Az önkormányzatnak nem kell felhalmoznia

2000. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vezető pozícióban nyolc esztendőnél többet politikusnak nem szabadna eltöltenie, mert elvesztheti a talajt a lába alól – mondta lapunknak adott interjújában Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes. A városatya úgy nyilatkozott: nem javult a viszonya Atkári János (SZDSZ) főpolgármester-helyettessel. A két politikus között elsősorban gazdasági kérdésekben van nagy szemléletbeli különbség.A kormány nemrégiben megtagadta a tizenegy budapesti beruházás hitelfelvételéhez szükséges garancia biztosítását. Emiatt menynyit csúszhatnak az építkezések és rekonstrukciók?– Legfeljebb egy-két hónapot, tehát a munkák befejezése, az üzembehelyezések időpontja nem változik jelentősen. A kormányzat érthetetlen döntése azért okoz csúszást, mert módosítani kell a beruházási okmányokat, hiszen a szövegben szereplő kormánygaranciát bankgaranciára kell változtatni. Nyilván módosulnak a pénzügyi feltételek is, hiszen a kormánygarancia 145 millió forintba került volna, az első osztályú bankgaranciához pedig milliárdos nagyságrendű összeg szükséges. A kormány döntését azért is tartjuk érthetetlennek, mert az államnak egy fillérjébe sem került volna a garancia, ám annak megtagadása száz forintot húz ki minden egyes magyar állampolgár zsebéből.– Korábban a főpolgármester úgy nyilatkozott, hogy az állam ezzel a lépésével kivonult a füstgázmosó építéséből. Eszerint már a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat (KAC) sem támogatja a beruházást?– Három-négy hete írtuk alá Skultéty Sándor államtitkár úrral azt a szerződést, amely a mai helyzetnek megfelelően rendezi a korábbi, 1997-es megállapodás részleteit. Eszerint a KAC 2,8 milliárd forintot ad vissza nem térítendő támogatásként, 1,7 millárd forintot pedig visszatérítendő, ám kamatmentes támogatásként kapunk. Ez utóbbit a füstgázmosó üzembehelyezését követő öt év alatt kell öt egyforma részletben visszafizetni. Remélem, nem visszakozik egyik fél sem a megállapodástól azután, hogy nemrégiben megújítottuk azt.– Derce Tamás újpesti polgármester nemrégiben pert indított a rákospalotai szemétégető környezetszenynyezése miatt az üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. ellen. Egykori újpesti alpolgármesterként ön egyetért ezzel?– Az ügy körül nyolc év alatt kialakult lakossági indulatot maximálisan megértem. Hat éve főpolgármester-helyettesként foglalkozom a projekt előkészítésével, néhány hajtincsem el is hullott időközben. Ezek az emberek olyan területen élnek, ahol az érvényes környezetvédelmi előírásokhoz képest a károsanyag-kibocsátás ötven-százszorosa a határértéknek. Az ott élőknek sokkal sűrűbben kell például portalanítaniuk az ablakokat, mert a szemétégető porkibocsátása százszorosa a megengedettnek. A dioxin-kibocsátás is meghaladja a határértékeket, érthető tehát az indulat. Nem értem azonban, hogy miért most indított pert a polgármester, miért nem akkor, amikor még bizonytalan volt a beruházás sorsa. Most azonban tudható, hogy legkésőbb tavasszal megindul az összességében 23 milliárd forintos építkezés, és ennek csak egy része a füstgázmosó. A feljelentések az esetek többségében csupán PR-célokat szolgálnak. Ma ugyanis egy-egy ilyen bejelentésnek hírértéke van, erről mindenki ír.– A perekkel kapcsolatos különvéleménye a 4-es metró esetében is érvényes?