Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériuma vasárnap éjszaka pontosította az utaslistát: az új adatok szerint az elsüllyedt hajón 185-en voltak, nyolcvan embert kimentettek, előbb két holttestet találtak, majd az éjszakai búvármerülések során további hármat, így egyelőre száz ember sorsa ismeretlen. A hajón 148 turista és 37 főnyi személyzet volt a baleset pillanatában. A kimentetteket Kazanyba vitték, s közülük 12 ember szorult kórházi kezelésre, az egyik kimentett állapota súlyos.
A Bulgaria – még sértetlenül
Az utasokat a Bulgaria hajót az adott útvonalon alig két órával követő Arabella utasszállító hajó hozta a tatárföldi fővárosba. A Bulgaria nevű – még 1955-ben Csehszlovákiában, a révkomáromi hajógyárban gyártott – hajó a Volga tatárföldi szakaszán, a parttól három kilométerre süllyedt el, egyelőre ismeretlen okból vasárnap helyi idő szerint délután két óra tájban. A Volga ezen a szakaszán a Kujbisevi víztározóvá szélesedik ki, a két part között csaknem tíz kilométer a távolság.
A mentőmunkálatok egész éjszaka folytatódtak a csaknem húsz méter mélyen a folyó fenekére süllyedt, oldalára dőlt, 72 méter hosszú, dupla fedélzetű Bulgariánál Szjukejevo település közelében. Az akcióban már több mint háromszáz szakember – köztük csaknem félszáz búvár – és 73 különböző gép vesz részt, még Moszkvából is érkeztek mentőbúvárok a helyszínre. A vízben a látótávolság alig 70 centiméter, de a búvárok már este rábukkantak a hajóra. A mentést nehezítik az erős szél korbácsolta hullámok. A partot és a szigeteket is átfésülik túlélők, illetve áldozatok után kutatva.
A hajóbalesetről már szemtanúk is beszámoltak, köztük két túlélő, aki úszva maga jutott ki a partra a katasztrófát követően. A kimentetteket fedélzetre vevő Arabella hajó munkatársai e tanúvallomások alapján úgy tájékoztatták az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökséget, hogy a süllyedő hajón nem tudták idejében leengedni a mentőcsónakokat, s mindössze két mentőtutajt sikerült vízre tenni. Amikor a hajó a jobb oldalára dőlt, a hajóűrben lévő kajütökből az utasok már nem tudtak kijutni, és a Bulgaria kapitánya is odaveszett. A beszámolók szerint a hajóbaleset pillanatában a játékszobában csaknem harminc gyermek tartózkodott, de közülük csak mindössze néhánynak sikerült megmenekülnie. A szemtanúk azt is állították, hogy a baleset idején két teherhajó is elhaladt a süllyedő Bulgaria mellett, de semmiféle segítséget nem nyújtottak. E beszámolók szerint a rendkívüli időjárás, az eső és az erős szél – több mint száz kilométer/órás széllökések – okozta a Bulgaria tragédiáját, a hajó mindössze két perc alatt süllyedt el.
Az orosz sajtójelentések nem zárják ki, hogy a túlterhelés lehetett az eredeti oka a turistahajó balesetének, amely az utóbbi évtized legsúlyosabb vízi katasztrófája a Volgán. A Bulgaria az orosz közlekedési tárca szerint megfelelő műszaki állapotban volt, legutóbb idén június 15-én esett át műszaki felülvizsgálaton. A hatóság adatai szerint a turistahajón a mentőcsónakokban 156 embernek volt hely, s 177 mentőmellény is rendelkezésre állt, gyermekméretű mentőeszközök is. A tárca szerint a 25 évesnél idősebb hajókat évente vizsgának vetik alá, amelynek során a műszaki és mentőeszközöket is ellenőrzik, de a Bulgarianál nem találtak hiányosságokat.
Az Argorecstur cég járműve kétnapos sétahajózára vitt turistákat – minden jegy elkelt az útra –, szombaton indult Kazanyból, s vasárnap reggel érkezett az ugyancsak tatárföldi Bolgar városába, majd indult vissza a tatár fővárosba.
(MTI)
Haverjaival kötött túlárazott szerződéseket Magyar Péter amikor vezérigazgató volt