A jogszabály szerint a névjegyzékeket augusztus 18-a és 22-e között az önkormányzati hivatalokban kell kifüggeszteni. Ebbe az időszakba beleesik ugyan az augusztus 20-i ünnepi hétvége is, ezért a hivatalok – általában hétköznapi munkaidőben – ekkor is biztosítják a betekintés lehetőségét.
A névjegyzék olyan közhitelű nyilvántartás, amely azoknak a magyar állampolgároknak az adatait tartalmazza, akik Magyarországon választójoggal rendelkeznek az októberi önkormányzati választáson. A névjegyzék segítségével ellenőrizhetik a választási szervek az urnához járulók választójogosultságát, és az esetleg többször szavazni próbálókat is ennek alapján tudják kiszűrni.
A helyi választási iroda vezetője állítja össze
A névjegyzéket a helyi választási iroda vezetője állítja össze a polgárok személyiadat- és lakcímnyilvántartása, valamint a szavazati joggal nem rendelkezők nyilvántartása alapján. Fontos, hogy a közszemlére tett névjegyzék nem tartalmazza a választópolgárok személyi azonosítóját.
Az önkormányzati választáson szavazásra jogosult mintegy 8 millió állampolgárnak augusztus 16-a és 19-e között kell megkapnia az értesítést a névjegyzékbe való felvételről és az ajánlószelvényt. Az értesítő tartalmazza a választópolgár családi és utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját, névjegyzékbeli sorszámát, a szavazás helyét és idejét, továbbá a szavazással kapcsolatos egyéb tudnivalókat.
Azok a választók, akik nem kapják meg a hét első négy napján az értesítőt, a közszemlére tett névjegyzékben ellenőrizhetik, hogy szerepelnek-e a választók nyilvántartásában, és kifogást terjeszthetnek elő jogosulatlan kihagyás vagy felvétel miatt.
Ha kimaradt...
Ez azért fontos, mert a névjegyzékből való kihagyás, illetve a jogosulatlan felvétel miatt szintén ezen időszak, azaz augusztus 18-22. között lehet kifogást benyújtani. Az MTI úgy tudja, több településen egy-egy munkatárs várja a névjegyzékbe betekinteni kívánókat, míg a kisebb településeken ügyeleti telefonszámot tesznek közzé, amelyet felhívva a munkatársat behívhatják a hivatalba, ahol megtekinthető a névjegyzék.
A kifogást a jegyzőhöz kell benyújtani. Ha a jegyző a kifogásnak helyt ad, a névjegyzéket módosítja, ha nem ad helyt a kifogásnak, akkor azt legkésőbb a beérkezését követő napon megküldi a helyi bíróságnak, Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bíróságnak. A bíróság a kifogásról a beérkezését követő három napon belül dönt, és ha a kifogást alaposnak tartja, elrendeli a névjegyzék módosítását, ellenkező esetben a kifogást elutasítja.
A névjegyzéket a jegyző az informatikai rendszerben – a választás napját megelőző második nap – azaz október 1-je – 16 óráig – továbbvezeti, azaz felveszi azokat, akik lakóhelyet létesítenek, házasságkötés révén nagykorúvá – ezáltal választójogosulttá – válnak, illetve visszanyerik választójogukat. Törli azokat, akik elhaláloztak, elköltöztek, illetve azt, aki elveszítette választójogát. Rögzíti továbbá az igazolás kiadását.
Máshol is lehet szavazni
A névjegyzékbe történő felvételről a választópolgárt értesítő megküldésével vagy átadásával kell tájékoztatni. A névjegyzékből a választójog elvesztése miatti törlésről, továbbá az igazolással vagy a külképviseleti névjegyzékkel kapcsolatos kérelem elutasításáról a választópolgárt – a jogorvoslati jog biztosítása érdekében – értesíteni kell.
Az a választópolgár, aki június 16-ig tartózkodási helyet létesített, a lakcíme szerint illetékes jegyzőtől igazolást kérhet, és az igazolással bejelentett tartózkodási helyén szavazhat. Igazolást személyesen vagy meghatalmazott útján lehet kérni legkésőbb október 1-jén 16 óráig. Ajánlott levélben pedig úgy kell kérni az igazolást, hogy az legkésőbb szeptember 28-án megérkezzen az illetékes választási irodához.
(MTI)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség