Az M30-as autópálya Emőd–Miskolc közötti szakaszának építését a jövő év első felében el lehetne kezdeni, így az M30-as ugyanabban az időpontban érhetné el Miskolcot, mint az M3-as Polgárt. Jövőre kezdhetnének hozzá a kivitelezők az M7-es és az M0-s autópálya keleti szakaszának továbbépítéséhez is: az M0-s folytatásához a Nemzeti Autópálya Rt. ISPA-forrásokat kíván igénybe venni, így jövőre nemzetközi pályázatot írnának ki az építkezésre – hangzott el tegnap Mezőkövesden, az Országgyűlés gazdasági bizottságának kihelyezett ülésén.A bizottság tagjai a mezőkövesdi ülést követően terepszemlét tartottak az M3-as nyomvonalán és az épülő Tisza-hídnál, amelyek összességükben 85 milliárd forintos projektet jelentenek. Vér Iván, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója a gyorsforgalmi úthálózat építésének ütemezését ismertetve elmondta: jövőre kezdenek hozzá az M0-s autópálya továbbépítéséhez az 51. számú főúttól, a horvát és a szlovén határtól, valamint a Balaton déli partjától megkezdődik az M7-es építése, elindulnak a munkagépek az M30-as nyomvonalán. A szekszárdi hídhoz vezető autóutat építő konzorciumtól a héten kapták meg a bankgaranciát, így a munkakezdést már csak az időjárás befolyásolja. Hozzátette: mivel az északi Duna-híd munkálatainak megkezdéséhez van építési engedélyük, az NA Rt. önerejéből bizonyos munkákat elvégez a területen. Mindez azért fontos, mert abban az esetben, ha sokáig halasztják a munkakezdést, elveszítik az engedélyt.Az M0-s autópályát az 51. számú főúttól építik jövőre egy új nyomvonalon az M5-ös autópálya felé. Az NA Rt. vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: folynak a régészeti feltárások és tart a műszaki előkészítés, a kiviteli tervek a jövő évben az autópályatársaság rendelkezésére állnak. Az 51. sz. főút és az M5-ös autópálya közötti szakasza egy új nyomvonalon fut majd, ennek építésére ISPA-forrásokat használnának fel. Az NA Rt. tervei szerint nemzetközi pályázaton bíznák meg a kivitelezőt. Az autópálya-építésnek azonban gátat szabhat a nemzetközi pénzügyi segítség elbírálásának hosszú átfutási ideje, valamint a jelenleg is tartó nyomvonalviták, amelyek az 51. és a 31. sz. főút közötti részt érintik.Az M7-es autópálya kijelölt nyomvonalán megkezdődött a területek megvásárlása, jelenleg a kőröshegyi nyomvonal jelent problémát, ahol két lehetőség közül kell dönteni. Az NA Rt. építési engedéllyel rendelkezik, ami anynyit jelent, hogy jövő évben egyszerre három irányból, a horvát és a szlovén határtól, valamint a Balaton déli partjától indulhatnak a munkagépek. Vér Iván hozzátette: ebben az évben az NA Rt. megköti a kivitelezői szerződést a jelenlegi M7-es autópálya felújítására. A kivitelezők jövőre elkezdik építeni az M30-as autópályát Emődtől Miskolcig, ezt a szakaszt a tervek szerint 2002 novemberében nyitják meg a forgalom előtt. Az NA Rt. 270 kilométernyi autópályaszakaszt jelölt ki, ahol 2001 végéig folymatosan dolgoznak, illetve megkezdik a munkálatokat.Az M3-as autópályát építő Vegyépszer–Betonút Konzorcium eddig 264 alvállalkozói és szolgáltatói szerződést kötött, döntően helyi cégekkel. A fővállalkozók képviselőinek elmondása szerint az épülő autópálya vonzáskörzetében gyakorlatilag minden fuvarozó vállalkozásnak elegendő munkalehetőséget tudnak biztosítani. Jövőre és 2002-ben az M3-as építéséhez egymillió tonna zúzott kőre és 140 ezer tonna cementre lesz szükség. A zúzott kő beszerzéséhez minden bizonnyal saját kőbányákat kell majd nyitni, az erről szóló megállapodásokat még ebben az évben aláírják. Hasonlóképp idén állapodnak meg a cement szállításáról is. Az autópálya építése – mint a bejáráson elhangzott – megfelelő ütemben halad, elképzelhető, hogy 2002 novembere előtt átadják a Füzesabony–Polgár közötti szakaszt.
Nawrocki: Lengyelország jóvátételt követel Németországtól
