Túl bonyolultak az uniós keretköltségvetésre vonatkozó szabályok

A hosszú távú, azaz hétéves európai uniós keretköltségvetésre vonatkozó jelenlegi szabályok csak lassú reakciót tesznek lehetővé váratlan események idején, a rendszer túlságosan bonyolult volta pedig csorbítja a hatékonyságot és az átláthatóságot – állapította meg kedden kiadott jelentésében az Európai Bizottság.

MNO
2010. 10. 19. 20:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az EU „kormánya” strasbourgi ülésén határozott azokról az általános jellegű javaslatokról, amelyeket a keretköltségvetés rendszerének átalakítására tesz, hogy az uniós tagállamok időben vitát tudjanak folytatni róla a következő többéves periódus kezdete, 2014 előtt.

A bevételi oldalt illetően (amely iránt a legnagyobb volt az előzetes érdeklődés) a bizottság tisztességesebb és az adófizetők számára átláthatóbb rendszert lát szükségesnek, és ennek érdekében több új forrás, köztük adójellegűek igénybevételét is megfontolásra ajánlotta. A felsorolt lehetőségek közé tartozik az áfabevétel egy része, részesedés a pénzügyi tevékenységre kirótt adóból, a gázkibocsátási kvótákból származó bevétel, de lehetne forrás Janusz Lewandowski költségvetésért felelős biztos szerint a légiközlekedési EU-adó, energiaadó vagy társasági jövedelmi adó is.

A most bejelentett általános javaslatokból kiindulva tárgyalások kezdődnek az uniós tagországok és intézmények között, majd jövő nyáron az Európai Bizottság a tervek szerint részletes javaslatot tesz a 2013 utáni keretköltségvetésre. José Manuel Durao Barroso elnök hangoztatta: tabuk nélküli vitát vár, amely összességében hozzájárul majd, hogy javuljon az uniós pénzek elköltésének minősége, hatékonysága.

Lewandowski szerint pedig biztosítani kell, hogy az uniós költségvetés szerepet vállal ott – de csak ott –, ahol „minden egyes, uniós szinten elköltött euró nagyobb hasznot hoz, mint ha nemzeti vagy regionális szinten költenék el”.

A brüsszeli bizottságot még 2005-ben, a most zajló hétéves (2007–2013) keretköltségvetés megalkotásakor lezajlott éles viták során bízták meg a tagországok állam- és kormányfői, hogy tegyen javaslatot a büdzsé szerkezetének reformjára, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a kibővült unióban és a változó nemzetközi versenykörülmények között a jelenlegi szerkezet nem tartható. A reformot leginkább az úgynevezett nettó befizetők (az unióba a visszakapottnál nagyobb összeget folyósítók) sürgetik, akik – a befizetések arányosabbá tétele mellett – szeretnének teljes bizonyosságot szerezni arról, hogy adófizetőik pénzét olyan célokra fordítják, amelyek tényleges uniós hozzáadott értéket jelentenek mindennapi életükhöz.

A jelenlegi költségvetési kereteket húsz évvel ezelőtt hozta létre az EU. Azóta azonban 12-ről 27-re bővült a szervezet taglétszáma, sok gazdaságilag kevésbé fejlett ország csatlakozott, megjelent a közös pénz, fokozódott a gazdasági világverseny, nőtt az EU energiafüggősége, megmutatkoztak az öregedő népesség problémái, és új kihívásként jelent meg a nemzetközi terrorizmus és a szervezett bűnözés. Az elméleti elképzelés szerint az új keret-költségvetési szerkezetnek mindezen problémákra reagálnia kell.

A jelentés szerint a testület figyelembe vette a mostani periódus eddigi tapasztalatait. A bizottság vizsgálni igyekszik, hogyan szolgálhatná jobban a büdzsé a kiadások hatékonyságát, különös tekintettel a lakosság és az egységes belső piac érdekeire. A költségvetés felülvizsgálata több más folyó üggyel kölcsönhatásban van. Ezek közül a legfontosabb talán a közös mezőgazdasági politika reformja, amelyet egyes tagországok feltételnek tekintenek a hétéves büdzsé jóváhagyásához. A felülvizsgálat során szó van a belső felzárkóztatást szolgáló kohéziós politika átszerkesztéséről is: ennek bizonyos elemeit néhány tagállam eltörölné, másokat átcsoportosítana a jelenleginél is célzottabb kiadási területekre.

A bizottság most mind a mezőgazdasági, mind a felzárkóztatási politika terén általános javaslatokat tett a rendszer javítására, érdemi konkrétum nélkül. A mezőgazdasági kiadások, valamint a strukturális és kohéziós támogatások az uniós kiadások meghatározó részét képezik, hétéves viszonylatban az ezermilliárd eurót közelítő összegeket jelentenek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.