Oldalak vagy fegyverek ezrei vetnek véget a vallásháborúnak?

Senki nem nyert, senki nem vesztett. Indiában így kommentálják azt a szó szerint salamoni döntést, amelynek értelmében három vallás, a hindu, a muszlim és egy hindu szekta gyakorolhatja a hatalmat Ajodhja felett. Elemzők nem tartanak tőle, hogy összecsapásokra kerül sor, pedig 1992-ben, amikor radikális hindu aktivisták lerombolták a 400 éves Babri-mecsetet, közel kétezren meghaltak. Sőt egyes vélemények szerint a döntés a szekuláris India próbája.

MNO
2010. 10. 02. 22:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg Indiában több száz éve csapnak össze egy épületért a különböző vallások, addig a török hódítást megúszó Nyugat- és Észak-Európa most, a XXI. században kezdhet barátkozni azzal a gondolattal, hogy milyen is az iszlámmal osztozni. Firenzében a reneszánsz épületek közé tökéletesen beillő, bazilikára hasonlító mecsetet építenének David Napolitano tervei alapján. Elképzelhető azonban, hogy népszavazás lesz arról, megépüljön-e egyáltalán az imahely. Stockholm elővárosában, Nackában pedig egy épületben hoznának létre egy evangélikus, egy katolikus templomot, valamint egy mecsetet.


„Rohamrendőrök mindenütt. Mindenkit arra kérnek, hogy maradjon otthon, és ne reagáljon a végzésre. Ennek ellenére sokan kinn állnak a teraszukon vagy a házuk tetején, valaki a győzelem jelét formázza az ujjaival, valaki szemmel láthatóan nyomott. A kérdéses területet őrzik, a bejáratot elbarikádozták. De az emberek békét akarnak, és továbblépni.” A BBC helyszíni tudósítója így írta le Ajodhját nem sokkal azután, hogy kihirdették a zarándokhely salamoni feldarabolását.

Mecset a szent helyen

De miért is kell kétszázezer fegyverest vezényelni Észak-Indiába egy focipályánál kisebb terület miatt, és miért kell 8500 bírósági végzést hozni róla? A történetet kezdhetjük 1992-től, de célszerűbb visszamennünk 1528-ba, amikor is mecset épült a hindu vallás egyik legfőbb alakja, Ram születési helyén. Ehhez képest az első vallási összecsapások a XIX. század közepén voltak, és ekkor hozták meg az első, a mostanihoz hasonló megosztó döntést a brit gyarmatosítók: akkor kétfelé osztották a területet. A belső udvar a hinduké, a külső a muszlimoké lett. Két évvel India függetlenné válása után Ramot dicsőítő képek „jelentek meg” a mecsetben, a muszlimok legnagyobb tiltakozására természetesen. Az ügy miatt mindkét fél pereskedni kezdett, ám a bíróság homokba dugta a fejét, úgy hozott ítéletet a világnézeti semlegesség jegyében: nemes egyszerűséggel vitás területnek nyilvánította a Babri-mecset alapjául szolgáló földdarabot és lezárta azt.

Ám a nyolcvanas évek elején szárnyra kapó radikális hindu mozgalmak és pártjaik elkezdtek egyre többet foglalkozni Ajodhjával. Először csak tanácsot alapítottak a templom felszabadítására, majd egy 1986-os végzést követően (amely elrendelte az épület megnyitását) először csak önkényesen emeltek szentélyt Ram tiszteletére, majd a nacionalista Bharatiya Dzsanata (BJP) párt és a Visva Hindu Parisad (VHP) mozgalom megerősödésével párhuzamosan el is kezdték a mecset támadását. Ennek „csúcsa” az volt, amikor együttesen rombolták le a mecsetet 1992-ben. A vandálkodást India-szerte lázadások kísérték, amelyben mintegy kétezer ember vesztette életét.

A rombolás után


Tíz év múlva pedig hindu aktivisták tucatjai vesztették életüket útban Ajodhja felé, amikor a VHP meghirdette, hogy 2002. március 15-én megkezdi Ram szentélyének a felépítést. Ismét zavargások törnek ki, ezer és kétezer közé teszik a főként muzulmán áldozatok számát. 2003-tól azonban más síkon is folyik a vita: régészek kezdik felkutatni Ram ősi szentélyét, állításuk szerint meg is találták a bizonyítékokat erre, a muszlimok azonban nem hisznek nekik. Később feltételezett iszlamista radikálisok robbanóanyagokkal megpakolt dzsippel próbáltak kárt tenni az épületben.

Miközben a törvényhozásban is rendre felmerült a mecset kérdése, az allahabadi tartományi bíróság elrendelte a felosztást: egyharmad a muszlimoké, egyharmad a Nirmohi Akhara hindu szektáé, és a vitatott utolsó harmad, ahol a mecsetet ledöntötték, a hinduké lett – aligha meglepő, hogy a döntést ők fogadták a legnagyobb ovációval. A 8500 oldalas végzés ugyanis többek között kimondja azt is: Ram itt született, és a felosztást legalább három hónapig fenn kell tartani, ameddig nem módosítják a rendelkezést, vagy nem törlik el. És ami a legfontosabb: szembemegy az iszlám törvényeivel, hogy a szóban forgó ponton mecset álljon, hiszen az egy korábbi vallás szent helye.

Modernség kontra hindu gyökerek

A helyzet eleve fonák, hiszen tulajdonképpen vallási kérdésben hozott döntést a bíróság. De a fentebb vázolt feszült helyzet nemcsak Észak-India utcáin érezhető, hanem a politikában is. Ha az önnön liberalizmusát és modernségét fennen hangoztató baloldali kormánypárt a kérdésben a hinduk mellé áll, elveszti a világi jellegének köszönhető muszlim szavazóit, ellenkező esetben pedig elképesztően megerősödne a váltópárt, a hindu gyökereket büszkén felvállaló, nacionalista BJP. 1992-ben többek között ennek a szövetségnek a támogatói rombolták le az ajodhjai mecsetet.

Egyébként mind a muszlimok, mind a hinduk között vannak olyanok, akik fellebbeznének a döntés ellen. A végzés, amely megint a világnézeti semlegesség talaján áll, ismét nem tudta elnyerni az összes érintett tetszését. Az emberek békét akarnak, de azért csak ott van az a kétszázezer fegyveres.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.