Nem is vagyunk annyira hülyék, mint azt sokan gondolnák

Egészen jól állunk abból a kulturális tőkéből, amit környezettudatosságnak nevezünk. Sokkal jobb a helyzet, mint öt évvel korábban – ezt nyilatkozta a WWF kommunikációs igazgatója az MNO-nak. Dakó Andrea a szervezet akcióiról, a gyerekeknek és felnőtteknek szóló programokról is beszélt. A cél a természet és az ember közötti harmónia megteremtése.

Lippai Roland
2010. 10. 03. 11:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem állunk olyan rosszul környezettudatosság szempontjából, mint azt elsőre sok ember gondolná. „Optimista vagyok, egy átlag magyar ember ma már sokkal többet tud a környezettudatos életformáról, mint akár csak öt évvel ezelőtt” – állítja az MNO-nak Dakó Andrea. A WWF Magyarország kommunikációs igazgatója szerint ennek több oka is van. Egyrészt egyre erősödik a környezettudatos gondolkodás és a civil szervezetek hatása, másrészt e hangsúlyeltolódásban szerepe van a médiának is.

A környezettudatos életmód egyik fontos eleme a tudatos fogyasztás. Jó, ha tudjuk, miből mennyit fogyasztunk és mire van valójában szükségünk. Egy tudatos fogyasztó célja, hogy a lehető legkevesebb kárt okozza életmódjával, sőt ahol lehet, javítsa is környezete állapotát. A vízzel való takarékoskodás, a hulladék szelektív gyűjtése, a tömegközeledés használata éppen úgy idetartozik, mint hogy „nem megyünk el repülővel Londonba havonta háromszor bevásárolni, csak azért, mert megtehetnénk”.

A WWF mint a világ egyik legnagyobb környezetvédelmi szervezete egy olyan jövőért dolgozik, amelyben az ember harmóniában él a természettel – hívja fel a figyelmet a kommunikációs igazgató. Ezért a jövőért tesznek a környezettudatos életmódot választók is. Ez nem jelenti azt, hogy vissza kell mennünk a barlangba, de foglalkoznunk kell azzal, hogy csökkentsük környezetterhelésünket. Ezért tartjuk fontosnak, hogy felhívjuk a gyerekek és a felnőttek figyelmét a fenntarthatóságra, ezáltal is formálva a szemléletüket – jelentette ki Dakó Andrea, aki hozzáteszi azt is, hogy „a WWF tapasztalatai szerint a gyerekek képesek hatni a felnőttekre, ezért szerveznek környezetvédelmi gyerektáborokat, idén például Nagykörűben. Ugyanez a szerepe a már sokak által ismert Föld Órája akciónak, a Panda Klubnak, és a WWF klímavédelmi roadshow-jának is.”

A gyerekek gyakran „rászólnak” a szüleikre a boltban, hogy ne műanyag zacskóba vagy szatyorba pakolják a megvásárolt termékeket – teszi hozzá a kommunikációs igazgató, aki határozott igennel válaszolt arra a felvetésünkre, hogy itt egy fordított irányú szocializációt látunk. Dakó szerint „a szülők meg akarnak felelni a gyerekek róluk kialakított elvárásainak”, ezért működik ez a folyamat. Nagyon fontos szerepe van minden szemléletformáló platformnak, civil szervezeteknek, zöld rendezvényeknek, öko-iskoláknak – állítja a szakember.

Itt egy dinamikus, előremutató folyamatról van szó, a cél, hogy minél többen gondoljanak a környezetükre is a mindennapi teendőik során. Ehhez volt egy remek eszköz a civil szervezetek kezében a Hülyeség kora (The age of stupid) című dokumentumfilm is, amely egy jövőből visszatekintő ember története, aki megdöbbentő képkockákon mutatja meg azt a ma emberének, hogy az ipari tevékenység, a felelőtlenség és a profitéhség hogyan tette (vagy teszi) tönkre a „kék bolygót”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.