Hét területen kér átmeneti, néhány évre szóló mentességet a közlekedésben az európai uniós csatlakozási tárgyalásokon hazánk. A vasúti és a légi közlekedési piacra jutás esetében nehéz tárgyalásokra számíthatunk, a többi területen akár 2001 első felében megegyezhetünk az Európai Bizottsággal – mondta tegnap Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter egy szakmai konferencián.Kazatsay Zoltán helyettes államtitkár elmondta: a közlekedés területén a következő években 400-500 milliárd forintnyi beruházásra lenne szükség ahhoz, hogy az EU-s elvárásoknak megfeleljünk. A közúti forgalomban szükséges a kabotázsforgalom – külföldi fuvarozó belföldi tevékenysége – szabályozása. A gépjárműadónál a nehéz tehergépjárművekre a közösségi jog előírásainál alacsonyabb minimum adószintet kívánunk alkalmazni. Ennek elsődleges célja a környezetet szennyező elavult gépjárművek folyamatos cseréje.A közúti forgalomban kért harmadik átmenet a túlsúlydíj fenntartására irányul: ez a szükséges burkolatmegerősítési munkák – amelyek a 11,5 tonnás tengelyterheléshez szükségesek – tíz százalékát fedezné – tette hozzá a helyettes államtitkár.Mivel a tagországok számára kötelező a vasúti pályát szabaddá tenni, átmeneti ideig a magyar pályák használatát kívánják korlátozni a külföldi üzemeltetők részére. A MÁV felkészültsége miatt a piac teljes megnyitása csak hosszú folyamat eredménye lehet. A belvízi hajózásban a Duna–Majna–Rajna-csatornán közlekedni képes hajókra kérünk derogációt a selejtezési kényszer alól új, hasonló hajó beszerzésekor. A légi közlekedésben a Malév útvonalait érintően, illetve a Ferihegyen leszálló zajos repülőgépeknél kérünk átmenetileg mentességet. A piacvédelmet célzó átmeneti mentesség elbírálását azonban befolyásolja a Malév privatizációja.
Nawrocki: Lengyelország jóvátételt követel Németországtól