– Nem, mert a metróper eredményét mindenkor ismertetjük a közvéleménnyel. Budapest az elmúlt hat esztendőben egyébként nem tartozott a perindító önkormányzatok közé. A metróper arról szól, hogy egy jogállamban az ország kormánya és a főváros önkormányzata ugyanolyan szerződő felek voltak, mint két magáncég, vagyis a szerződést mindkét félnek be kell tartania. A jogállamban a jog az úr, és nem a kormány, a főváros vagy valamelyik hatalmi ág.– A hannoveri használt villamosok vásárlásáról Atkári János azt mondta, hogy csődbe mehet a főváros, ezért nem támogatja az ötletet.– Atkári János pontosan úgy fogalmazott: vagy a város megy csődbe, vagy a BKV. Érzésem szerint ő inkább a BKV csődje mellett döntene. Én ezzel szemben azt állítom: a város organizált működési alapját az jelenti, hogy közlekedni lehet a városban. Még csak a rémképeimben sem merek arra gondolni, hogy összeomoljon a közösségi közlekedés, mert akkor megszűnik a város organizált működése, és a város ugyanúgy bukik, mint a BKV. Ezért én ezt a vagylagos szemléletet természetesen nem tudom elfogadni. Abban egyetértek főpolgármester-helyettes társammal, hogy a város önmaga a közlekedési gondokat nem tudja megoldani. Szűk a gazdasági mozgástere ahhoz, hogy a közlekedés okozta problémahalmazt egyedül kezelje. Az állam szerepvállalása nélkül Budapest közlekedési problémái nem oldhatók meg. A városnak viszont kutya kötelessége, hogy tehetségéhez és energiáihoz képest – akár kockázatot is vállalva – mindent tegyen meg az összeomlás elkerülésére. A hannoveri villamosok vásárlásáról szóló javaslat egy olyan lehetőség, amely mellett felelős politikus, felelős politikai erő nem mehet el. Az ajánlat jó, hiszen korszerű villamosokat vehetünk.– Sokan azért bírálják a javaslatot, mert a villamosok használtak, huszonhárom évesek.– Csak csendben jegyzem meg, hogy Budapest villamosállományának életkora közelít a negyven év felé, de van ötvenéves kocsink is. A huszonhárom év pedig egy villamos életében olyan, mint az ember esetében a tinikor. Egyébként, ha kimegyünk Dél-Pestre, látjuk, hogy az UV típusú villamos teljesen elavult, és felújítását már nem is javasolják. Háromszáztizenkilenc ilyen villamosunk van. Közülük 152 darabot lecserélhetnénk nyolcvan hannoveri kocsival. De nem én tartom a kezemben a bölcsek kövét. Azt azonban látni kell, hogy három-öt éven belül összeomlik a villamoságazat, ha nem teszünk semmit. A hannoveri kocsik esetében tízéves megtérülési időt számolnak a szakemberek, vagyis ötéves futamidejű hitelből 8,2 milliárd forintért az UV-kocsik felét lecserélhetnénk. A többi UV cseréjére a körúti villamoscsere ad majd lehetőséget. Ennél a programnál már a tenderkiírásnál tartunk, tizenkétmilliárd forintért körülbelül húsz új villamost vásárolunk, mert az új járművek ára hétszerese a hannoveri használt villamosokénak.– Nem merült fel, hogy az új villamosok vásárlása esetén előnyben részesítsék például a Ganzot?– Ha új villamost vásárolok, akkor a lehető legkorszerűbbet kell beszerezni, ezért nyílt, nemzetközi tendert írunk ki. Szerintem ma nincs olyan állapotban a Ganz, hogy egy ilyen tendert megnyerhessen.– Mi lesz tehát a sorsuk a lecserélt körúti villamosoknak?– Az UV-villamosok másik felét cseréljük le velük. Ezzel Budapestnek egy fiatalabb, korszerűbb állománya lesz, és tizenöt évvel eltoljuk az UV-k felének problematikáját. Természetesen más megoldást is el tudok fogadni, csak azt a lehetőséget előbb meg kell találni.– Elképzelhető, hogy a villamosvásárlás kényszere miatt hozzányúlnak a metróra félretett harmincmilliárd forinthoz?