Megjelenik az új szabvány

Mayer György
2000. 12. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minőség: az elmúlt időszakban sokan és sokféle módon definiálták, azonban valamennyi megközelítésben közös, hogy a minőség a követelményeknek való megfelelést jelenti. A követelményeket a vevő szempontjai alapján érdemes megvizsgálni, majd ezeket az igényeket kell egy belső követelményrendszerré átalakítani.A minőségügyi rendszerek először a II. világháborút követően, a hadiipar területén alakultak ki, majd ezt követően fokozatosan terjedtek át a polgári területekre is. Angliában 1979-ben adták ki az ISO szabványsorozat alapjául szolgáló BS 5750 nemzeti szabványt, majd 1987-ben jelent meg az ISI 9000, amely már nemzetközi szabvány volt. Ez a szabványsorozat irányelveket és követelményeket fogalmaz meg a vállalatoknak a minőségügyi rendszer bevezetésére és működtetésére vonatkozóan. A szabványsorozat megjelenése óta jelentősen bővült, jelenleg 15 tagja van, sőt 1994-ben a követelményszabványokat is átdolgozták. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) – amelynek Magyarország is tagja – felismerte a jelenlegi ISI 9000 szabványsorozat gyengeségeit, ezért elkészítette az új ISO 9000:2000 szabványtervezetet, amely elmozdulást jelent a teljes körű minőségirányítás (TQM) felé.Az ISO 9000 segítségével egy vállalat kulcsfolyamatai határozhatók meg, tisztázhatók az eljárások. A szabványcsalád valamelyike szerint kiépített, bevezetett és működtetett minőségügyi rendszer hozzájárul a selejt, a hulladék csökkentéséhez, a tanúsítás azonban nem tekinthető a rendszerépítés befejezésének. A minőségügyi rendszernek a minőségképesség folyamatos javulását és a vevői elégedettséget kell eredményeznie. Ezt elsősorban a TQM (Total Quality Management) irányába történő elmozdulással lehet elérni. A TQM legfontosabb alapelvei a vevőközpontúság, a vezetés elkötelezettsége a minőség iránt, a folyamatos fejlesztés, az üzleti kultúra minden elemére való odafigyelés és kiterjesztés, a csoportmunka és a teljesítmények összemérése a legjobbakkal.Ahhoz, hogy egy cég a TQM alkalmazásával piaci sikereket érjen el, jövőképének kell lennie, valamint az alkalmazottak minden képességét a vállalat céljaira kell irányítani. A TQM előírásait, elveit alkalmazó vállalat üzleti előnyre tesz szert, amelyet a minőségjavítás, a működési és előállítási költségek csökkentésével ér el. Ezt a felfogást tükrözi az ISO 9000 sorozat átdolgozása és a TQM-elemek átvétele. Az új ISO 9000:2000 szabvány még decemberben megjelenik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.