Porondmesterek

Dombrádi Krisztián
2000. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mitől döglik a légy manapság a magyar diszkók táncparkettjén? DJ Palotait, DJ Sylvie-t, DJ Budait és DJ Sterbinszkytkérdeztük a siker titkáról, B. Tóth Lászlóról, az extasyrólés a kukáskabát-viselet rejtelmeiről.A modernizáció az ezredfordulón a gyorsaságot, hatékonyságot és a tömegfogyasztás általánossá válását jelenti; a technokultúra sokak szerint jobban illeszkedik e korszellembe, mint bármely más zenei irányzat. Napjainkban ez a tényező központi elemmé lépett elő: a pihenésre fordítható idő egyre kevesebb, a munkával eltöltött órák száma pedig egyre több. A szórakoztatóiparban is mind többen érdekeltek, kíméletlenebb a verseny, és pénzben mérve is egyre nagyobb a tét. Magyarország legkeresettebb lemezlovasai ma legalább annyira tekintik magukat üzletembernek, mint lemezlovasnak: zenerajongónak és másnak örömöt szerző előadónak. A „többet és gyorsabban” gondolatmenetébe még a technokultúra alappilléreként számon tartott drogfogyasztás is beleillik: a „boldogságtabletták” ugyanis több örömmel és nagyobb kitartással kecsegtetnek a „partykon”.Bár napjainkra vége a diszkókorszaknak, a mai disc-jockeyk, DJ-k többsége saját bevallása szerint B. Tóth László, Arató vagy éppen Cintula összeállításain nőttek fel. Ám a nagy nevek a „gyenge” múltat képviselik, már más idők járnak. Ők még ugyanazokat a számokat „nyomták” a balatoni bulikon, a mostaniak már nem szívesen kalandoznak át más felségvizeire: egyikük a dallamosabb elemeket is tartalmazó úgynevezett drum’n base-t „nyomja”, míg mások a katonás technót vagy a house „harmóniákat” részesítik előnyben. A szerzemények hangzása azonban egységes, nevezhetnénk szintetikusnak: hangszerek híján a digitális „erő” hozza mozgásba a fiatalokat. A számokat összekötő szellemes „beköpések” sem hagyják már el a DJ-k száját, a zene összefüggő, és ahogy a lemezlovasok mondják: „gondosan épített”, szerkesztett témák és hangulatok váltják egymást.A hazai DJ-k Európában a legfelkészültebbek közé tartoznak – állítják szakmai körökben. Palotai Zsolt (DJ Palotai), aki már több meghívásnak is eleget tett Nyugat-Európában, elmondta, a külföldiek két helyen szeretnek leginkább fellépni: New Yorkban és Budapesten. Ám egyik helyen sem a fizetség a legvonzóbb. „Ilyenkor a kis klubokban a favoritok is alacsony fellépési díjért pörgetik a korongokat” – fogalmazott a DJ.A honoráriumok azonban még a kedvelt lemezlovasok körében is széles sávban mozognak. A DJ-k – bár az anyagiakról nem szeretnek beszélni – elmondták, hogy a fellépési díj nagysága attól függ, hogy mikor és mekkora tömeg előtt adnak műsort. Ha szilveszterkor az előre „lekötött” DJ-k több helyszínen is fellépnek, egy új autó árát is bekasszírozzák. Kis klubokban viszont néhány tízezer forint a fizetség. A Balaton és a nyár is „jó pénz”, ám ez a lehetőség nem mindenki előtt áll nyitva, vagy nem mindenki él vele. DJ Palotai például nem kever a magyar tenger partján, mert ott a német turisták miatt csak a „katonás” techno a divatos, ami – ahogy ő mondta – nem az ő asztala. Az egyetlen „befutott” női lemezlovas, Farkas Szilvia (DJ Sylvie) szerint különben nincs rossz muzsika, csak rossz pillanatban lejátszott zene.A legjobbak közötti kunkurenciaharc a kimagasló díjazás miatt, úgy hírlik, nem ritka. „Magyarországon ennek ellenére nem jellemző az ellenséges hangulat a lemezlovasok között. Ismerjük egymást, és odafigyelünk arra, hogy a másik mit csinál” – vallja Bugyik Imre (DJ Budai).DJ Budai 1989 óta tartja magát lemezlovasnak, pályafutása kezdetén sokat merített Komjáthy György műsoraiból, ám a rockot sosem szerette. A lehetőségek akkor nyíltak meg – emlékezik vissza a jó nevű DJ –, amikor a kereskedelmi rádiókhoz az évtized közepén olyan műsorvezetők kerültek, akik – elődeikkel ellentétben – nem tartották fekete bárányoknak a technósokat. Ekkor úgy tűnt, egy újabb fal is leomlik. „Egyre több megjelenési lehetőséget kaptunk az újságok hasábjain, a robbanás mégis csak két-három éve következett be, amikor a multik közül néhányan (cigaretta-, ital- és üdítőgyártó cégek) fantáziát láttak a produkciók támogatásában, a szórakozóhelyek tulajdonosai pedig egyre többet fektettek a technikai háttérbe, mivel a jobb hangzással több vendéget csalogathattak be. Az ő bevételeik mellett eltörpül az a sokak által csillagászatinak vélt összeg, amelyet kifizetnek egy-egy népszerű lemezlovasnak” – mondja a változásokról DJ Budai.Feltehető a kérdés: mennyiben tekinthetők a szubkultúra képviselőinek a technósok, hiszen a rockosokat, a diszkósokat – és a sort lehetne folytatni – sok egyéb mellett az öltözékük is megkülönböztette más zenei irányzatok híveitől. DJ Budai szerint a