi történik, ha a volt kémek azt csinálják, amire kiképezték őket? Még mindenki emlékezik Vlagyimir V. ügyére, akit az idén nyáron Ausztriában letartóztatták, mert meg kívánta szerezni az EADS helikopter terveit. Oroszország ezzel szemben minden eszközzel védekezik a gazdasági kémkedés ellen, ennek a törekvésnek a középpontjában ismét a titkosszolgálatok állnak. A jövőben a stratégiai iparágakba történő minden külföldi befektetés esetében az FSB mondja ki a végső szót, természetesen a nyugati kémeket elhárítandó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.