Az adóügyekért, vámunióért, illetve a csalás elleni küzdelemért felelős uniós biztos a sanghaji világkiállításon megnyitja a Kína és az EU közötti kereskedelmi kapcsolatok javítását célzó nemzetközi konferenciát.
A konferencia új utakat keres az unió és Kína közötti vámügyi együttműködés javításához, a két fél közötti kereskedelem zökkenőmentessé tételéhez, a fogyasztók magas szintű védelméhez. A napirenden kiemelt helyen szerepel a szállítási lánc biztonsága, a csempészet – különösen a cigarettacsempészet – elleni küzdelem, valamint a szellemi tulajdonhoz fűződő jogok védelme.
Kína az EU második legnagyobb kereskedelmi partnere az Egyesült Államok után, és egyben az unióba irányuló import legfontosabb forrása. Másfelől az EU Kína legnagyobb exportpiaca. „Az EU és Kína közötti kereskedelem élénkülése rendkívül örvendetes. Ugyanakkor sajnos azt is látnunk kell, hogy az élénküléssel teret nyert az illegális kereskedelem is, amit meg kell állítanunk” – jelentette ki kínai útja előtt Algirdas Semeta.
Sanghajban megvitatják a 2006-ban indított Smart and Secure Trade Lanes („gyors és biztonságos kereskedelmi utak”, SSTL) kísérleti projekt bővítését. Ez a projekt a konténereken – az indulástól az érkezésig bezárólag azok teljes útja alatt – alkalmazott biztonsági intézkedésekre és a kapcsolódó technológiákra – például az úgynevezett intelligens plombák használatára – összpontosít, illetve az adatcsere elősegítésével foglalkozik. Az első szakaszban brit és holland kikötők, illetve Kína részéről Sencsen kikötője vett részt. Az EU és Kína most az SSTL következő szakaszának indítását készíti elő, amely már Belgiumra, Franciaországra, Németországra és Olaszországra, valamint Sanghaj kikötőjére is kiterjed.
Az EU és Kína 2009 januárjában kötött megállapodást arról az ambiciózus cselekvési tervről, amelynek célja a szellemi tulajdonhoz fűződő jogok érvényesítése, az ezt célzó vámügyi együttműködés szorosabbra fűzése. A biztos kínai látogatása alatt megvitatják a cselekvési terv 2012-ig történő meghosszabbításának lehetőségét.
Brüsszeli becslések szerint az illegális dohánykereskedelem évente akár 10 milliárd euróval is csökkentheti az EU és a tagállamok adóbevételeit. Az unió csalás elleni hivatala (OLAF) 2008 óta összekötő tisztviselőt tart Pekingben.
(MTI)

Az autópályán lerobbanni életveszélyes is lehet – mi legyen az első teendőnk?