A szeretet új rendje

Tõkéczki László
2000. 04. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia Annales-iskola egyik legfontosabb történettudományi kategóriája a long dureé, a hoszszú időtartam, amely azt jelenti, hogy a történelemben a valóságos változások lassúak, illetve szervülésük fokozatos még akkor is, ha látszólag radikálisan más lett a világ. Ez egyértelműen arra utal, hogy az egész emberi személyiség csak lassan módosul azzal együtt, hogy egy-egy szegmensében viharos változások történtek (érzelmek, tudás, akarat). Az interperszonális kapcsolatok folyamatos karbantartási szükségletei és „hatásfoka” még inkább arra figyelmeztet mindig, hogy nagy átalakulásokhoz vagy átadásokhoz/hagyományozáshoz sok idő szükséges.A modern világ materialista haszonelvűsége – nem tudni, miért – még mindig szilárdan hisz abban, hogy a „dolgok” (a körülmények és a struktúrák), illetve a „kemény tényszerűségek” (tudás, információ) „visszatükröződése” az emberi tudatban egyértelmű és gyors alkalmazkodásokra, „fejlődésre”, változásra vezet, vagyis a világ szándék szerint gyorsan alakítható, lehetséges tehát társadalommérnökség, csak elég okosnak kell hozzá lenni. Az 1989-90-es évek felszabadulási eufóriájában ezt még sokan olyanok is így gondolták, akik egyébként világnézeti és/vagy tapasztalati okokból józan realizmussal nézték a világot, különösen az „embert” és az „emberiséget”. E két fogalmat, amelynek megváltása jegyében az előző felvilágosuló két évszázadot tengernyi kiontott vér kísérte.Sokaknak úgy tűnt tehát, hogy a magyar társadalom egy elnyomó – már egyébként is felpuhult – hatalmi struktúra felszámolása után hamarosan felveszi egy „normális” nyugati társadalom képét, a felmerülő bajokat pedig megoldja majd a közös örömből fakadó felszabadult energiák bevetése, hiszen – keveseket leszámítva – mindenki egyetérteni látszott a legfontosabb célokban. Nem így történt, s ezért a csalódás óriási lett általában. Kevesek kivételével – akik azonnal „nyugati szintre és helyzetbe” kerültek – a nagy többség irtózatosan megterhelő feladatot kapott: mindenféle hit nélkül radikálisan meg kellett változtatnia magát, ha az új helyzetben helyt akart állni.A tíz-tizenöt százaléknyi előnyös helyzetű csoporton kívül azonban gyors alkalmazkodást csak olyan körök tudtak végrehajtani, amelyek a reálszocializmus idején elkezdték már a legalitást/törvényességet a maguk számára nem létezőnek tekinteni. Meglepően széles körök ezek. Nagyon jellemző erre annak a zalkodi állampolgárnak az esete, aki megtagadta telkén a falu számára létfontosságú gát építését, s a rendőr törvényre hivatkozó szavaira csak annyit válaszolt: Miféle törvényesség van itt? Az említett atyafi csak azt a széles körben elterjedt meggyőződést mondta ki, amely ennek a társadalomnak az újraintegrálását szinte megoldhatatlan feladattá teszi.A mai magyar társadalom mindenre kiható legnagyobb baja a szellemi-lelki (értékelvi-identitásbeli) dezintegráltság, amely nemcsak a sokféle szükséges közösségi összefogásokat nehezíti, hanem óriási költségeket, deficiteket okoz az élet minden területén. S ez annál súlyosabb, minél kevésbé vannak a múltból örökölt „önjáró” struktúrái (családi közösségek, gazdaságok, haszonelvűleg szervezett minőségi (termelő) szervezetek, teljesítőképes intézmények, egyesületek, társaságok a sporttól kezdve a tudományig stb.). A kollektivizmus jelszavainak jegyében velejéig hazug reálszocialista rendszer a kriminalitásig individualizált világot teremtett azzal, hogy a hatalom zavartalan birtoklása céljából kegyként – a korábbi rákosista nyílt kollektivista kényszer helyett – megadta, sőt tulajdonképpen kényszerítette is a magánélet (apolitikus) szabadságát. Az volt tehát a legjobb, ha egy állampolgár minél önzőbb, minél inkább magának élő lett, s nem foglalkozott a saját kis ügyein, főleg anyagi gyarapodásán kívül semmivel. Bolondnak vagy hivatalos személynek minősültek azok, akik elvi (elvont) vagy erkölcsi és közösségi kérdésekkel foglalkoztak. Olyan társadalmi helyzet keletkezett ezzel nálunk is – mint a többi kommunista országban -, hogy minden elő volt készítve, „modernizálva” ahhoz, hogy egy „aki bírja, marja” típusú „vállalkozói” világ jusson hatalomra. S amikor a fegyverkezési versenyt nem bíró, velejéig korrupt és hazug kommunizmus hirtelen összeomlott, akkor nem az „igazság” és erkölcs rendjének szabadsága született meg igazából, hanem a korlátlan önzés szabadsága, az, amely „kicsiben”, a felszín alatt már dúlt a kádári „puha diktatúrában” is. A túlpörgetett nyugati jóléti társadalmak finanszírozatlansága, illetve a kommunista veszély múltával feleslegessége, a hatékonysági önzés nyugati felszabadítása tragikusan egybeesett a kommunista gazdasági és erkölcsi (szellemi) csődtömeg felszámolásának egyetlen útjaként meghirdetett posztkommunista vállalkozói mítosz és jelszó kritikátlan uralomra jutásával.Félreértés ne essék: az egyéni öntevékenység, a piac, a magántulajdon (szabályozott) szabadsága stb. nélkül nincs „normális” társadalom, de az már szerfölött kérdéses, ha ezen jogokat, „szabadságokat” abszolutizálják. A saját közvetlen érzékeire, érdekeire, akaratára redukált szabad ember ugyanis biztosan a káoszhoz, az erőszak uralmához vezet, és általa a bűn, a bűnözés társadalma jön-jött létre. Jól látható mindez bármelyik posztkommunista országban, de különösen a volt szovjet területeken.Vagyis az olyan sokszor „megénekelt” és hirdetett tiszta „szabadság” vagy szabadpiaci demokrácia – közösségi, etikai szabályozás és rend nélkül – ugyanúgy fosztó fogalmakká lesznek/lettek, mint egykor a szocialista meg a népi jelzők voltak az elsöprő többség számára. Ezért él a mai magyar társadalom igen nagy része reménytelenül vagy közönyösen, ezért konganak üresen sokszor egy etikus polgári világ jelszavai is, ezért halászhatnak a zavarosban, harsánykodhatnak olyan emberek és (érdek)csoportok, akik és amelyek a jelen eme lelki-szellemi nyomorúságáért óriási felelősséget viselnek.A mai magyar társadalom rendkívül toleráns, de ez a tolerancia nagyrészt az üres közöny és az önző relativizmus türelme, valamint a szervezetlen és tehetetlenül kiszolgáltatott tömeg tűrése, amelyekből nem születhet meg a közösség nagy teljesítményű és nemzetközileg is versenyképes új rendje. Nem, mert ahhoz áldozatkészség kellene – ama nagypénteki példa szerint -, amely csak szeretetből, pozitív adni tudásból fakadhat. A magyar társadalomnak egyetemesen húsvétra van – lenne – szüksége, amely által szűnne, tűnne a sokak számára bénító reménytelenség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.