A bérlőkön múlik a siker

Csákó Attila
2000. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bevásárlóközpontok sikerének szempontjából az egyik legfontosabb feladat az optimális bérlői összetétel kialakítása. A probléma megoldása nehéz: például a WestEnd City Center professzionális bérlőmixének kialakítása ellenére az épület 34 üzletében lehet órát vásárolni, ugyanis a magyar szabályok lehetővé teszik a tevékenységek közötti átjárhatóságot. A sikert elősegítheti, ha az ingatlan valamilyen kuriózummal (tropicarium, Niagara-vízesés) várja a látogatókat. A beruházók a terület kihasználtságáért hajlamosak a közös területeket, folyosókat, utcákat leszűkíteni, ezzel is növelve a bérbeadható terület nagyságát, ez azonban bezártságérzést okozhat, ami akár a látogatók számának visszaesésével is járhat. Negatív eredménye lehet a zsákutcás kialakításnak is. Hangsúlyt kell fektetni a megfelelő méretű üzlethelyiségek arányának optimális kialakítására. A sok kicsi, könnyen kiadható üzlet piaci hangulatot teremthet. A siker további záloga, hogy megfelelő szolgáltatások (posta, gyógyszertár, bankfiók, önkormányzati iroda stb.) legyenek. A legnagyobb figyelmet talán az épület elhelyezkedésének és a vásárlói szokásoknak kell szentelni. A bérleti díjak sokszor irreálisan magasak, mert a bérlők nem az üzemeltetőtől, hanem másodkézből bérlik az üzleteket. Egyes központok bérlőhiánnyal küszködnek, míg mások százszázalékos kihasználtsággal üzemelnek. Nyugaton a plazák nyitását követően a bérlők 15-20 százaléka kicserélődik, később ez az arány két százalék körül marad. Újabban ezek az arányok jellemzik a hazai piacot is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.