Álrendőrök és tátogózsenik

2000. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balatoni hajókázás,a fedélzeten válogatottvendégek koccintgatnakkristálypoharukkal.Egyszer csak kalózhajócsáklyázza meg a bárkát,miközben a parton tűzijáték kezdődik. A rablók kicsitmolesztálják a nőket, aztán felrohannak az alkalmiszínpadra, és zenélnikezdenek. Mindez nemfikció, hanem egy neveshazai cég exkluzívfogadásának díszlete.Minden megrendelhető, mi szemnek, szájnak, fülnek ingere.Akad, aki harmincmillióforintot is kifizet azért, hogy vendégei felejthetetlenélménnyel gazdagabbantérjenek haza.Egy átlagfogadás nyolcvan–száz főnyi meghívottal jár, a csúcsparty a két–háromezres rendezvény. Ilyenből évente keveset szerveznek. A rendezvényeknek is van szezonjuk: most épp a mikulásos, karácsonyi, újévi partyk sora követi egymást, utána a báli szezon következik. Új, de annál nagyobb őrület a Valentin-nap, majd jön a húsvét és a gyermeknap. A Forma–1-hez kapcsolódó események, a kiállítások fogadásai, a konferenciák rongyrázó bulijai tervezhetők, akár a céges évfordulók, a név- és születésnapok. Egyre gyakoribbak a „sales meetingek”, amelyek során a néhány napos agytömés után igény szerint chippendale-fiúkkal, kaviárral és latin zenével lazíthat a középvezető munkatárs. Az elmúlt esztendőkben új iparág született, amely – bankszámlától függően – a nagyon alpáritól a szuperexkluzívig mindent tud szállítani a kedves megrendelőnek.Profi rendezvényszervező cég kevés van Magyarországon. A szakmában dolgozók nagy része csak cateringgel foglalkozik, magyarán ételt és italt visz az eseményre. A jó hangulathoz azonban nem elég egy ízlésesen feldíszített hidegtál – a „welcome drinket” mosolyogva felkínáló hölgyeket már hoszteszcégek állítják a bejárathoz. Vékony réteg a műsorszervezőké: nekik az a feladatuk, hogy az alkalmi színpad ne maradjon üresen, ezért katalógusból árulják a humoristákat, könnyűzenei együtteseket, táncosokat. A valódi rendezvényszervezők ennél sokkal többet kínálnak: a felsoroltak mellett különleges ötleteket, ezek gördülékeny kivitelezését és jó hangulatot. Kitalálják az egész eseményt, majd a megrendelővel való egyeztetés után megvalósítják azt, amire van pénz és akarat. Feladatuk nagyon szerteágazó: helyszínfoglalás, dekoráció, technikai háttér, összeillő és pontosan kitalált hatású műsorelemek, étel és ital biztosítása, sőt néha a távozáskor osztott apró ajándék beszerzése is rájuk hárul.Az úgynevezett külső piárrendezvények (ezek során a nagyközönséget szólítják meg frappánsan) legújabb megnyilvánulásai a bevásárlóközpont-megnyitók. Egy ilyen eseményre a minimális összeg óránként félmillió forint, a fő cél pedig a bevásárlásra ösztönző szórakoztatás. Az igényesebb, de még mindig csak hatvan percig tartó buli egymillióba kerül, ebbe a technikai és reklámköltségek mellett egy húzónév fér bele a műsorvezetővel és az üzlet támogatásával megszervezett tombolával együtt. A Lurdy Ház ötnapos nyitóünnepsége annak idején (1998-ban) tizenkétmillió forintba került, a Duna Plaza első születésnapja egy évvel korábban tizenötmillióba. Igaz, ez utóbbi esetben nyaraló volt a főnyeremény, egy hétig állt a bál, a születésnapon pedig öt színpad előtt majd száznegyvenezer ember fordult meg. Szó szerint betörtek a kirakatok a tömegtől: az emberek az ezerkétszáz szeletes tortát, a Bellinit és más neves nyugati együtteseket jöttek megcsodálni.Ritka a kísérletező kedv az ilyen jellegű eseményeknél, mindenki biztosra megy a félreértéstől, bukástól való félelmében. Egy hipermarket bevezetése a köztudatba komoly kiadás. Nemrég az egyik bevásárlóközpont hirdetésében két neves színész bukkant fel, akik az egy délutánnyi forgatás ellenértékeként fejenként hivatalosan kétszázezret, zsebbe csúsztatva pedig további két és fél milliót vittek haza. Nem volt túl drága – fogalmaz a megrendelő –, mert ezzel a pénzzel nem a délutánjukat, hanem az elmúlt évtizedekben nyújtott teljesítményüket honorálták.A nagyközönség számára rejtett világ az úgynevezett belső rendezvény. Az elsősorban nemzetközi nagyvállalatok által szervezett partykra vagy a cég középvezetői (ritkábban egyszerű munkásai), vagy a vállalkozással üzleti kapcsolatban álló cégek vezetői hivatalosak. A napokban például az egyik bank szervez karácsonyi partyt. Az ezeregyszáz fő részvételével zajló esemény harmincmillió forintjába kerül. Ezért persze sok minden jár: a cég jégbe faragott logója, élőzenére komponált minitűzijáték, tűztánc, álomszép dekoráció (csak a felhasznált élő virág másfél milliót kóstál), többórás show szórakoztatja a vendégeket. A műsorok persze illeszkednek a megrendelő profiljához: élelmiszer-áruház partyján banánnak öltözött táncosok lejtenek, filozófiai kongresszusra pedig nem visznek chippendale-fiúkat.