Új kompjárat indulhat a Balatonon

Négy évnyi előkészítő munka után uniós támogatást nyert a második balatoni kompjárat projektjének elindítása – tájékoztatott Lain Ferenc, a projektgazda Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója szerdán.

MNO
2010. 02. 03. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedési operatív programjából (KÖZOP) juthat 100 százalékos támogatáshoz az új kompjárat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, amelyhez hamarosan – a kiértesítést követő támogatási szerződés aláírását követően – közbeszerzési eljárást indít a hajózási cég. Lain Ferenc elmondta, a térségben felmerült igény miatt már négy éve dolgoznak a projekt előkészítésén, több millió forintot elköltve minden lehetséges előtanulmányra, de az eddigi taktika nem vált be. Sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz.

A mostani döntés egyelőre maximum 50 millió forintig terjedő támogatásról szól, de nagy áttörést jelent, hiszen jelzi, hogy mind a kormányzat, mond az irányító hatóság támogathatónak tarja a beruházást. A további támogatás így kifejezetten szakmai alapon, a részletes társadalmi vita után, a megvalósíthatósági tanulmány alapján dőlhet el – tette hozzá.

Korábbi tájékoztatás szerint a második balatoni komp ügye már régóta élvezi a régió vezető szervezeteinek támogatását, azonban a közlekedési tárcáét csak az elmúlt fél évben nyerte el. A mellette szóló érvelések szerint közlekedési, környezetvédelmi előnyökkel járna, és újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban.

A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a tó nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres Fonyód-Badacsony közötti távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások mai áron 7,5-8 milliárd forintba kerülnek.

Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1000 utas szállítására lennének képesek. Az előtanulmányok szerint ezen a személyhajózási útvonalon jelenleg évente 100-120 ezer utas közlekedik. A személyforgalom átvételével önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente. Lain Ferenc közlése szerint sürget az idő, hogy ne vesszen el még egy év a megvalósításig, ezért szeretnék legkésőbb április végéig lebonyolítani a közbeszerzést. Egy teljes balatoni szezon közlekedési viszonyainak, terhelhetőségének pontos mérésére van ugyanis szükség a megvalósíthatósági tanulmányhoz. A beruházás a további támogatása esetén két éven belül készülne el, vagyis ha a részletes tanulmányok igazolják a létjogosultságát, leghamarabb 2013-tól közlekedhet a második balatoni kompjárat – mondta a szakember.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.