A moped segédmotoros kerékpárnak minősül

A mopedautókat Magyarországon is segédmotoros kerékpárnak kell tekinteni, főosztályvezetői körlevéllel nem lehet felülbírálni egy jogszabályt – írta az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a távirati irodához szerdán eljuttatott jelentésében.

MNO
2008. 11. 26. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó Máté úgy foglalt állást: a mopedautót az Európai Unióban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják, ezért a jogszabályok szerint Magyarországon is annak kell tekinteni. A mopedautó segédmotorral hajtott, kicsi, négykerekű jármű, óránként 45 kilométer a csúcssebessége. Az EU-ban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják. Jogosítvány nélkül vezethető, van, ahol már 14 éves kortól. Magyarországon viszont a rendőrök több esetben szabálysértési feljelentést tettek, arra hivatkozva, hogy a jármű nem felelt meg a KRESZ előírásainak. Négy panaszos fordult ilyen ügyben az országgyűlési biztoshoz.

Az ombudsman vizsgálata megállapította: a rendőri intézkedések azon az jogszabály-értelmezésen alapultak, amelyet az egykori Közlekedési Főfelügyelet egyik főosztályvezetője körlevelében, majd a Nemzeti Közlekedés Hatóság (NKH) főosztályvezetője az Országos Rendőr-főkapitányságnak leírt. E szerint a mopedautó – bár a súly, a teljesítmény és egyéb paraméterek tekintetében a segédmotoros kerékpárokra előírtakat teljesíti – egyértelműen személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben, ezért a járműfajta meghatározásánál a gépkocsikra vonatkozó szabályokat kell irányadónak tekinteni és érvényesíteni.

Az egyik panaszos lakóhelye szerinti megye rendőrkapitánya arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy mopedautók vezetője ellen hét esetben indult szabálysértési eljárás, ebből hatot a bíróság, egyet maga a rendőrség szüntetett meg. A bíróságok minden esetben értékelték, hogy a jármű – más uniós tagállamban kiállított típusbizonyítványa szerint – segédmotoros kerékpár. A megyei rendőri vezetés pedig már az ombudsman megkeresése előtt felhívta az általa irányított a rendőri szerveket arra, hogy az NKH állásfoglalása alkotmánysértő, ezért azt ne alkalmazzák.

Szabó Máté rámutatott arra: a körlevél az állami irányításban nem jogi eszköz, a jogalkotásról szóló törvény mellőzésével alkotott és címzettek által követett norma pedig sérti a jogállamiság elvét, a jogbiztonság követelményét. Megjegyzi továbbá, hogy visszás azoknak a magatartása, akik egy ilyen körlevélre alapozzák hatósági fellépésüket. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2009-ben átfogó projektet indít a közlekedéssel kapcsolatos alapjogi problémákról – áll a jelentésben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.