Az idén pozitív nettó eredményt, és változatlan kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenés előtti eredményt (EBITDA) vár a Rába – tette hozzá. Az árbevétel 17,4 százalékkal, 9,26 milliárd forintra emelkedett az első negyedévben, elsősorban a futóműüzletág csaknem 40 százalékos növekedésének köszönhetően.
A győri cég adózott eredménye azonban több mint 55 százalékkal, 177,2 millió forintra csökkent az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Pintér István elmondta: a Rába Fejlesztési Intézet keretében elkezdett stratégiai fejlesztési projekteket folytatják, és a harmadik vagy negyedik negyedévben új termékek piacra lépése várható. Hozzáfűzte: a fejlesztési intézet létrehozása, egy hároméves, 1,6 milliárd forintos beruházással megvalósuló program, amely három stratégiai szegmensben – nagyteljesítményű mezőgazdasági erőgépek, autóbusz-futóművek és speciális futóművek – célozza meg a futóműüzletág „megtámogatását”.
A fejlesztési intézet részeként a múlt héten adták át a Rába technológiai centrumot. Az átadást követően Hende Csaba honvédelmi miniszter azt mondta, hogy a tárca több milliárd forintos katonaijármű-megrendelést készül adni a Rábának az idén. Erről részleteket Pintér István sem árult el, de azt elmondta: a Rába számára kiemelt fontosságú a honvédelmi megrendelések kontinuitása, és ezekről még folynak az egyeztetések. Hozzátette: a járműüzletágtól a tavalyihoz hasonló eredményt várnak az idén is, valamint azt, hogy a szegmens árbevételének felét továbbra is a bővülő polgári értékesítés adja.
A nyugat-európai „véráramba” is bekapcsolódhatnak
Az elnök-vezérigazgató jelezte, hogy a Rába aktívan ki szeretné venni a részét a magyar autóbusz-állomány megújításából, ennek megfelelően javaslatokat is tesznek a döntéshozóknak. Pintér István kifejtette: az alkatrész-üzletágban komoly esélyek mutatkoznak a nyugat-európai személygépkocsi-gyártó ipar beszállítói láncában történő szerepvállalásra, az erre vonatkozó bejelentés 2011 második felében várható. Beszélt arról is, hogy megegyeztek a győri önkormányzat vezetésével egy 40 hektáros „ingatlanhasznosítási stratégiában”, ezt szintén később, a második negyedév végén mutatják be.
Az elnök-vezérigazgató elmondta: a cégcsoport idei tervei között szerepel még sajátrészvény-vásárlás indítása is. Az első negyedéves eredményekkel kapcsolatban elmondta: az amerikai és európai nehéztehergépjármű-piacon folytatódott a 2010 végén tapasztalt növekedés, és az európai értékesítések is nőttek a bázisidőszakhoz képest. Az alapanyagár-növekedés negatív hatásának és az új elnyert üzletek kezdeti egyszeri költségei ellenére a futóműüzletág nettó árbevétele 38,7 százalékkal nőtt január–márciusban az előző év azonos időszakához képest. Az alkatrészüzletág nettó árbevétele 7,7 százalékkal nőtt az első negyedévben, ez az emelkedés elsősorban a sárvári üzem termékei iránti kereslet növekedésének köszönhető – mondta Pintér István. A járműüzletág nettó árbevétele több mint 31 százalékkal esett, ugyanakkor jelentősen bővült az exportértékesítés volumene. Az üzletág bevételét továbbra is a Honvédelmi Minisztérium megrendelései adják – fűzte hozzá az elnök-vezérigazgató.
A Rába üzemi vesztesége megnégyszereződött január–márciusban: 180,2 millió forintra nőtt a 2010 első negyedévi 43,7 millióról. A kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenés előtti eredmény 30,7 százalékkal 380,9 millió forintra csökkent. A nettó hitelállomány 10,8 milliárd forint lett, ami 1,1 milliárd forinttal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában, és 0,3 milliárd forintos növekedést jelent az előző év végéhez képest. A nettó pénzügyi eredmény csaknem 30 százalékkal, 467,6 millió forintra csökkent 2011. január–márciusban.
(MTI)
Napi balfék: Nem jó, Petike, pedig mennyit gyakoroltunk együtt!