A gyenge gazdaság és a kínálati problémák ugyan még mindig kedvezőtlenül hatnak erre az iparágra, de a csökkenés mértéke érezhetően enyhült június óta. A francia autóeladások 5,9 százalékkal csökkentek a júniusi 12,6 százalékos visszaeséshez képest. Spanyolországban az új autók regisztrációja 4 százalékkal csökkent, míg tavaly ilyenkor ez az adat 24 százalékos volt. A jelek szerint az ázsiai és az amerikai autópiac lassan erősödik, de az elemzők szerint ezt túl korai lenne még kijelenteni az európai piacról.
A francia autógyártó szövetség, a CCFA szóvivője szerint összességében 8-10 százalékos csökkenést várnak az idén, míg a spanyol szervezet, az ANFAC úgy látja, sem az év hátralévő részében, sem jövőre nem várható számottevő javulás a piacon. Az új autók eladásának visszaeséséhez a gazdasági bizonytalanságok mellett a márciusi japán földrengés és szökőár is hozzájárult, mivel több elektronikai beszállító gyára megrongálódott. Az emelkedő nyersanyagárak tovább rontották a helyzetet.
Hétfői adatok szerint a japán autóeladások rekordmértékben csökkentek a múlt hónapban, főként a tavaszi földrengés okozta termelési nehézségek miatt. Ugyanakkor a japán autógyártók helyzete gyorsabban javul a vártnál: a Honda Motor nyereséggel zárta az első negyedévet, és a Nissan Motor nyeresége is a vártnál kisebb mértékben csökkent.
Az autógyártók a fejlődő országok növekvő keresletére támaszkodnak, de egyes jelek szerint ez a tendencia kezd csökkenni. Az indiai Tata Motors Ltd. közölte: júliusban 6 százalékkal elmaradtak az eladások a tavalyi adatokhoz képest, és a belföldi eladások is 9 százalékkal visszaestek.
(MTI)
Magyar Péter bejelentette: nem mond le a mentelmi jogáról