A záhonyi vasúti átrakókörzetet 1997 óta folyamatosan fejlesztették. Eddig 4,5 milliárd forintot költöttek korszerűsítésekre. Az öszszegből 2,5 milliárd forintot mint PHARE-támogatást az Európai Unió biztosította. Tegnap valamennyi felújított létesítményt átadták a forgalomnak – tájékoztatta lapunkat a MÁV Rt.Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb vasúti csomópontja ma ötmillió tonna árut fogad, a szállítmányokat – az eltérő vasúti nyomtáv miatt – a záhonyi körzetben rakodják át, egy részüket pedig itt tárolják. A beruházások elsődleges célja az, hogy a mai gazdasági és környezetvédelmi elvárásoknak megfelelően növelhessék az átrakókörzet kapacitását, ezáltal mind több árut szállíthassanak vasúton a kelet–nyugati nemzetközi forgalomban. A rendelkezésre álló pénzből korszerűsítették Eperjeskén a nyitott, valamint a fedett kocsis ömlesztettáru-átrakót, a darus átrakót, Komorón a fűtőolaj-átfejtőt, a záhonyi teherpályaudvaron pedig a vegyianyag-átfejtőt. Az EU az elmúlt három évben ötvenmillió euró értékben támogatott magyar vasúti projekteket, az összegből tízmillió Záhonynak jutott.Boross Imre tárca nélküli miniszter az MTI-nek elmondta: a következő esztendőben az ISPA-forrásból a MÁV jelentős vasúti beruházásokat hajthat végre.A komorói olajtelepen – ahol az Ukrajna felől érkező tartálykocsikból fejtik át a középnehéz fűtőolajat – a korszerűsítés során új lefejtő és utókezelő rendszert építettek ki, 750 millió forintos költséggel. A beépített szivattyúk lehetővé teszik a nehéz fűtőolaj átfejtését is. A legnagyobb mértékű munkát Eperjeskén a nyitott kocsis ömlesztettáru-átrakónál végezték, ahol a korrózió- és állagvédelmi munkák mellett a vasúti pályát is teljesen kicserélték. A beruházás értéke elérte a 2,7 milliárd forintot. A darus átrakó korszerűsítésére 430 millió forintot költöttek: itt két darupályát építettek át, és kialakítottak egy tizenötezer négyzetméteres tárolót. Korszerűsítették Eperjeske fedett kocsis ömlesztettáru-átrakó telepét is, 230 millió forintért. Jelenleg is Záhonyban fejtik át az Ukrajnából széles nyomtávú tartálykocsikban érkező folyékony vegyi anyagokat. A környezetvédelmi előírásoknak megfelelő zárt átfejtési technológia kialakítása 260 millió forintba került.
Nawrocki: Lengyelország jóvátételt követel Németországtól