– Nem. Aki azt gondolja, hogy Budapest objektív városszerkezeti adottságait figyelembe véve az ezredforduló utáni másfél évtizedben kezelni tudja a főváros közlekedését metró nélkül, az nem itt él. Hihetetlen ugyanis a motorizáció, a nyolcvanas évek elejéhez képest megötszöröződött a gépkocsiállomány, és a szakemberek szerint a folyamatnak még nincs vége. A közúti forgalom igénye megnő. Időközben kijelölték azt az öt úgynevezett korridort, amelyeken keresztül az ország csatlakozik Európa úthálózatához. Mind az öt korridor érinti Budapestet. A főváros helyzetéből és szerepéből fakadóan nemcsak kereskedelmi, gazdasági, kulturális központjává válhat a régiónak, hanem közlekedési centruma is. Ebből következik, hogy a városnak nincs más útja, mint a közösségi közlekedés fejlesztése és ezen belül is a kötöttpályás közlekedés bővítése.– Mennyire reális veszély a BKV csődje?– Az a stabilizációs program, amelyet Aba Botonddal közösen fogalmaztunk meg tavaly a költségvetés elfogadása előtt, azt mutatja, hogy 2001 végéig, 2002 közepéig menedzselhető a BKV. Az elmúlt hat esztendőben a BKV-ból minden veszteségforrást felszámoltunk, és minden tartalékot kifacsartunk. Nemrégiben a koalíciós partnerünk szorgalmazására úgy világíttattuk át a társaságot, hogy az átvilágító is érdekelt volt a tartalékok feltárásában, mert abból ők is részesültek. Az eredmény az lett, hogy összesen 800 millió forint tartalékot találtak, miközben a BKV mérlegfőösszege hetvenmilliárd forint. Hétezer embert építettünk le konfliktusmentesen a társaságnál. Többek közt ennek köszönhető, hogy ma még nincsen szanálási helyzetben a BKV.– Nem tárgyalnak az állammal arról, hogy újra támogassa a nagyvárosi tömegközlekedést? 1996-ban a Horn kormány szüntette meg a városi tömegközlekedés állami szubvencióját.– Folyamatosan kezdeményezem a tárgyalásokat. De sajnos ez is olyan, mint a szerelem: tárgyalásokat csak kétoldalúan lehet megtartani. Márpedig ma nincs fogékonyság a helyzet korrekt megbeszélésére. A központi költségvetéshez – párttársaim kérésére – megfogalmaztam egy módosító indítványt. Ebben nemcsak a budapesti, hanem az összes nagyvárosi tömegközlekedési társaság számára kértem tizenötmilliárd forintot. Kíváncsi vagyok, hogy elfogadja-e a parlament. Illúzióim nincsenek.– Térjünk át a politikára. Demszky Gábor – nyilván az elnökválasztási kampánya részeként – úgy nyilatkozott, az MSZP csak akkor gerjed, ha az igazgatósági tagságok kerülnek szóba.– Nem örülök annak, hogy a koalíciós partnerünk minősít minket, főként nem, ha alaptalanul teszi azt. Nézzük meg inkább, hogy Budapest önkormányzata mikor vezette be a díjkompenzáció rendszerét: 1995-ben. Ez előtt az MSZP elhanyagolható erővel volt jelen a közgyűlésben, a várost pedig a szabad demokraták vezették. Megnézhetjük azt is, hogy ki kezdeményezte két évvel ezelőtt a legrászorultabbak karácsonyi közműszámláinak kifizetését. Tehát a tények és a minősítések elég nagy ollót mutatnak. Gondolom, most már megnyugszik a főpolgármester, és megfontolja majd a további minősítéseket. Budapesten a szocialisták senkit nem minősítenek, még az ellenzéket sem.– A nyáron ön elismerte, hogy Atkári úrral megromlott a viszonya. Javult-e azóta a helyzet?