Egyszer csak ott volt: hidegen és feltörésre várt

Egyszer csak ott volt: hidegen, világosan, és feltörésre várt. 1935. január 24-ét írtak, amikor hosszas kísérletezést és több sikertelen próbálkozást követően a vásárlók elé vitték a dobozba porciózott sört.

MNO
2010. 01. 22. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ennek már hetvenöt éve, a sörösdoboz pedig kultikus tárggyá vált, múzeumokban állítják ki és gyűjtők lelkesednek érte. Az újítás az Egyesült Államokban ünnepelte világpremierjét, a sört dobozban kínáló német származású Gottfried Krueger azonban olyannyira bizonytalan volt a dobozos sör sikerét illetően, hogy New Jersey-i főzdéjétől jó messze, a Virginia állambeli Richmondban kezdte árulni. Úgy gondolta, ha nem tetszik az embereknek, akkor sem éri kár északabbra fekvő sörfőzdéjének hírnevét – magyarázta Kevin Logan, a Massachusetts-beli East Tauntonban működő sörösdoboz-múzeum vezetője.

A fémdoboz azonban jó esélyt jelentett arra, hogy a serfőzdék bővítsék ügyfélkörüket, korábban ugyanis csak 50 kilométeres sugarú körben érte meg kiszállítani a nedűt, hogy nagyobb gond nélkül újra tudják tölteni a kiürült palackokat. Arról nem is szólva, hogy fémdobozokból kétszer annyit tudtak felpakolni a kocsikra, mint üvegekből. Az American Can csomagolócég azonnal ráharapott a sörözdoboz ötletére. Az ötletből azonban nem könnyen lett valóság, „mert hát nem ugyanaz zöldborsót és sört tenni a fémdobozba” – mesélte Logan.

A sör ugyanis reakcióba lép a fémmel, így elsőször ízsemleges belső borítást kellett kifejleszteni. A sör ráadásul szénsavas, vagyis a nyomás is kihívás elé állította a dobozgyártót. Próbálkozások után végül 1933-ra elkészült a tökéletesnek gondolt sörösdoboz, de Krueger mester különleges sörét ekkor még csak kétezer sörbarát kóstolhatta. 1935. január 24-én azonban már bárki megvehette, az újítás hatalmas siker lett.

Az esztendő végéig 200 millió doboz kelt el. A 0,33 literes dobozok akkoriban még fehérbádogból készültek, súlyuk pedig 100 gramm volt. Emellett formájuk is más volt: a sörösdoboznak volt nyaka, kinyitni csak egy különleges formájú eszközzel lehetett. Akinél nem volt, az könnyen szomjan maradhatott. Manapság a dobozokat már alumíniumból gyártják, kevesebb mint 25 grammot nyomnak, és „felpukkantani” is jóval könnyebb őket. A doboz fedelébe épített pöcök ötlete egyébiránt 1963-ban egy piknikező amerikai férfi fejéből pattant ki, aki nyitó híján egy kődarab segítségével törte fel a dobozt. A dobozos sör szempillantás alatt leigázta a világot, 1936-ban már Európában is forgalomba került. 1937-ben Nagy-Britanniában például már 23 sörfőzde bizonyult elég bátornak ahhoz, hogy pléhdobozban kínálja az italt. A söreiről világhírű Németország azonban még évekig ellenállt az újításnak, és csak 1951-ben hódolt be az új divat előtt, a „Modern élet: dobozba a sört!” jelmondattal.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.