Ambiciózus tervek a török légitársaságnál

Európa harmadik legnagyobb légi fuvarozójává akar válni a török légitársaság (THY), amely a belföldi piac dinamikus bővülésével párhuzamosan Kelet-Európa felé is terjeszkedik.

MNO
2010. 08. 04. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2005 óta, amikor Temel Kotil került a Türk Hava Yollari főnöki székébe, a cég csaknem megnégyszerezte utasai számát. Még a gazdasági válság mélypontjának számító 2009. évben is mintegy 43 millió euró nyereséget termelt a THY, miközben a Lufthansa 112, a British Airways pedig 640 millió euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni – emlékezetett szerdai írásában a Handelsblatt.

Kotil a német lapnak elmondta, igazi „global playert” akar csinálni a társaságból. „A jövőben olyan cégekkel fogunk versenyezni, mint a Lufthansa vagy az Air France-KLM; be akarunk törni az európai élmezőnybe” – mondta. A fejlődés egyik kulcsát – a belföldi utasforgalom dinamikus növelése mellett – a külföldi terjeszkedésben látja Kotil. Célja évente tíz új járat beindítása. A vállalat, amelyben a török államnak 49 százalékos részesedése van, 37 törökországi és 121 külföldi célállomásra szállítja utasait.

A külföldi terjeszkedés egyik látványos mozzanata volt, amikor a THY 2008-ban 49 százalékos részesedést szerzett a boszniai B&H légitársaságban. Még ugyanabban az évben viszont hoppon maradt az osztrák AUA felvásárlásáért vívott versenyben – a török ajánlat állítólag késve érkezett meg Bécsbe. Kotilnak azonban ez nem szegte a kedvét: „bevásárlócédulájának” első helyein ma a szerb, a horvát és a lengyel társaság szerepel. A LOT – amely a THY-hez hasonlóan tagja a Star Alliance-nak – éppen szanálás alatt áll, privatizálása jövőre várható. Ha a „bevásárlás” sikerül, Kotil nemzetközi légiforgalmi csomóponttá akarja fölfejleszteni Varsót.

További célja a balkáni terjeszkedés folytatása, a boszniai után a horvát (Croatian Airlines) és a szerb (JAT) légitársaság megszerzése. Jugoszlávia széthullása után az utódállamok kínosan ügyeltek arra, hogy megőrizzék saját légitársaságaikat. Ám a gazdasági válság következtében ezen állami cégek veszteségei óriásira nőttek, a konszolidálás elkerülhetetlenné vált. További potenciális „bevásárlási” célpont Kotil szemében a cseh és a magyar légitársaság. Tavaly mind a CSA, mind a Malév veszteséges volt. Előbbinél 150, utóbbinál 80 millió eurót tett ki a deficit.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.