„Ezer éve velünk és értünk”

Szarka Ágota
2000. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriásplakát és videoklip: hivatalosan is megkezdődött a katolikus egyház kommunikációs kampánya. A Magyarországon új eszközöket és stílust meghonosító vállalkozás céljáról Veres Andrást, a püspöki konferencia médiaügyekért is felelős titkárát kérdeztük.– Hosszú ideje készülődik a katolikus egyház a kommunikációs stratégiaváltásra. Miért érezték ennek szükségét?– Krisztus születésének kétezredik, a magyar katolikus egyház születésének ezredik évfordulója lehetőség arra is, hogy számvetést készítsünk. Az évforduló apropóján sürgetően fogalmazódott meg bennünk a kérdés, nem kellene-e eredményesebben megszólítanunk a társadalom széles rétegeit. Sokszor tapasztaljuk, hogy nem ismernek bennünket, nem tudják, hogyan viszonyuljanak hozzánk, sőt számtalan esetben türelmetlenül, hovatovább ellenségesen viselkednek az egyházzal szemben. Ennek az is oka, hogy az elmúlt évtizedekben kimondottan egyházellenes felfogás uralta a történelemoktatást. Ugyanakkor kommunikációs hibáink is közrejátszhattak abban, hogy rosszul ismertek meg minket, nem úgy, ahogyan mi szerettük volna. Ezért határoztuk el, hogy kidolgozunk egy átfogó, az új kommunikációs kihívásoknak megfelelő stratégiát. A nyár eleji püspöki konferencia már határozatot hozott erről, azóta folytak az előkészületek. Ennek eredményeképpen november 27-én hivatalosan is elkezdődött a kampány.– Milyen szellemi alapvetésre épül, és milyen elemekből áll ez az új stratégia? Már országszerte láthatók azok az óriásplakátok, amelyeket az egyházi kommunikációban Magyarországon önök alkalmaztak először.– A szentatya mindkét magyarországi látogatása alkalmával a II. vatikáni zsinat szellemében biztatott minket, hogy a modern kor kommunikációs eszközeit bátran használjuk fel az evangélium hirdetésére. Ez az eszközrendszer, amelyet most alkalmazunk kampányunkban, nem az evangelizáció eszköze ugyan, de a teológiában van egy kifejezés, a preevangelizáció – az evangelizáció előkészítése –, amely kifejezi ennek a kommunikációs formának a célját és az eszközhasználat metodikáját is. Megpróbáljuk világnézettől függetlenül mindenki számára nyilvánvalóvá tenni, hogy az egyház az egész közösség javát szolgálja, hiszen a hitéleten túl számtalan területen tevékenykedik: az oktatásban, a betegápolásban, a szociális munkában egyaránt. Ezt fejezi ki a kampány szlogenje is, az „Ezer éve velünk és értünk a Magyar Katolikus Egyház”. Ha sikerül a fejekben tisztázni, megértetni, hogy az egyház a társadalomért, a családokért van, hogy nem rombolja, hanem építi a közösséget, úgy gondolom, a következő lépés már az evagélium üzenetének közvetítése lehet.– Milyen kommunikációs eszközöket használnak fel a kampányban?– Sok eszközt igyekszünk felhasználni az üzenet közvetítéséhez. Saját belső kommunikációs rendszerünkre építünk elsősorban. De fokozottan szeretnénk kihasználni az írott és az elektronikus sajtó által nyújtott lehetőségeket is. A televízió már sugározza videoklipünket: az M 1 és az M 2 legalább naponta egyszer, a Duna Tv 18-szor, a Tv 2 pedig tízszer. A harminc másodperces film tíz képben mutatja be az egyház tevékenységét az oktatástól a karitatív munkáig. Most készült el rádiós hirdetésünk hanganyaga is. Ezenkívül persze más lehetséges eszközöket is felhasználunk – összejöveteleket, konferenciákat –, hogy megértessük: az egyház mindnyájunkért van.– Nagy kihívás hosszú évtizedek stagnálása után meghonosítani egy új szemléletű egyházi kommunikációs stílust. A kívánttal ellentétes hatást is kiválthat egy hirtelen váltás. Milyen szakmai előkészítés előzte meg a programot? Milyen visszajelzések érkeztek a kampány kezdete óta?– Két világi szakember kínálta fel a segítségét. Mindvégig az ő irányításukkal dolgoztunk. Amivel próbálkozunk, külföldön jól bevált, elfogadott dolog. Biztos vagyok benne, hogy nálunk sem fog nemkívánatos hatást kiváltani. Már több mint egy hete folyik a kampány, és elmondhatjuk, hogy az első reakciók egyöntetűen pozitívak. Egyébként igyekszünk a visszajelzéseket egyházon kívüli körökből is begyűjteni. Egyelőre úgy tűnik, hogy sikerült az emberek széles rétegét megszólítani. Annyi bizonyos, hogy a program előkészítése során nagyon sok segítséget kaptunk. Az egyházhoz nem tartozó körökben is bátorítottak minket, mert üzenetünket az egész társadalom szempontjából fontosnak ítélték. Az „Ezer éve velünk és értünk a Magyar Katolikus Egyház” az egész társadalmat formáló gondolat, hiszen ki tudja, lenne-e, és milyen lenne a magyarság, ha nem lett volna az egyház.– A millennium alkalmat kínált arra, hogy az egyház új módon jelenítse meg önmagát. Milyen szellemben képzelik el a folytatást?– Többéves munka kezdődött most, amelynek részleteit még nem dolgoztuk ki. Annyi bizonyos, hogy az egyház a jövőben szeretné a tetteit láthatóvá tenni mindenki számára. Bár most a katolikus egyházról beszélünk, de biztos vagyok benne, hogy ha sikerül elérnünk kampányunkkal a kitűzött célt, az a többi történelmi egyháznak is hasznára válik. Nemcsak rólunk van szó, hanem az emberek tudatának formálásáról, nyitottabbá tételéről. Jó lenne, ha eljutnánk oda, ami a nyugati országokban természetes: hogy mindenféle averzió nélkül elfogadják nálunk is a hívő embereket.– Nem olcsó dolog ma hatékonyan megjelenni a médiumokban.– A kampány jóval olcsóbb, mint sokan gondolnák. A munka nagyobb részét mi végeztük el a saját kapacitásunkat, erőforrásainkat felhasználva és számtalan egyházi és egyházon kívüli önkéntes bevonásával.– Azt új kommunikációs stratégia jegyében szeptember óta működik az egri katolikus rádióadó. Milyen a fogadtatatása?– A közönség visszajelzéseiből az derül ki, hogy a hallgatók szeretik a műsorokat, fontosnak tartják a rádió munkáját. Huszonnégy óra folyamatos közszolgálati rádiózás nem kis dolog, különösen úgy, hogy nélkülözünk minden kereskedelmi jelleget: nincsenek reklámok, hirdetések, a magunk erejéből tartjuk fenn magunkat. Szerencsére kedvező irányba halad a katolikus rádió ügye, így bízunk benne, hogy rövid időn belül országos hálózattá tudjuk fejleszteni. Persze ott vannak még a közszolgálati tévéműsorok és az internetben rejlő kiaknázatlan lehetőségek is. Terveink szerint a közeljövőben ezeken a területeken is érzékelhető lesz az előrelépés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.