Az ordító toleránsok intoleranciája

Miért üldözték el a baloldali toleranciabajnokok az elüldözöttek szervezetének elnökét a potsdami egyetemről? Egy zsidósággal kapcsolatos témákra specializálódott honlapon Magdalena Marsovszky azt próbálja levezetni, hogy a Terror Háza antiszemita.

2008. 06. 05. 11:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német napilapban Ansgar Graw Az elüldözöttek főnökasszonyát elüldözték című cikkében tudósít az Erika Steinbachot a potsdami egyetemen ért atrocitásokról. (Közvetlenül a második világháborút követően mintegy 15 millió németet űztek iszonyatos kegyetlenséggel a Vörös Hadsereg által megszállt kelet-közép-európai országokból – a szerk.) Steinbach, mivel Potsdamban az egyetemi vezetésről kiderült, hogy képtelen biztosítani beszédeinek többé-kevésbé zavartalan lebonyolítását, lemondta előadássorozatát. A CDU Bundestag-képviselője ezzel reagált a baloldali Általános Diákbizottság (AStA) kezdeményezésére, mely ülősztrájkokkal, lökdösődéssel és vízzel telt luftballonokkal sikeresen megakadályozta, hogy Steinbach A középkori és késő középkori keleti betelepülés és gyarmatosítás címmel, a németek XVIII-XIX. századi, a kelet-közép-európai térség felé (Magyarország elnéptelenedett területei, Volga-vidék) elmondja gondolatait. Egy résztvevőt megsebesítettek az üvegszilánkok. A rendőrök nem tudták felszámolni a százfős zavargók blokádját, mert egy fiatal anya a karján gyermekével elvegyült a demonstrálók között.

Hagalil (hagalil.de)

A zsidósággal kapcsolatos témákra specializálódott honlapon Magdalena Marsovszky A budapesti Terror Háza címmel kívánja igazolni tézisét, a múzeum koncepciója antiszemita. Az írás a szerzőnek a berlini Humboldt Egyetemen tartott előadásának szerkesztett változata. A Terror Háza kapcsán a német és az angol nyelvű szakirodalomban lassan kialakul a konszenzus, a múzeum koncepciója nem a magyar társadalom kívánatos reflexív emlékezet politikáját szolgálja. Az előadó szerint a múzeum állandó kiállításának koncepciója antiszemitaként értékelhető, illetve táplálhatja a társadalmi antiszemitizmust.
A 2002-ben megnyitott Terror Házában a magyar nemzeti áldozati narratíváját állítja előtérbe. A nemzeti áldozatiság mítosza a Magyarországon uralkodó etnikai-népi gondolkodásmód fontos építőköve, s szoros összefüggésben van a kulturpesszimizmus jelenségével. Mindkettő fontos eleme az antiszemitizmust elősegítő struktúráknak. Az antiszemitizmusban meghatározó a szimbolikus „zsidóval” vagy magával az idegennel szembeni ellenszenv. Ezért a magyarországi antiszemitizmus inkább a politikusok és a média szereplői (s itt is főként a szocialisták és liberálisok) ellen irányul, mint a valódi zsidók ellen. Magyarországon a népi kollektív olvasat szerint a magyarok erkölcsileg tiszta nemzet, mely ugyan elszenvedte a terrort, de alapjában abban nem vett részt, s a holokausztban is szeplőtlen maradt.
A Gulag és Auschwitz párhuzamba állítását és a holokauszt ezzel járó erkölcsi relativizálását, valójában tagadását a tudomány „másodlagos antiszemitizmusnak” nevezi. Ez az egyenlőségjel látható a múzeumban, ott a náci korszak két teremben látható, míg a kommunista időszak 21-ben. A kiállítás utolsó terme a „búcsú”, mely a szovjet csapatok kivonulásával foglalkozik, azt a benyomást kelti, hogy a terror egészen a mai napig tartott. Elhallgatja ugyanakkor a reformkommunista törekvéseket és az akkori demokratikus ellenzéket, melyből a mai SZDSZ kinőtt. A kiállítás kialakítói azt az általánosító üzenetet sugallják, a „kommunizmus egyenlő a terrorral”. A Terror Háza a „kommunista terror háza”, és a kiállítás filozófiája a kommunizmus áldozatainak szemléletét tükrözi (s nagyrészt zárójelbe teszi a náci idők áldozatait és tetteseit). A Terror Háza állandó kiállítása, megfelelően a magyarországi antiszemita vitának, mely a jelenlegi szocialistákat és liberálisokat a bolsevik terror történelmi kontinuitásában látja, amit a szerző az előadásában bizonyítottnak vél, antiszemita megközelítés. A Terror Háza koncepciója az égetően szükséges össztársadalmi konszenzust nem viszi előre, sőt inkább akadályozza. Mert a kiállítás az áldozatokat tettesekké teszi, megerősíti éppen azokat az „igaz magyarokat” álláspontjukban, akik „hazátlan árulóktól” és „szülőföldjükön élő idegenektől” elnyomottnak érzik magukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.