Megtévesztette a fogyasztókat, megbüntették

A nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásaival a fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó Quantum Invest Zrt. megtévesztette a fogyasztókat, s ezért a vállalkozást a kiszabható legmagasabb összeghez közeli, 4,7 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal, valamint megtiltotta a vizsgált és kifogásolt tartalmú tájékoztatások további megjelentetését.

MNO
2010. 12. 15. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GVH szerdai közleménye szerint a fogyasztói csoportok szervezésével 2010. június 16. óta foglalkozó vállalkozással szemben a hivatal, hasonlóan az elmúlt években a fogyasztói csoportokat szervező más vállalkozásokhoz, azért indított vizsgálatot, mert hirdetéseiben a fogyasztók részére nem vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól.

Egyebek mellett arról, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel, a tagok befizetéseiből kerül sor, meghatározó a szerencseelem léte, mivel sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el, ki az a szerencsés, aki az adott hónapban a vásárlói joghoz juthat. Nem tájékoztatott a cég kellően arról sem, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

Az olyan nagy példányszámú lapokban, mint a Blikk, a Metropol, a Bors vagy a Nemzeti Sport közzétett hirdetések vizsgálatát követően a GVH megállapította, hogy a fogyasztó részére kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztőrészletre utaló reklámok elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.

A GVH közleménye emlékeztet arra, hogy az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire, sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége.

Jogsértést eredményez például, ha a hirdetés nem utal a szerencseelemre, valamint arra, hogy a fogyasztó akár több, esetenként 15 év után juthat a kívánt termékhez. Szintén jogsértő, ha a reklámban felvázolt tevékenység a használt szavak és kifejezések hétköznapi életben elfogadott jelentése alapján egy lényeges tulajdonságaiban eltérő szolgáltatással, a hitelnyújtással azonosítható.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.