Minőség: az elmúlt időszakban sokan és sokféle módon definiálták, azonban valamennyi megközelítésben közös, hogy a minőség a követelményeknek való megfelelést jelenti. A követelményeket a vevő szempontjai alapján érdemes megvizsgálni, majd ezeket az igényeket kell egy belső követelményrendszerré átalakítani.A minőségügyi rendszerek először a II. világháborút követően, a hadiipar területén alakultak ki, majd ezt követően fokozatosan terjedtek át a polgári területekre is. Angliában 1979-ben adták ki az ISO szabványsorozat alapjául szolgáló BS 5750 nemzeti szabványt, majd 1987-ben jelent meg az ISI 9000, amely már nemzetközi szabvány volt. Ez a szabványsorozat irányelveket és követelményeket fogalmaz meg a vállalatoknak a minőségügyi rendszer bevezetésére és működtetésére vonatkozóan. A szabványsorozat megjelenése óta jelentősen bővült, jelenleg 15 tagja van, sőt 1994-ben a követelményszabványokat is átdolgozták. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) – amelynek Magyarország is tagja – felismerte a jelenlegi ISI 9000 szabványsorozat gyengeségeit, ezért elkészítette az új ISO 9000:2000 szabványtervezetet, amely elmozdulást jelent a teljes körű minőségirányítás (TQM) felé.Az ISO 9000 segítségével egy vállalat kulcsfolyamatai határozhatók meg, tisztázhatók az eljárások. A szabványcsalád valamelyike szerint kiépített, bevezetett és működtetett minőségügyi rendszer hozzájárul a selejt, a hulladék csökkentéséhez, a tanúsítás azonban nem tekinthető a rendszerépítés befejezésének. A minőségügyi rendszernek a minőségképesség folyamatos javulását és a vevői elégedettséget kell eredményeznie. Ezt elsősorban a TQM (Total Quality Management) irányába történő elmozdulással lehet elérni. A TQM legfontosabb alapelvei a vevőközpontúság, a vezetés elkötelezettsége a minőség iránt, a folyamatos fejlesztés, az üzleti kultúra minden elemére való odafigyelés és kiterjesztés, a csoportmunka és a teljesítmények összemérése a legjobbakkal.Ahhoz, hogy egy cég a TQM alkalmazásával piaci sikereket érjen el, jövőképének kell lennie, valamint az alkalmazottak minden képességét a vállalat céljaira kell irányítani. A TQM előírásait, elveit alkalmazó vállalat üzleti előnyre tesz szert, amelyet a minőségjavítás, a működési és előállítási költségek csökkentésével ér el. Ezt a felfogást tükrözi az ISO 9000 sorozat átdolgozása és a TQM-elemek átvétele. Az új ISO 9000:2000 szabvány még decemberben megjelenik.
Rapid extra – Ripacskodó politikusok itthon és külföldön + videó
