Hattyúdal és más Csehov-történetek

Ferch Magda
2000. 11. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csehov Hattyúdal című drámájával, illetve a vele egybeszerkesztett, korai Csehov-novellákból összeállított „prológgal” nyílt meg pénteken a Thália Színházban a Jack Lang volt francia kulturális miniszter és Giorgio Strehler kezdeményezésére 1990-ben létrejött Európai SzínházakUniójának budapesti fesztiválja. A darabot, amelyet ma este mégláthatnak azok, akiknek sikerül bejutniuk a színházba, a villeurbanne-i Théâtre National Populaire társulata adja elő. A főszerepet azíró-színész-filmrendező-forgatókönyvíró igazgató, Roger Planchon játssza.Fővárosunk második alkalommal fogadja az unió tagszínházait. Először 1993-ban jártak nálunk.”Megértettem, hogy nincsen semmiféle szent művészet, hogy az mind csalás, hazugság, megértettem, hogy én rab vagyok, mások kedvtelésének játékszere, bohóc, mókacsináló... És akkor értettem meg a közönséget! Azóta nem hiszek én a tapsnak, se koszorúnak, ünneplésnek... Tapsol nekem... de idegen vagyok neki...” – zokogja a színházban felejtett idős, részeges komédiás, Szvetlovidov, akit Planchon alakít a Hattyúdalban, Csehov Kalkhasz című elbeszélésének színpadi változatában. Néhány éve Roger Planchon rendezésében láthattuk az Állami Operaházban Molière Dandin György című színművét. Tavaly a francia filmnapokon találkozhattunk a művésszel, amikor Toulouse-Lautrecről készült filmjének bemutatójára érkezett. A Hattyúdal budapesti premierje előtt arról kérdeztük, hogyan lehetséges, hogy ő, aki a világirodalom számos nagy klasszikusának művét színpadra állította, most rendezett először Csehovot.– Régóta tervezgetem, hogy megrendezem valamelyik darabját, de nem mertem megtenni. Elbátortalanodtam, talán épp azért, mert nagyon tisztelem. Persze a Macbethet is nagyon szeretem, mégsem rendeztem meg soha, és valószínűleg már nem is fogom megrendezni. Számomra Csehov a múlt század végének talán legjelentősebb írója. A Hattyúdal volt a legelső színpadi mű, amelyet életemben olvastam. Tizennégy éves lehettem, de rögtön éreztem, hogy remekmű. Akkor határoztam el, ha olyan idős leszek, mint a darabbeli Szvetlovidov, eljátszom a szerepét. Hatvannyolc éves vagyok, betartottam az ígéretemet.– Mi fogta meg ebben a drámában?– Ez az 1887-ben készült darab a vázlata mindannak, amit Csehov később megírt. Még a motívumok is ismerősek. Szvetlovidovot a színházban felejtik egy este, mint a Cseresznyéskert öreg inasát, Firszt az elhagyott házban. Ezzel a darabbal mindig az a probléma, hogy mit tegyen mellé a rendező. Önmagában túlságosan rövid, húsz-huszonöt perc. Kitaláltam – jó-e vagy sem, azon majd elvitatkoznak a kritikusok –, hogy Csehov korai novelláiból készítünk összeállítást. Ezek az elbeszélések mind színészekről szólnak, és abban az időben íródtak, amikor a Hattyúdal. A hangvételük erősen szatirikus, gogoli, itt még nem a nagy Csehov szól mulandóságról, magányról, életről és halálról. Egy kicsit burleszkszerű, ironikus prológust készítettünk, amely mintha a vén részeges komédiás álma volna. Ezután játsszuk el a Hattyúdalt.– Amely a művészsors foglalata is...– Az a zseniális Csehovban, hogy több mint száz évvel ezelőtt beszélt olyasmiről, ami sokkal később kezdte foglalkoztatni az embereket. Ma egész Európában sokan hangoztatják: művészet nem létezik, a művészet az emberiség egyik utolsó illúziója volt, meghalt, ahogy Isten is meghalt. A XX. század egyik legnyugtalanítóbb kérdése az, valóban meghalt-e a művészet. Csehov szinte szóról szóra azt fogalmazza meg a múlt század végén, amit mi is érzünk. Szeretem az olyan embereket, akik először mondanak ki fontos dolgokat. Nem csak a Bibliában vannak próféták. Dosztojevszkij Ördögök című regényében benne van az egész XX. század. Csehov nagyon szerette Dosztojevszkijt, de iróniával figyelte, látta benne a nevetségest is, főleg a nőalakjaiban. Számomra fontos ez az irónia, ezt próbáltam éreztetni a novellákból készült összeállításban is.