A budapesti közösségi közlekedésben szolgálatot teljesítő autóbuszok többsége már elérte, vagy meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát. Az 1365 darabos autóbusz-állomány csaknem felét még a harminc évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja, amely az akadálymentesség követelményét sem teljesíti.
„Ahogy a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV 2010-ben bejelentette: az öreg Ikarusok esedékes felújítása helyett – a buszpark nagyarányú új járművekre történő cseréjét célzó program megindításával párhuzamosan – használt járművek beszerzésére indít pályázatot” – írták a közleményben.
A buszpark cseréjének elindításával sem lehet azonnal lecserélni az összes öreg járművet, felújításuknál azonban gazdaságosabb és környezetbarátabb az alacsonypadlós, fiatalabb használt járművek beszerzése, ráadásul az alacsonypadlós járművek a szolgáltatás színvonalát is növelik – közölte a BKK.
Tavaly december 1-jén jelent meg a nyílt nemzetközi pályázati felhívás a rendelkezésre álló flotta nagyságától függően 10 és 20 közötti darabszámú használt, városi alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére. A pályázat eredményhirdetése április 14-én megtörtént. A nyertes a Hollandiában bejegyzett Womy Equipment Supply nevű társaság. A tizenhárom Van Hool A 300-as szóló, alacsonypadlós használt autóbusz 26 250 euró/jármű áron kerül a BKV Zrt. tulajdonába. A járművek ára (mintegy hétmillió forint) jelentősen kevesebb, mint egy öreg autóbusz felújítási költsége, ráadásul alacsonypadlós és környezetbarát járművet kapnak a budapestiek – írták.
Az autóbuszokat a budapesti arculathoz igazodva fényezik, valamint megnövelik a nyitható ablakfelületeket, zárt vezetőfülkét alakítanak ki, és lehetőség szerint klímaberendezéssel látják el a flottát, amely várhatóan 2011. szeptember végére áll forgalomba. A buszok jelentős részben azonos típusúak a Brüsszelből használtan két éve beszerzett csuklós Van Hool buszokkal, amelyek üzemeltetési tapasztalatai igen kedvezőek.
A beszerzés fedezete szerepel a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített, minden eddiginél nagyobb összegű 2011. évi tömegközlekedési beruházási támogatásban, azaz a BKV beruházási tervében. A használt járművek beszerzése a hannoveri villamosok, az eberswaldei trolibuszok és a Van Hool szóló buszok után is folytatódik. Folyamatban van a közbeszerzési eljárás harminc további használt autóbusz beszerzésére. A használt járművek azonban nem helyettesítik az új járművek beszerzését, amelyek előkészítésén a BKK és a BKV közösen dolgozik – áll a közleményben.
(MTI)
Kollár Kinga össze-vissza töltötte ki a vagyonnyilatkozatait, rajtakapták
