Kerékpáros áttörés Berlinben

Az élhető város egyik fontos kritériuma – a levegő tisztasága mellett – a közlekedés gyorsasága. A belső kerületekben bizonyítottan villamossal és metróval lehet a leghamarabb célba érni. Ennek dacára számos európai nagyvárosban mindennaposak a torlódások: a lakosság jelentékeny hányada csak gépkocsival hajlandó közlekedni, dacára az Európa-szerte rekordokat döntő benzináraknak.

MNO
2011. 05. 14. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Berlinben 2004 és 2010 között a belváros számos útvonalán alakítottak ki kerékpárutat úgy, hogy az eredetileg kétszer kétsávos úttest külső sávján másfél méter széles bringasávot létesítettek; a gépjárművek számára kettő helyett egy forgalmi sáv maradt mindkét irányban. Torlódások mégis alig vannak, a levegő pedig jóval tisztább, mint Budapesten.

Ennek a rengeteg fa, cserje mellett az is az oka, hogy 15 éve gyakorlatilag nem emelkedik a forgalomban lévő gépjárművek száma Berlinben. Tavaly a 3,4 millió lakosú városban 1,304 millió autót tartottak nyilván. Az ezer lakosra jutó személyautók száma 1993 óta 316 és 329 között ingadozik (tavaly 324 volt, míg Budapesten 338). Ezzel a mutatóval Berlin sereghajtó a német nagyvárosok között München (548), Frankfurt (514), Hamburg (475) mögött, és kedvezőbb helyzetben van Párizsnál (483) és Bécsnél (390) is. A „drótszamarak” tekintetében pedig lekörözi összes vetélytársát: Berlinben ezer lakosra 721 kerékpár jut.

Hogy a berliniek nemcsak vásárolják, de használják is a kerékpárokat, azt a szenátus (fővárosi önkormányzat) statisztikája igazolja. Az összes utazáson belül 2008-ban az autók részesedése 32 százaléka volt (1998-ban még 38 százaléka). A gyalogolás részesedése 29 (25), a közösségi közlekedési eszközökkel megtett utak aránya 26 (27), a kerékpárral teljesített utaké pedig 13 (10) százalékot tett ki, vagyis egyértelmű az autózás visszaszorulása a gyalog, illetve kerékpárral megtett távolságokhoz képest.

Különösen Berlin belső kerületeiben tört előre a gyaloglás és a kerékpározás. Friedrichshain-Kreuzberg kerületben például az utak 32 százalékát gyalog tették meg az emberek 2008-ban, a kerékpáron „letekert” utak részesedése több mint 21 százalék volt. A közösségi közlekedés (S-Bahn, U-Bahn, villamos, autóbusz) mintegy 29 százalékkal, míg az autózás csupán 17 százalékkal részesedett a statisztikából. A berlini háztartások 48 százaléka egy autóval rendelkezik; két autója van 7 százaléknak, kettőnél több 1 százaléknak, míg a háztartások 45 százalékában nincs gépkocsi.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.