Az autó mára olyan, mint egy hűtőszekrény?

Ember és autó kapcsolata évtizedeken át megbonthatatlan, már-már bensőséges volt Németországban, ám a gépkocsi varázsa egyre jobban veszít erejéből. „Az autó ma már sokak szemében éppen olyan lecserélhető tárggyá vált, mint egy hűtőszekrény” – véli Alfred Kuss gazdaságkutató.

MNO
2011. 08. 29. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A berlini Freie Egyetem kutatója szerint egy Porschéval manapság a legtöbb társaságban már nem lehet felvágni. Főleg a fiatalabb korosztály tagjai vásárolnak „státuszsemleges” szolid autókat – vagy pedig egyáltalán nem vesznek gépkocsit. Előtérbe kerülnek a kisautók: utóbbiak kategóriájában a gyártók egyre több extrát kínálnak, és ezek többnyire kielégítik a vásárlók becsvágyát.

Mindig lesznek emberek, akiknek a szemében fétis az autó – mutatott rá Andreas Pagoda, a hamburgi Brandmeyer tanácsadó cég munkatársa. – Ám 10-15 éve egyre növekszik azoknak a tábora, akik a lemondásból csinálnak erényt, ezt érzik nyereségnek. Az ő szemükben nyereség az, ha tudatosan szemben úsznak az árral, és nem vesznek autót.

Saját autót vezetni sok fiatal számára már nem az „érzések csúcsa”. Érezhetően alábbhagyott az a lázas várakozás, amely – főleg a fiatalabb férfiak körében – korábban megelőzte egy-egy új modell piacra dobását. Az autós kártyajátékok már évek óta nem „slágerek” az iskolásfiúk körében – mutat rá Peter Kruse, a brémai Nextpractice cég munkatársa.

Felmérések azt mutatják, hogy egy pazarul berendezett fürdőszoba ma nagyobb visszhangot kelt az ismerősök, barátok körében, mint egy új autó. Márpedig éppen az érzelmek hatására jön meg a vásárlási kedv, s ennek nyomán növekszik a gyártók nyeresége. „Az emberek csak akkor vesznek valamit hitelre, ha beleszerettek a kinézett termékbe – állítja Ferdinand Dudenhöfer, a duisburg-esseni egyetemen belül működő Center Automotive Research szakértője. – Ha pedig valamihez érzelmileg kötődik a vásárló, akkor nem nézi annak az árát.”

A gépkocsik vonzerejének kopásában a gyártók is ludasak. Manapság az innováció szó hallatán az autóvásárlók többségének a környezetvédelmi újítások jutnak az eszébe. A gyárak viszont inkább a motorok teljesítményének növelését és a különböző extráknak a beépítését tartották szem előtt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.