Versenykorlátozó fúziók

2000. 10. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt héten az Európai Bizottság áldását adta két amerikai cég, az America Online és a Time Warner frigyére, de csak azt követően, hogy a társaságok vállalásaikkal eloszlatták az európai verseny fennmaradásáért őrködő brüsszeli testület aggodalmait.Az Európai Unió őrködik afelett, hogy a második világháború után kialakított közös piac működését ne veszélyeztessék a vállalatok versenykorlátozó praktikái. A cégek közötti szervezeti változásokkal is járó felvásárlásoktól, összeolvadásoktól az érintettek piaci helyzetük erősödését, a hatékonyság javulását várják. Azonban ezek gyakran a verseny szempontjából káros hatásokkal is járnak, ami szükségessé teszi e fúziók előzetes hatósági ellenőrzését, s ez független attól, hogy az érintett cégek székhelye melyik országban található. Mario Monti, a bizottság versenyügyekért felelős tagja a most tízéves születésnapját ünneplő fúziós rendelet alapján meg is tilthatja azokat az ügyleteket, amelyek eredményeként a közös piacon egy vagy több vállalat erőfölénybe, a piacot uraló helyzetbe kerülne.Az America Online (AOL) és a Time Warner (TW) házasságát azért is kísérte az üzleti világ élénk érdeklődéssel, mert nem kevesebb, mint 125 milliárd dollár volt a tét. Az AOL a világ legnagyobb on-line szolgáltatója, egyedül ő rendelkezik páneurópai lefedett-ségű internetszolgáltatással. Európában két leányvállalaton keresztül tevékenykedik: az AOL Europe-ban a német médiaóriás Bertelsmann AG-val közösen, az AOL Compuserve France-ban pedig a Bertelsmann mellett a Vivendi érdekeltségi körébe tartozó Cegetel és Canal Plus társaságában. A szintén amerikai TW-t kevésbé kell bemutatni. Tavaly elért 27 milliárd dolláros forgalmával a világ legnagyobb média- és szórakoztatóipari szereplője.A fúzió tétje az volt, hogy létrejön-e a világ első vertikálisan integrált társasága, amely az interneten keresztül számos tartalmi szolgáltatást tud nyújtani – egyedül. A cégek eredeti tervei alapján az AOL/TW – a Bertelsmann-nal való szoros kapcsolatai révén – ellenőrzése alá vonhatta volna a legfontosabb zenekiadói jogokat Európában. Az európai versenyőr aggodalmait elsősorban az váltotta ki, hogy az értékesítendő áru (például egy slágerlistákat vezető CD) és a kereskedelmi csatorna (jelesül az internet) egy kézben tartása meggátolta volna egy születőben lévő új piacon a fogyasztók érdekeit szolgáló versenyt. Az AOL/TW diktálhatta volna az interneten keresztül történő audiofájl-forgalmazás feltételeit. Ha a tendencia folytatódik, akkor hamarosan legalább olyan népszerű lesz az interneten keresztül megrendelni, illetve számítógépre letölteni a zeneműveket, mint a főutcai zenebutikban vásárolgatni. Az internetről és számítógépről történő zenehallgatás előtt olyan perspektíva áll nyitva, amely háttérbe szoríthatja a hagyományos CD-re vagy hangkazettára felvett zenék világát.Hogy a bizottság tiltását elkerüljék, az amerikaiak számos áldozatot hoztak. A legfontosabb vállalás az volt, hogy felszámolják a Bertelsmannhoz fűződő szervezeti kapcsolataikat, így a német cég igazi versenytársukká válhat, nem kell egy piaci szereplő kiesésétől tartani. A német médiaóriás ezért fokozatosan kivonul az AOL két európai leányvállalatából. Az AOL/TW azt is megígérte, hogy a jövőben nem tesz olyan lépést, amelynek eredményeképpen a Bertelsmann zenei anyagait csak az AOL internethálózatáról lehetne letölteni. Az engedélyezéshez nyilván az is hozzájárult, hogy a TW ejtette az angol zenekiadóval, az EMI-vel tervezett fúzióját. A TW, a Bertelsmann és az EMI mellett a Seagram és a Sony alkotja a zeneipari óriások táborát. A bizottság döntésével sikerült elérni, hogy továbbra is öt, nem pedig csak három független cég versenyezhet a zenerajongók kegyeiért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.