És megszületett a Besenyő család

Hanthy Kinga
2000. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar abszurd humor képviselőjeként tartja számon a közönség a L’art pour l’art társulatot, amelynek elsöprő sikere annak idején sokakat meglepett.Ha a magyar kulturális életben nem is hagyomány nélküli, de mindenképpen szokatlan produkcióikkal a kilencvenes évek közepére új divatot teremtettek,gondolatviláguk elsősorban a fiatalokat hódította meg.Kaposvárott 1996-ban tanárok kezdeményezésére még országos fesztivált is rendeztek, amelyen középiskolások mérték össze „Besenyő család-ismereteiket”. A közönségsiker változatlanul élteti a Dolák-Saly Róbert, Laár András, Pethő Zsolt és Szászi Móni alkotta együttest, folyamatosan dolgoznak. Készülnek új színházi estjükre, amelyet az év végén mutatnak be immár állandónak mondható játszóhelyükön, a Budapest Bábszínházban. Korábbi produkcióik lemezen is megjelentek, ám hiányoznak a televíziókból, amelyek pedig ontják magukból a sokszor siralmas színvonalú, szórakoztatónak szánt műsorokat. A társulat múltjáról és jelenéről Dolák-Saly Róberttel beszélgettünk.– A megnyilvánulási, a megjelenési lehetőségeink valóban szűkültek. Négy év óta a társulat nem tud olyan mértékben és olyan körülmények között megjelenni a tömegkommunikációban, mint azt a közönség igényelné, márpedig ha nem látnak minket eleget, azt hiszik rólunk, hogy nem alkotunk, pedig ez nem így van. A művészet másoknak, a közönségnek készül, és ha akadályozzák, korlátozzák a közönséghez való eljuttatását, akkor úgy tűnik, mintha nem születne produkció, vagy az alkotó nem lenne elég termékeny. A L’art pour l’art-nak egyetlen problémája, hogy Magyarországon működik.– Pedig a televíziók, elsősorban a nagy kereskedelmi csatornák falják a szórakoztató műsorokat. Talán a vezetőik úgy ítélik meg, hogy az abszurd humor rétegkultúra, amely nem versenyképes a blődlivel szemben?– Tizennégy éve mondjuk, hogy ez nem réteghumor. Amikor elkészültek az első televíziós felvételeink, kiderült, hogy a L’art pour l’art produkciója valódi tévés műfaj. A legkülönfélébb képzettségű, érdeklődésű és korú emberek szeretik, tehát ebbe a skatulyába csak bele akartak bennünket gyömöszölni. Ha úgy vesszük, a Monty Python és a Genesis együttes produkciója is rétegművészet, mégis világhírűvé tudott válni. A mi társulatunknak jelenleg sincs konkurenciája az országban, ugyanakkor – nem tudom sírjak-e emiatt, vagy nevessek – sokan próbálnak utánozni bennünket. Ez tehát azt mutatja, hogy nagy hatású az, amit mi csinálunk.– Nem színészekből, nem is hivatásos humoristákból alakult meg annak idején a társulat. Hogyan találtak egymásra?– Még 1986-ban alkalmi együttes állt össze, hogy Laár András önálló költői estjét kísérje. Engem például zenésznek hívtak. Már akkor is ugyanez volt a felállás, tehát három fiú és egy lány. Laár pour Laár néven léptünk fel. Miközben utazgattunk a költői esttel, folyt a buszban a poénkodás, és azon kaptuk magunkat, hogy összegyűlt egy estre való hülyeség. Kiderült, hogy egymástól függetlenül mindannyian ugyanazt a humort szerettük és ízlelgettük korábban is.Én például a gimnáziumban egy barátommal már abszurd jeleneteket írtam. Mondhatjuk tehát, hogy szerencsés találkozás volt. Ahogy alakult a produkció, jelentősen változott a humora is. Előbb az abszurd Laár-versek köré születtek jelenetek, majd keresni kezdtük azokat a jellegzetes figurákat, akik ehhez a műfajhoz ízesülhetnek. Ezért változott meg később a társulat nevének az írásmódja is. Azt jelezte, már nem Laár András műsoráról van szó, hanem egy csoport produkciójáról.– Milyen hosszú volt az út a hivatalos elismerésig, a sikerig?– Először az egyetemisták, a főiskolások „haraptak ránk”, amolyan underground együttesként működtünk. Négy-öt év kellett hozzá, hogy ritkán, de megjelenjünk a televízióban, és nyolc ahhoz, hogy elszabaduljon körülöttünk a pokol. A L’art pour l’art eljutott a nagy tömegekhez. Nem hisszük, akkor sem hittük, hogy feltaláltuk a spanyolviaszt. Karinthy, Kosztolányi, Örkény vagy Alfonzó a tanítómesterünk volt. Mi csak divatba hoztunk egy műfajt, ami mindig is létezett. A sikerhez persze kellett az is, hogy Szászi Móni, aki akkoriban még amolyan „geggörlként” működött, kitalálja a Besenyő család alapötletét.– Kik a szerzők?– A szerző a társulat maga, valamint Lantos P. István barátunk, aki az indulás óta velünk van. A jelenetek, az ötletek általában kollektív humor termékei. Természetesen van némi munkamegosztás is.– Mindvégig voltak dalok is a jelenetek között. Az utóbbi időben még igényesebbé vált a zene, miközben a szöveg abszurd maradt. Érti-e a közönség, mi a komoly és mi a humor?– Majd mindegyikünk zenész, tehát nem tudjuk megtagadni magunkat. A Lila liba lemezen még valóban voltak zeneileg is vicces számok, ám mostanra létrehoztunk az abszurd műfaján belül egy másik vonulatot: valódi dalok „nem valódi” szövegekkel szólalnak meg. Tehát a zene is rendkívül igényes.– És kinek szólnak ezek a dalok?– Remélem, mindenkinek, aki fiatal vagy a lelkében fiatal maradt. Akkor hal meg ugyanis egy művészi produkció, ha a fiatalok kiesnek a közönség köréből. A művészetnek forradalminak kell lennie, progresszív jegyeket kell tartalmaznia.– De vajon művészetnek nevezhető-e a könnyű műfaj?– Az Illés-együttes vagy a Kaláka Kossuth-díja egyben az úgynevezett könnyű műfaj rehabilitációja is. Egyébként pedig azt mondom: szabad a pálya, lehet utánunk csinálni. Szerintem nem olyan könnyű ez a könnyű műfaj.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.