Magyarország az elmúlt két évben kiemelkedően aktív volt a kapcsolattartásban a potenciális forrásországokkal, vagyis az esetleges beszállítókkal. A magyar Nabucco-nagykövet éppen szombaton tért vissza Kazahsztánból, ahol arról tárgyalt, hogy a közép-ázsiai ország mikor, milyen módon lehetne a gázvezeték vagy a déli energiafolyosó beszállítója, amelynek megvalósulása általános európai uniós érdek.
Bayer Mihály szerint az olyan látványos eseményekből, mint a tavaly januári budapesti Nabucco-csúcs vagy a júliusi kormányközi szerződés aláírása egyre kevesebb lesz. Ez jó és fontos hír, hiszen azt jelenti, hogy a kormányokra háruló feladatok nagy részét elvégezték, és az előkészítési folyamat egyre inkább a napi apróbb munkákban jelenik meg a Nabucco-konzorciumnál – mondta az utazó nagykövet. Hozzátette, hogy a magyar kormánynak a következő hónapokban a környezetvédelmi és társadalmi hatásvizsgálati folyamattal kapcsolatban lesznek még fontos feladatai. Ezek teljesítése nélkül nem adható ki a gázvezeték magyarországi nyomvonalának építési engedélye. A folyamat várhatóan néhány héten belül, valamikor az év első negyedében elindulhat.
A nagykövet elmondta, hogy a tavaly júliusban Ankarában aláírt kormányközi megállapodás ratifikációs folyamata jól halad. Emlékeztetett arra: Magyarország részben azzal a céllal ratifikálta elsőként tavaly október 17-én a szerződést, hogy felgyorsítsa a folyamatot. A nagykövet tudomása szerint Ausztriában a de facto ratifikáció már megtörtént: decemberben az osztrák parlament mindkét háza jóváhagyta a vonatkozó törvénytervezetet, már csak annak kihirdetése hiányzik. Törökországban és Romániában előkészítették a törvénytervezetet, amely hamarosan a parlamentek elé kerülhet. Bulgária van egy kicsit lemaradva a többiekhez képest, mert ott a szerződés aláírása éppen a kormányalakítás előtti időszakkal esett egybe, és ez némi időveszteséget jelentett az országnak. Március-április tájékán azonban legkésőbb Bulgária is befejezi a ratifikációs folyamatot – közölte Bayer.
Meglesz a türkmén gáz
A nagykövet szerint nem érinti hátrányosan a Nabucco jövőbeli ellátását, hogy a gázvezeték egyik legfontosabb potenciális beszállítójának tartott Türkmenisztán az elmúlt hetekben felújította az Oroszországba irányuló gázszállítást, illetve hogy elkészült egy Kínába, valamint Iránba vezető gázvezeték. Ezek teljesen normális, a várakozásoknak megfelelő fejlemények, amelyeknek nincs közvetlen hatásuk a Nabuccóra – jelentette ki. Hozzátette: Türkmenisztán tavaly április óta január elejéig egyetlen köbméter gázt sem tudott szállítani Oroszországba, ami jelentős anyagi veszteséget okozott. Figyelembe kell venni, hogy Oroszország a korábbi 45-50 milliárd köbméter gáznál csak jóval kevesebbre, évente 30 milliárdra szerződött, és a szakértői értékelések szerint idén ennél is kevesebbet, csak 10-11 milliárd köbméter gázt vesz át Türkmenisztántól. Tehát a közép-ázsiai országnak ezt a gázfelesleget el kell helyeznie a piacon, így nyilvánvalóan örül annak, hogy gyorsan tudta növelni az iráni szállításait, illetve a kínai szállítások is beindulnak. A tavaly december közepén átadott kínai gázvezeték közismert dolog volt, senkit nem érhetett meglepetésként. Az is köztudott, hogy Türkmenisztán már hosszabb ideje szállít földgázt Iránnak, és most csak ezt a szállítást fogja bővíteni – fejtette ki Bayer Mihály.
A Nabucco ellátása már csak azért sem kerülhet veszélybe a fenti fejlemények miatt, mert Türkmenisztán onshore gázt, tehát a működő, illetve később feltárandó szárazföldi gázmezőkről származó erőforrást szállít a fent említett három országnak, miközben a türkmén álláspont szerint az európai piacra, így a Nabuccóba is offshore gázt, azaz tengeri lelőhelyekről kinyert földgázt szánnak. Türkmenisztán más országok felé vállalt kötelezettségei így nem zárják ki azt, hogy a Nabucco is megkaphassa az ígért mennyiséget – mutatott rá Bayer Mihály.
Az Európai Unió országai által támogatott Nabucco-terv lényege, hogy elkerüli Oroszországot, így csökkentené Nyugat-Európa függőségét az orosz gázmonopóliumtól. A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3300 kilométer hosszú lesz, a beruházás költsége 7,9 milliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon, de kikerüli Ukrajnát. A Nabucco vezeték kiépítésében a Mol mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE vesz részt. A földgáz szállítása várhatóan 2014–2015-ben kezdődhet meg a vezetéken, amelynek maximális kapacitása 2020-ra épül ki, akkor 31 milliárd köbméter földgázt szállíthatnak majd a Nabuccón keresztül.
(MTI)
Svájci jelentés: több százezer fegyver veszett el Ukrajnában















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!