Párizs rejtelmei

Ferch Magda
2000. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először láthat bő válogatást a hazai közönség az 1923-tól Franciaországban élt Brassaï (Halász Gyula, 1899–1984)fotóiból és rajzaiból a várban, a Ludwig Múzeum Budapest épületében. A párizsi Beaubourg-ban, azaz a PompidouKözpontban lévő Musée d’Art Contemporain (MAC)anyagából a Ludwig Múzeum és a Francia Intézet általmegrendezett tárlat csütörtöki megnyitóján (ahol jelen volt Jean-Jacques Aillagon, a Beaubourg elnöke) Alain Sayag,a MAC fotótárának megalapítója mondott bevezetőt.Olyan ember volt, aki tudta, „hogy a költészetnek nincs bejelentőlapja”, hogy a költészet nem feltétlenül a költeményben lakik, másutt is találkozhatunk vele, az utcán, a falakon, akárhol. Rejtőzhet „fényben remegő” háztetőkben, kéményekben, a barlangrajzokra emlékeztető fali ákombákomokban, a vésett, karcolt graffitikban, arcokban, maszkokban, tárgyakban, Marcel Duchamp „hóbortos szerkentyűiben”, a párizsi metróállomások szürrealistának ható szecessziós díszítőelemeiben...Festett, rajzolt, szobrászkodott, írt – és rajongott az irodalomért. A fotómasinát csak viszonylag későn fedezte fel – Picasso szobrait fényképezte először –, de mindvégig kitartott mellette. Az egyszerinek gondolt próbálkozásból szenvedély lett. Olyannyira, hogy miután a fényképészetet választotta, húsz évig nem vett ceruzát a kezébe. S ha Picasso nem unszolja, sohasem kezd újra rajzolni, amint írja.A brassói, budapesti, berlini évek után Párizs volt az otthona, szerelme 1923-tól haláláig. A szülővárosa, Brassó iránti tiszteletből felvett Brassaï néven ismeri őt a világ 1933 óta. Akkor jelent meg első fotóalbuma, a Paris de nuit (Az éjszakai Párizs), majd két év múlva a Voluptés de Paris (Párizsi gyönyörök). Művészete különböző állomásait a következő években is egy-egy fontos könyv jelzi. Közülük a legjelentősebbek: Sculptures de Picasso (Picasso szobrai, 1948), Graffiti (1960), Beszélgetések Picassóval (1964) – ehhez Illyés Gyula írt előszót (1968) –, más művészekről készült portrék (Les artistes de ma vie, 1978). A harmincas évek rejtett Párizsát bemutató albuma csak 1976-ban jelenhetett meg. Életművét a Beaubourg-ban gondozó Alain Sayag szerint ez a leghitelesebb könyv, amelyet valaha Picassóról írtak. Tegyük hozzá: kevesen írtak olyan érzékletesen-élvezetesen Párizsról, a két világháború közötti művészeti életről, mint ő. Valóságos művelődéstörténeti kincsestár ez a kötet. (Kár, hogy egy kiadó sem gondolt az újrakiadására, pedig az első magyarországi Brassaï-kiállítás megnyitója jó alkalom lehetett volna.)Az a Párizs, ahova megérkezett, még nem a ma ismert „fények városa” volt. Élő és élettelen alakjai sokszor rejtelmes-sejtelmes fényekbe burkolóznak, mintha a szürrealisták álomvilágába röpítenének. Ebbe a világba csöppent bele, miután honfitársai: André Kertész, Tihanyi Lajos és az író Henry Miller szárnyai alá vette. Bekerült a Montparnasse körúti irodalmi kávéházak forgatagába. Jelen volt a „kor legélőbb és áramlatait leghívebben képviselő folyóirat”, a Minotaure megalapításánál, megismerte a köré csoportosuló szürrealistákat. Vonzotta a felfedező láz, amellyel a lap köréhez tartozók hátat fordítottak „a művészet és tudomány kitaposott ösvényeinek”, vonzotta a kíváncsiságuk és a „szellemi elektromosság légköre”, amely mindig betöltötte a kis szerkesztőséget, ahol „André Breton kovácsolta a lelkeket”. Bejáratos volt a Flore kávéházba, ahol az akkor „még nem harcos egzisztencialista” Sartre és Beauvoir „pusztított el sok papírt” a márványasztalok mellett, de törzsvendégként a Dome-ban fogadták. Itt kérték fel arra, hogy lefotózza Picasso műveit. A találkozásból barátság lett. A „szent szörnyeteg katalán” környezetében, illetve a róla készült képeknek köszönhetően ismerte meg Dalít, Léger-t, Matisse-t, Mirót és Malraux-t.– Brassaï adta meg nekünk az irodalomból ismert, legendás Párizs vizuális megfelelőjét szinte ikonértékű, mitikus képeivel. Valami ahhoz hasonlót mutatott meg, amit Eugène Sue írt meg a Párizs rejtelmeiben, de egy modern, XX. századi eszköz, a fotó segítségével: a mára eltűnt Párizst – mondja Alain Sayag, akivel a megnyitó előtt beszélgettünk. A kiállítás francia kurátora szerint Brassaï az idegenből jött ember szemével nézte környezetét, épp ezért rögtön a lényeget látta meg, azt, amit az ott élők észre sem vesznek. Brassaï képei őrizték meg a kőfalakba vésett, karcolt graffitik mára ugyancsak eltűnt művészetét is. (Ezeknek semmi közük a mai „falfirkákhoz”.)Párizsban az idén tavasszal a Beaubourg-ban megrendezett tárlat volt az első, amely Brassaï teljes életművét bemutatta, mintegy hatszáz munkát: rajzokat, szobrokat, fotókat és a filmjét is (az 1956-ban a vincennes-i állatkertben forgatott Amíg lesznek állatok címűért Cannes-ban megkapta a legeredetibb film díját). A 2001. január 21-ig látogatható budapesti bemutatón kétszázhúsz fényképet, rajzot és egy Brassaïról szóló dokumentumfilmet láthat a közönség. A Beaubourg kiállítására a Seuil kiadó gondozásában jelent meg angolul, németül és franciául Alain Sayag nagy Brassaï-könyve. A budapesti tárlathoz készült magyar nyelvű katalógus a művész képeiből, leveleiből ad válogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.