Érdekes tapasztalat – mondja Pető Zsolt, az egyik legnagyobb rendezvényszervező cég, az Euroshow vezetője –, hogy bár a legtöbben ma már nagyon odafigyelnek a színvonalra, a külföldi cégvezetőnek sokkal könnyebb eladni a jó ötleteket, mint a magyarnak. Az előbbi otthon hozzászokott az igényeshez és látványoshoz, de az utóbbi javára írható a tanulékonyság. Ma már nem akarják mindenáron felléptetni „gyönyörűen éneklő” unokahúgukat a viszonteladóknak rendezett bulin.Egy exkluzív eseményen személyenként tíz-tizenötezerbe kerül az étel-ital (ebben az égetett szesz nincs benne!), hat-nyolc millió forint a szórakoztató program. Nincs felső határ, igény esetén világsztár is rendelhető, de ma már hétköznapi kérésnek számít a hóesésben táncoló feketék csoportja, a lézershow vagy a jégszobor. Az erotikát ritkábban igénylik – maximum egy sales meeting után fér bele egy-egy vetkőzőszám.A piac öngerjesztő: ha valaki egy partyn valami meglepőt, igényeset lát, a saját rendezvényén már csak presztízsből sem engedheti alább a mércét. A jót hamar megszokják – mondják a szakmában dolgozók, akik idejük nagy részét a meglepetések kitalálásával töltik. Volt már őrült recepciós szám és megbuggyant takarítónő, az autóban ülőknek felszolgált ital után álrendőrök szondáztatták a vendéget a parkolóházban, tűzszerészek találtak „bombát” garden partyn, amely fel is robbant, színes sziporkákat lőve az augusztusi éjszakába. Szóval a gyakorlott fogadásra járó állandó készenlétben állva várja a „váratlant”.Nemritkán komoly könyvtárazás után készül el a program. Szilveszterkor például egy soproni hotelban magyar történelmi gasztroshow-val búcsúztatják az évezredet. A bejáratnál római katonák várják majd a vendégeket: bort, keleti fűszeres italokat és erjesztett lótejet kínálnak, s miközben Varga Miklós a Honfoglalásból énekel dalokat, magyarjaink „kiűzik a rómaiakat” a teremből, ezután lesz koronázás, dőzsölés csontot leső kutyákkal, török hastánc és Esterházy-torta desszertnek...A színpadon egyelőre kevesebb a meglepetés: a musicalszínészek és a humoristák a menők, sok táncos produkciót rendelnek, és az ír csodatáncos, Fletley budapesti látogatása után megnőtt az érdeklődés a hazai sztepptáncosok iránt. A könnyűzene sztárjait jól megfizetik, ezért ritka, aki nem vállal ilyesféle haknit. A divatos tátogózseni huszonöt percre százötvenezret kér, menő zenekar hatszázezerbe is kerülhet. Fenyő Miklós zenés-táncos produkciója majd másfél millió, nagy összeget kér Zámbó Jimmy és a többi sztár is. Gyermekeket nem szívesen szerepeltetnek ilyen rendezvényen – egyrészt nagy a hibalehetőség, másrészt nem akarnak okot adni a megjegyzésekre.Legjobban a bankok fizetnek. Arra is volt példa, hogy az egyik pénzintézet a hatszáz szeletes tortára kérte munkatársai marcipánból készült fényképét, hogy mindeki tudja, melyik szelet az övé... Egy hajszínezőket forgalmazó cég hetvenmillióért hozott amerikai modelleket a bemutatóra, amelyet egy romtemplomban rendeztek meg, és arra is akadt példa, hogy több tízezer cigarettaszálból raktak ki dohányzásellenes jelszót. A lényeg az, hogy a résztvevők évek múltán is emlékezzenek az eseményre és arra, aki meghívta őket.Rég volt, ezért leírható: egy azóta már megszűnt kaszinó megnyitására névre szóló levélben hívták meg a magyar közélet színe-javát. Mindenki meglepetésére nyolcszázan mentek el a pálmafás, latin zenés, full extrás fogadásra, az exkluzív műsor majd nyolcmillióba került, de megérte. A vendégek annyi pénzt játszottak el a különféle szerencsejátékokon, hogy a szórakozóhely harmincezer dolláros nyereséggel zárta az éjszakát...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.