Az utasszámok tekintetében második legnagyobb spanyolországi légitársaság – a svéd SAS százszázalékos tulajdonában levő – Spanair JK5022-es járatának szerdai balesete után most már biztos, hogy a gépen utazó 172 személyből 153 utas vesztette életét. Köztük 17 kisgyermek és két csecsemő. A 19 túlélő között 3 – hat, nyolc és 11 éves – kiskorú van. A baloldali kormányhoz közeli El País is kitért a Spanair nehézségeire, amit az jelzett, hogy a SAS 14 hónapja sikertelenül próbálta eladni az első számú – és ugyancsak magánkézben levő – spanyol légitársaságnak, az Iberiának. Alig két órával a gép indulása előtt a cég 575 pilótájának szakszervezete, a SEPLA-Spanair közleményt adott ki, amelyben sztrájkot helyezett kilátásba, mivel nem látta biztosítottnak a tulajdonos átszervezési tervét.
A jobboldali El Mundo interjút készített Javier Navasszal, a SEPLA szóvivőjével, aki a baleset után elmondta, hogy a cég vállalta, felújítják a flottát, mégsem történt semmi. Augusztusban a cég a 300 millió eurós adósság miatt – az El País szerint – bejelentette 1193 dolgozó elbocsátását, és válságtervet készített. Miután Navas elolvasta, kijelentette a dokumentumról, hogy az csak azonnali takarékossági terv, minden perspektíva nélkül, és egyáltalán nem rendezi a cég repülésszervezését jellemző káoszt. Ráadásul tiltakozott a cégvezetés azon szándéka ellen, hogy az engedélyezett napi 12 óra repülésen kívül túlórázzanak, mivel ebben az esetben a nemzetközi pilótaszövetség bevonta volna engedélyüket.
Azt is nehezményezte, hogy vannak olyan pilóták is, akik munkaköri előírásukat meghaladva maguk szerelik a gépeket, mert kevés a szerelő, akárcsak a légiutas-kísérő és a pilóta, ehhez képest most rajtuk akart spórolni a cég. A barajasi reptér egyik légi irányítója, Javier Fernández García szerint a műszaki hibá(ko)n kívül végül emberi hiba vezetett a 15 éves gép szerencsétlenségéhez. Felidézte, hogy a baleset előtt a kapitány éppen a bal oldali hajtómű meghibásodása miatt kért javítást, hiszen előírások alapján arra számított, hogy másik gépet kapnak. Ehelyett a további késés elkerülése érdekében valamit gyorsan javíthattak a motor állapotán, és megadták az engedélyt az indulásra. Javier Fernández García elmondta azt is, hogy a balesetet szenvedett gép az előző hétvégén műszaki problémák miatt két alkalommal nem szállhatott föl. A megválaszolatlan kérdések szaporodnak, és újabb viharfellegek gyülekeznek a Spanair fölött, mert a többi járat utasai a baleset körülményei miatt és hatása alatt sorra váltják vissza jegyeiket.
(El País, El Mundo)
A Patrióta kiderítette, mit gondolnak a magyar nők Magyar Péterről - videó