– Hogyan tudja elérni, hogy „népszínháza” ma is népszerű, holott a színvonalból nem enged?– Ha már színházat igazgatok, úgy akarom csinálni, hogy az előadásaim kielégítsék a legszélesebb közönséget: a televízióhoz szokott legegyszerűbb embert és a legkényesebb ízlésű színházjárót. Ha nincs ez a kihívás, nincs értelme az egésznek. Tudjuk, hogy ez a kérdés nemcsak a színházban vetődik fel, hanem a zenében, a festészetben, a művészet szinte minden területén. A művészet soha nem általában népszerű, bizonyos formái népszerűek.– Többször elmondta, hogy a mai kornak nem a színház, nem is a film, hanem a televízió a népszerű műfaja. Villeurbanne-i társulata hol színházban játszik, hol filmez már vagy tíz éve. Kitart e módszer mellett?– Vannak, sokan, akik azt mondják, nem kell a televízióval foglalkozni, mindenki tegye a dolgát a saját területén. És vagyunk néhányan, nem sokan, akik azt mondjuk, a televízió a szerzőknek nagy kihívás. Bizonyítaniuk kell, hogy éppúgy képesek színpadra írni, mint filmre vagy televízióra. Mi ezzel próbálkozunk a magunk helyén. De eljön a pillanat, amikor szükség van a spanyol királynőre, aki fizeti a hajók költségeit, ha fel akarjuk fedezni Amerikát. Próbálom magyarázni a politikusoknak, hogy a világon hihetetlenül nagy igény van a képre, hogy olyan, ma még nem létező szervezeteket kell létrehozni, amelyekben a szerzők meg tudják valósítani mindazt, amiről beszéltem. A televíziót nem szabad lenézni, és nem szabad úgy tennünk, mintha nem létezne. Fel kell venni vele a versenyt. Nem törvényszerű, hogy csak a közönséges, a színvonaltalan kerüljön képernyőre. Biztos vagyok benne, hogy holnap vagy holnapután lesz olyan nagy európai miniszter, aki ezt megérti.– A lyoni régióban olyan filmtámogatási rendszert hozott létre, amely az egész világon egyedülálló. Hogyan tudta elérni, hogy fenn is maradjon?– Óriási területről van itt szó, ez a régió nyolc franciaországi megyét jelent, összesen tizenkétmillió lakossal. Sikerült meggyőznöm a képviselőket, hogy életbe vágóan fontos, hogy beruházzanak a jövő képkultúrájába. Arra különösen büszke vagyok, hogy a támogatást kivétel nélkül mindegyikük megszavazta a szélsőbaltól a szélsőjobbig. A régiótól kapott pénz évente tíz-tizenkét film elkészítését teszi lehetővé, az idén kivételesen harmincötét. De a filmet a régióban kell forgatni, ami ott helyben hoz jelentős hasznot. A kezdet kezdetén én adtam a saját pénzemet, és aláírtam egy kötelezvényt, hogy soha semmire nem tartok igényt. A régiónak nem volt joga kereskedni, vállaltam tehát a kereskedő szerepét – önkéntesként, ingyen –, hogy a filmgyártok kaphassanak pénzt. A rendszer így működik. De mi lesz, ha egyszer meghalok? Márpedig egyszer biztosan meghalok. Madame Tasca, az új kulturális miniszter megígérte, gondolkodnak azon, hogyan lehetne rendelettel megoldani a helyzetet. Ha sikerül, nagy győzelem lenne, mert azt jelentené, hogy egész Franciaországban el lehetne terjeszteni ezt a támogatási rendszert.– Min dolgozik a közeljövőben?– Négy darabot rendezek, és háromban játszom is. Budapestről Párizsba megyek, ahol a Théâtre de la Colline-ban van műsoron egyik színművem, a Cochon noir (Fekete disznó). Franciaországi turnéra indulunk a Hattyúdallal és A fösvénnyel, amelyet tavaly mutattunk be újra. Februárban Marivaux-premierre készülünk Villeurbanne-ban. Közben töröm a fejem az új filmem forgatókönyvén, de az írást csak februárban tudom elkezdeni. Azt ne kérdezze, hogy miről írom, de annyit elárulhatok, hogy a film alighanem összefügg majd mindazzal, amiről a Hattyúdal szól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.