Dicső múlt, megfontolásra érdemes jövő

2000. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem könnyű beszélni a magyar tudomány múltjáról és jelenéről. A jövőjéről sem. A múltjáról főleg el-elfeledett gazdagsága, eredetisége és jelentősége miatt. Ki tartja ma már számon, hogy Európában először nálunk vezették be – az Árpád-házi uralkodók regnálása idején! – az arany- és ezüstbányászat legbiztosabb ellenőrzési módszerét? És talán mára már azt is sokan feledték, hogy a török hódoltság idején is híres és rangos foglalatosság maradt a bányászat. (Igaz, főleg azokon az országrészeken, amelyeket nem vettek birtokukba a szultáni seregek...) Jórészt ennek köszönhető, hogy később megalakult az a műszaki főiskola, a selmecbányai, amely Európa-szerte híres volt oktatási módszeréről. Arról, hogy nem csupán elméleti képzésben részesültek a hallgatók, de a gyakorlati tudnivalókat is elsajátíthatták. A XVIII. században megalapított egyetem először Nagyszombatban, majd Budán kitűnő intézményi kereteket biztosított a magyar tudományos fejlődésnek. A hivatalosan csak a XIX. században megszervezett, de jóval korábban is működő műszaki főiskola – professzorainak és növendékeinek köszönhetően – ugyancsak méltán vívta ki a korabeli tudományos világ elismerését. (Kevesen gondolnak rá, ha mai „jogutódjának” falai közt megfordulnak, hogy – például – új elemmel gyarapították tudós tanárai a periódusos rendszert.)Az 1848–49-es szabadságharc bukása után – noha erős szálakkal Bécshez kötözték – a tudományos oktatás szinte töretlenül fejlődött tovább. Olyan korszerű intézményeket alapítottak ekkortájt, amelyek részben ma is állnak még, és ma is büszkék lehetünk alapítóikra s indulásuk idejére. A modern kémiai kutatás Múzeum körúti „fellegvárában” például előbb volt házi telefon, semmint hogy a telefont feltalálták, és megbízhatóbb volt a léghűtés, mint mostanság. De nemcsak a kémia tudományában voltak a magyarok ekkortájt a világ élvonalában, hanem a matematika, a fizika tudományában is. Tudományos iskolák szerveződtek, folyóiratokat alapítottak, egyik-másik ma is él közülük. Kimagasló eredményekről adhattak ezek számot, újításokról, szabadalmakról. És mindenekelőtt arról, milyen nagy sebességgel „száguld” Magyarországon a műszaki fejlesztés.Az első világháború igen durván vetett véget ennek a tudományos életünk szempontjából mindenképpen pozitívnak nevezhető periódusnak. A békediktátum után katasztrofális helyzetbe jutott a magyarság. A kis Magyarország közoktatási minisztere, Klebelsberg Kunó azonban zseniális elvet dolgozott ki, azt deklarálva, a magyarság előbbre jutásának előfeltétele az oktatás, a legkisebb településekkel, tanyákkal is számoló iskolahálózat. Okos embereket keresett és talált, okos embereket képzett minden régióból, minden néprétegből. Föltehetően a Klebelsberg elképzelései szerint megszervezett alap-, közép- és felsőfokú iskolarendszernek köszönhető, hogy oly sok tehetség jelentkezett a két világháború közötti Magyarországon a tudomány és az ipar legkülönbözőbb területein. Összefoglalni, de fölvázolni is lehetetlen azt a fejlődést, ami itt végbement...A második világháború után tudósaink egy része Nyugatra távozott, más része idehaza maradt. A kommunista időszakban a tudománynak a harmadik világháborúra való fölkészülés lett az első számú feladata. Ennek érdekében a nehézipar fejlesztését tartották a legfontosabbnak. A mennyiségi fejlesztést, nem a minőségit. Tengernyi kárt okoztak ezáltal, de ebben a lehetetlen helyzetben is megtalálták a hazai kutatók azokat a területeket, amelyeken a nagyvilág figyelmére is érdemes eredményeket érhettek el, a szovjet birodalmi érdekektől függetlenül. Ilyen terület volt a gyógyszerkutatás is... Jelenünket 1990-től szokás számítani a tudományos és gazdasági életben is, nem csak a közéletben, a politikában. A tervgazdálkodási szisztémáról más rendszerre kellett átállni, s ez bizony nem ment könnyen. Gondot jelentett az is, hogy a szovjet uralom idején az alkalmazott tudományok fölvirágoztatására magyar földön nemigen volt lehetőség, ezért a magyar tudomány művelői az alapkutatásokra helyezték a hangsúlyt, és e téren igen szép eredményeket értek el. Mivel 1990 után csakis az lett a fontos az élet minden területén, amit el lehet adni, olyan háttérkutatásra volt szükség, amely „termel”. Állami támogatás azonban – szerencsére – nemcsak ezeknek „járt”, hanem az egyetemeken, az akadémiai intézetekben folytatott alapkutatásoknak is. 1994-ben sajnos vége lett ennek a jól indított, voltaképpen kiegyensúlyozottnak nevezhető tudományfinanszírozási rendszernek, és a GDP 1,2 százalékát jelentő, addigi alapkutatási támogatást 0,35 százalékra csökkentették. A helyzet azóta sem nevezhető igazán rózsásnak e téren. Talán most fölsejlik valamilyen elmozdulás... Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz elkerülhetetlenné teszi, hogy a tudománytámogatás EU-szisztémájához közelítsünk, s azt is, hogy jó előre tisztázzuk, mi, magunk, idehaza, hogy milyen kutatásokkal gazdagítjuk az európai közösség tudományos életét. Beállnunk a sorba – hol már sokan vannak előttünk, fizikai erőnlétükkel nálunk sokkal ígéretesebbek – oktalanság volna. Nekünk szellemi adottságainkkal kell jelen lennünk az Európai Unióban. Az agyunkat kell jól használni, ez garantálja a magyar tudomány sikeres jövőjét. Pungor Ernő akadémikus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.