– Én mindig próbálok kultúremberhez méltóan figyelemfelkeltő módon köszönni, de nem mindig kapok választ. Eltérő az értékrendünk, és eltérő a gazdaságfilozófiánk, rengeteg a vitánk egymással. De azt hozzátenném: nem én választottam őt partnernek, és ő sem választott engem. Választani feleséget lehet, a koalíciós partnert az erőviszonyok adják. Én egyébként alapvetően koalíciópárti vagyok, és az is maradok.– Mi okozza önök közt a legtöbb vitát?– A gazdasági kérdések. Szerintem ugyanis az általam elképzelt fejlesztések forrása megtalálható a költségvetésben, csak a sokat hivatkozott gazdálkodási modellt kellene dinamikussá tenni, amely most rettentő statikus. A budapesti fejlesztési források évente átlagosan húszmilliárd forinttal nőnek, de ugyanennyivel növekszik az állampapírokba fektetett tartalék is. Ez azért van, mert egy demokratikus berendezkedésű világban a beruházások előkészítése hosszú folyamat. Egy-egy beruházás előkészítésénél számtalan hatósággal kell egyeztetni, és ennek időtartama a hatóságok számától függ. Ugyanakkor a beruházások kivitelezésére félretett pénz ott „ketyeg”, mert szerepel a költségvetésben, és nem költhetjük el, mert a projekt folyamatban van. Dinamikus akkor lenne a modell, ha szétválasztanánk az előkészítés és a kivitelezés folyamatát. Ezáltal háromszor annyi beruházást lehetne megindítani, mint jelenleg. Ezt sajnos még nem tudtam elérni, mert más a logikánk. Ha marad a jelenlegi modell, akkor jövőre a jelenlegi százmilliárdos tartalék 120 milliárd forint lesz, márpedig nem hiszem, hogy van olyan közgazdász, aki azt állítja: Budapest önkormányzatának felhalmozó önkormányzatnak kell lennie. Itt ütközünk nagyon sokat Atkári Jánossal.– Ez esetben el tudja képzelni, hogy még négy évet dolgozik főpolgármester-helyettesként Atkári Jánossal, vagy egy hozzá hasonló, technokrata szemléletű politikussal?– Még egyszer mondom, a partnert nem én választom. Ugyanakkor, ha egyszer befolyásom lesz, akkor a megfelelő jogszabályba beépítem, hogy egy tisztségben nyolc évnél többet ne működhessen ugyanaz a személy. Az embernek szüksége van az információs környezet változására úgy nyolcévenként. Egy ilyen munkakörben egyrészt őrlődik az ember, másrészt pedig hatalmi pozícióban egy idő után elvesztheti lába alól a talajt.– Ön volt az egyetlen, aki a kábelügyben elismerte a felelősségét. Később, amikor a Fidesz az ön és Demszky Gábor fegyelmi felelősségre vonását kezdeményezte, megszavazta, hogy az előterjesztés napirendre kerüljön. Így tesz majd a Fidesz által kezdeményezett rendkívüli közgyűlésen is?– Természetesen igen. Ha rólam van szó, vállalnom kell minden helyzetet. Ugyanakkor meg kell mondanom, hogy a mai politikai közéletben gyomorforgatónak tartom azt a botránypolitizálást, ami hónapok óta folyik. Embereket ráncigálnak bele különböző ügyekbe, esetleg alaptalanul, és megalázó módon. Amikor viszont kiderül, hogy a vádlónak nincs igaza, nincs annyi betyárbecsülete, hogy kiálljon, és közölje: tévedtem, elnézést. A kábelügyet egy felfújt ügynek tartom. A Fidesz most azt állítja, hogy Vajda Pál nyolcszázmillió forint kárt okozott. Ezt orcátlanságnak tartom, hiszen 800 millió forintnyi károkozás az én felfogásom szerint büntetőügy. Eredetileg büntetőügynek gondolta a Fidesz is: nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen. Információim szerint a nyomozó hatóság még júniusban azzal zárta az ügyet, hogy vagyoni hátrány nem állapítható meg, súlyos jogsértés nem történt. Most ismét elővenni az ügyet, ez ugyanabba a politikai műfajba tartozik, mint amikor például a belügyminisztert alaptalanul vádolják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.