technósok is külön réteget képeznek: öltözékükre sokat adnak, előnyben részesítik a drága, fiatalos, sportos ruházatot. A bulikon pedig keresik a feltűnést: rikítóan színesre festett hajjal, fényvisszaverővel díszített ruhával vetik bele magukat az éjszakába. Sokszor felrótták nekik az egy időben kedvelt kukáskabát-viseletet, és a partykon előszeretettel felöltött festőálarcot, ám ez nem volt több a technósok számára, mint játék.A hatvanas–hetvenes évek Amerikájában a rádiókban hallható lemezlovasok a zenei világban élet és halál urai voltak: ha nem játszották le műsoraikban egy-egy kezdő zenekar slágergyanús szerzeményét, a csapat civil foglalkozás után nézhetett. Ma a lemezlovas egyre inkább önálló zeneszerzővé lép elő – állítják a technokultúra képviselői –, rádióban már csak egyikük-másikuk népszerűsít előadókat. Palotai Zsolt a kivételek egyike: szombatonként a – többnyire csak az interneten hallható – Tilos Rádióban reklámozza a legújabb szerzeményeket. DJ Palotai abban is kilóg a sorból, hogy családos. Mint mondta: számára nagyon fontos, hogy ötéves kislányát, ha csak teheti, ő vigye óvodába. „A család nekem a kapcsot jelenti a való világhoz, amely nélkül nem lennék képes arra, hogy tegyem a dolgom” – adott betekintést magánéletébe a lemezlovas, aki úgy gondolja, a jó disc-jockeyra a kitartás is jellemző. Őt ebben sportolómúltja is segíti. Megjegyezte: ahogy a sportban bevett szokás lett a doppingolás, ugyanúgy dívik az éjszakai életben a kábítószer-fogyasztás. „Ha valaki végig akarja tekerni a Tour de France-t, mesterséges szerekkel kell fokoznia a teljesítőképességét; hasonlóképpen kivételes megterhelést jelent egy technoparty, amelynél a cél a teljes kiszakadás a hétköznapokból. Sokan a menekülés egyetlen eszközét találják meg a kábítószer élvezetében. A DJ-nek azonban ezekre a jelenségekre nincs hatása” – fogalmazott Palotai Zsolt, majd hozzátette: „Ez a magatartás megfelel a korszellemnek. Minél több élvezet minél rövidebb idő alatt, majd vissza a taposómalomba.”Ezért persze nagy árat fizetnek a technokultúra résztvevői, hiszen a nemrég a németországi eppendorfi egyetem által nyilvánosságra hozott klinikai vizsgálatok szerint a hazai partykon is beszerezhető extasy tabletták rövid távon is elbutuláshoz vezetnek. A megvizsgált 107 drogfogyasztó vér- és hajmintáinak, agyfunkció- és EEG-eredményeinek áttekintését követően jutott erre a következtetésre az orvoscsoport. Az extasy tehát nem más, mint idegméreg. A bevételét követő – átlagosan – harminc perc elteltével az agyban megnövekszik a boldogságérzetet okozó hormon, a szerotonin. A maradandó károsodás mellett azonban az önfeledt mulatozás után gyakran több napon át tartó depressziós rohamokkal és alvászavarral is számolni kell. Az agy teljesítményének fokozatos romlása a rendszeres fogyasztók körében (ők hétvégenként két-három, szélsőséges esetben tizenöt-húsz boldogságtablettát is bevesznek) garantált. Németországban különben törvény rendelkezik arról, hogy a rendezvényeknek hajnali négy órakor be kell fejeződniük, Magyarországon ezzel szemben nem ritka, hogy még reggel hétkor is „áll a bál”.Visszatérve a lemezlovasokra: albumaik eladási statisztikáját tekintve Sterbinszky Károly (DJ Sterbinszky) az egyértelmű listavezető. A harmickétezer példányban eladott Egy nyár a Flörtben című albuma ebből a szempontból párját ritkítja. Karesz, ahogy a kollégák nevezik, egy lemezboltba betérve hangot is adott nemtetszésének: ugyanis kereste, de nem találta az őt ábrázoló plakátot az üzlet kirakatában. A kellemetlen eset után azt kérdeztem tőle, hogyan tudta ennyire maga mögött hagyni a konkurenciát, mire ő csak ennyit válaszolt: „Nincs konkurenciám.”A legsikeresebbnek tartott lemezlovas egyetlen klubban vállal munkát Budapesten, mivel csak ott tudják biztosítani számára a szükséges technikai feltételeket. Állandó szerződés köti munkáltatójához, amelyben havi egy fellépésben állapodtak meg. Ekkor azonban nemcsak két órán át gondoskodik a hangulatról – mint a többi lemezlovas –, hanem egész éjszaka ő a porondmester. Ez már az a kategória, amikor valaki postán kapja a legtöbb lemezt, sok előadó ugyanis a siker kapujában érzi magát, ha Sterbinszky játssza a számait. Karesz abban is rekorder, hogy egy alkalommal hét órán és ötven percen keresztül keverte a számokat. Sok meghívást kap: rendszeresen fellép Bécsben és Jugoszláviában, s ezek az országok új piacot jelentenek számára. DJ Sterbinszky szemmel láthatóan elfoglalt ember: kollégái úgy ismerik, mint aki kevés időt tölt egy-egy helyszínen. Sétái alatt pedig a füléből mobiltelefonjának úgynevezett „head set”-je lóg ki, amelyen keresztül minden bizonnyal újabb meghívásokat kap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.