Míg a nem cigány osztályokban angol vagy német nyelvet tanítanak, addig a cigány osztályokban oroszt – olvasható abban a könyvben, amelyben Havas Gábor, Kemény István és Liskó Ilona összegzi tízéves kutatómunkájának eredményeit. A Cigány gyerekek az általános iskolákban című munkából kiderül: ez azért van így, mert csak ilyen módon tudnak órát biztosítani az orosz szakos tanároknak, illetve a roma szülők esetében kevésbé kell tartani a tiltakozásoktól. Az 1990 és 2000 között végzett felmérés szerint még súlyosabb diszkriminációnak számít, hogy a cigány gyerekek egy részét különböző okokra hivatkozva néhol teljesen felmentik az idegen nyelvek tanulása alól. A cigány többségű iskolákban és osztályokban a tanárok szakmai képzettsége még az átlagos szintet sem éri el. Az iskolaigazgatók 58 százaléka szerint a legsúlyosabb oktatási problémát a cigány szülők érdektelensége okozza. Huszonnyolc százalékuk jelölte meg az iskolai problémák forrásaként a gyerekek ingerszegény családi környezetét. Mindössze 31 százalékuk említette a gondok között a pedagógiai módszerek hiányosságait.– A roma kérdés magyar kérdés, abban az értelemben, hogy a roma kisebbség problémái a mi problémáink, mert a mi gyerekeinknek kell majd velük együtt élni, őket megpróbálni integrálni – hangsúlyozta tegnap egy politikai fórumon Kövér László. A Fidesz elnöke szerint meg kell termelni azokat a forrásokat, amelyekből finanszírozni lehet a roma kisebbség felzárkóztatását.Részletek a felmérésről az 5. oldalon >
Irán aszfalt alá rejti a múltat
