GVH: 132 eljárás és több mint 10 milliárdos bírság 2010-ben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2010-ben 132 eljárást zárt le és összesen mintegy 10,4 milliárd forint összegű bírságot szabott ki – derül ki a GVH 2010. évi tevékenységéről az Országgyűlésnek pénteken beterjesztett beszámolójából.

MNO
2011. 09. 02. 19:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dokumentum szerint a GVH 2010-ben 123 versenyfelügyeleti eljárást indított, 94 érdemi határozat mellett 9 ügyet kötelezettségvállalással zárt le, 29 ügyben pedig megszüntette az eljárást.

A hivatal 2010. évi tevékenysége során fő célként tűzte ki a kartellekkel, illetve a sérülékeny fogyasztókat érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szembeni határozott fellépést. A kartellekkel szembeni fellépés kiemelt fontosságát az indokolja, hogy a versenykorlátozó megállapodások komoly nemzetgazdasági károkat okoznak, és hátrányosan befolyásolják a szabad versenyt – olvasható a beszámolóban.

A GVH 2010-ben hat kartellügyet zárt le, és mintegy 9,6 milliárd forint bírságot szabott ki kartellező vállalkozásokkal szemben. A bírság túlnyomó részét a hivatal a vasútépítés és a malmok összejátszása során szabta ki.

A kartellügy felderítésében a hivatallal való együttműködést megelőző, úgynevezett engedékenységi kérelmek száma nem változott az adott évben. A kérelmek alacsony számának oka lehet, hogy a büntető törvénykönyv (Btk.) versenyt korlátozó közbeszerzési és koncessziós kartellmegállapodásokat tiltó tényállása és a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény engedékenységi szabályai nincsenek összhangban – olvasható a GVH beszámolójában.

A versenyhivatal szerint indokolt lenne összhangba hozni ezeket a szabályozásokat annak érdekében, hogy az jobban ösztönözze a közbeszerzési és koncessziós eljárásokhoz kapcsolódó kartellmegállapodások, a jogsértést alátámasztó bizonyítékok és információk feltárását.

A jelenlegi hatályos büntetőjogi rendelkezések és az engedékenységi szabályok egymáshoz való viszonya inkább visszatartja a vállalkozásokat attól, hogy engedékenységi kérelemmel éljenek, s ennek következtében az ilyen kartellmegállapodások felderítése és bizonyítása továbbra is igen sok nehézségbe ütközik a GVH szerint.

A GVH beszámolójában kitér arra, hogy a 2008. évi válságot követően jelentősen megugrott a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos ügyek száma.

A hivatal már a 2009. évi országgyűlési beszámolójában is utalt a problémára, és javasolta, hogy a jogalkotó teremtse meg a fogyasztói csoportok szervezésének és működésének szabályozási kereteit. E téren egyrészt a tisztességtelen tájékoztatási tevékenység, másrészt pedig a szerződéses konstrukcióval kapcsolatos kérdések álltak a középpontban.

Míg a tájékoztatással kapcsolatos tevékenység vonatkozásában a hivatal versenyfelügyeleti eljárásban érvényesítette a jogszabályi rendelkezéseket, addig a szerződéses konstrukcióval kapcsolatban – hatáskör hiányában – javaslataival segítette a jogalkotó munkáját – írja beszámolójában a hivatal.

A GVH a tisztességtelen tájékoztatási tevékenység esetén szinte minden esetben fellépett. 2010. december 31-ig összesen 20 ügyben indított versenyfelügyeleti eljárást fogyasztói csoportokkal szemben, és ezen idő alatt mintegy 163 millió forint összegű bírságot szabott ki.

A beszámoló szerint a hivatalhoz egyre több panasz és bejelentés érkezett, amelyben a fogyasztók azt kifogásolták, hogy egyes üzletláncok magyar termékként hirdetnek olyan termékeket, amelyek nem magyar alapanyagból készültek, illetve nem Magyarországon állították ezeket elő.

Az összefonódások ellenőrzése során 2010-ben 45 fúziót bírált el a hivatal. Különösen jelentős elemzéseket végzett a GVH az építőipar, a gázszolgáltatások, a telekommunikációs szolgáltatások, az élelmiszeripar és a gyógyszer-kiskereskedelem területén.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.