Repülőgép-tragédia: hónapok óta szaporodtak a baljós előjelek

Szaporodnak a megválaszolatlan kérdések a szerdai madridi repülőgép szerencsétlenség kapcsán. A reptér egyik légi irányítója szerint mindenképpen emberi hiba vezetett a tragédia bekövetkeztéhez.• Madrid: két napig tart az áldozatok azonosítása

2008. 08. 21. 12:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utasszámok tekintetében második legnagyobb spanyolországi légitársaság – a svéd SAS százszázalékos tulajdonában levő – Spanair JK5022-es járatának szerdai balesete után most már biztos, hogy a gépen utazó 172 személyből 153 utas vesztette életét. Köztük 17 kisgyermek és két csecsemő. A 19 túlélő között 3 – hat, nyolc és 11 éves – kiskorú van. A baloldali kormányhoz közeli El País is kitért a Spanair nehézségeire, amit az jelzett, hogy a SAS 14 hónapja sikertelenül próbálta eladni az első számú – és ugyancsak magánkézben levő – spanyol légitársaságnak, az Iberiának. Alig két órával a gép indulása előtt a cég 575 pilótájának szakszervezete, a SEPLA-Spanair közleményt adott ki, amelyben sztrájkot helyezett kilátásba, mivel nem látta biztosítottnak a tulajdonos átszervezési tervét.

A jobboldali El Mundo interjút készített Javier Navasszal, a SEPLA szóvivőjével, aki a baleset után elmondta, hogy a cég vállalta, felújítják a flottát, mégsem történt semmi. Augusztusban a cég a 300 millió eurós adósság miatt – az El País szerint – bejelentette 1193 dolgozó elbocsátását, és válságtervet készített. Miután Navas elolvasta, kijelentette a dokumentumról, hogy az csak azonnali takarékossági terv, minden perspektíva nélkül, és egyáltalán nem rendezi a cég repülésszervezését jellemző káoszt. Ráadásul tiltakozott a cégvezetés azon szándéka ellen, hogy az engedélyezett napi 12 óra repülésen kívül túlórázzanak, mivel ebben az esetben a nemzetközi pilótaszövetség bevonta volna engedélyüket.

Azt is nehezményezte, hogy vannak olyan pilóták is, akik munkaköri előírásukat meghaladva maguk szerelik a gépeket, mert kevés a szerelő, akárcsak a légiutas-kísérő és a pilóta, ehhez képest most rajtuk akart spórolni a cég. A barajasi reptér egyik légi irányítója, Javier Fernández García szerint a műszaki hibá(ko)n kívül végül emberi hiba vezetett a 15 éves gép szerencsétlenségéhez. Felidézte, hogy a baleset előtt a kapitány éppen a bal oldali hajtómű meghibásodása miatt kért javítást, hiszen előírások alapján arra számított, hogy másik gépet kapnak. Ehelyett a további késés elkerülése érdekében valamit gyorsan javíthattak a motor állapotán, és megadták az engedélyt az indulásra. Javier Fernández García elmondta azt is, hogy a balesetet szenvedett gép az előző hétvégén műszaki problémák miatt két alkalommal nem szállhatott föl. A megválaszolatlan kérdések szaporodnak, és újabb viharfellegek gyülekeznek a Spanair fölött, mert a többi járat utasai a baleset körülményei miatt és hatása alatt sorra váltják vissza jegyeiket.

(El País, El Mundo)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.