Újra dörmög az orosz medve

2000. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai Kitty Hawk repülőgép-hordozó hajó tengerészeinek igencsak elkerekedhetett a szeme, amikor október és november folyamán többször is megelevenedett előttük a hidegháború szelleme. A Japán-tengeren gyakorlatozó 7. flotta egységeit ugyanis már-már a veszélyességet súroló vagánysággal lepték meg az orosz távol-keleti légierő gépei, amint kis magasságban áthúztak a hajófedélzet felett, és fényképeket készítettek.A hidegháború idején hasonló esetek rutinszerűnek számítottak, de azóta alig vagy talán egyáltalán nem került sor ilyesmire – jelentette ki Kenneth Bacon, a Pentagon szóvivője néhány héttel azután, hogy orosz forrásból nyilvánossá vált az incidens vagy ahogy az oroszok nevezték, „bravúr”. Az orosz gépek október 12-én, 17-én és november 9-én nemcsak látótávolságon belül kerültek a nemzetközi vizeken hajózó amerikai flottához, hanem néhány száz méter magasságban, minimális oldaltávolságban húztak el a hajók felett, amelyek fedélzetén – legalábbis orosz források szerint – valóságos pánik tört ki. Az amerikai védelmi szóvivő szerint az oroszok fényképeket készítettek a rácsapások – repülős zsargonnal élve „sturcolások” – során, s ezeket egy rövid üzenet kíséretében e-mailben elküldték az anyahajó fedélzetére.Az oroszok október 17-én a lehető legjobb pillanatot választották ki „csínytevésük” végrehajtásához. Az amerikai flotta anyahajóinak többségétől eltérően az öreg Kitty Hawk ugyanis nem nukleáris meghajtású, így útközben többször kell gázolajat felvennie. A feltöltés a hajó mellé manőverező tankerről átbocsátott csővezetéken történik: a hajók sebessége ekkor nem haladja meg a nyolc csomót, és ez elégtelen a fedélzeti gépek indításához. Hiába álltak tehát felkészítve a 154. század F–14-es vadászgépei a hajón, nem tudtak startolni, csak késve, bár akkor már valódi díszkíséretet adtak a vörös csillagos gépeknek (az orosz légierő felségjelzésként megtartotta ezt a régi szimbólumot, csak a gépek farkára festettek orosz trikolort). A hajót természetesen nem teljesen érte meglepetésként az áthúzás, hiszen radarja jelezte a közeledő gépeket, s védelmét a kellemetlen pillanatokban légvédelmi rakétái és gépágyúi még biztosították volna – bár ettől azért nem kellett senkinek sem tartania. De kik is voltak azok a pilóták, akik végrehajtották ezt „csínytevést”? Az orosz légierő parancsnoka a távol-keleti 11. légihadsereg személyzetét jelölte meg a „bravúr” végrehajtójaként, hozzátéve, hogy ezért kitüntetésben részesülnek majd. A két Szu–24MR felderítőgép két Szu–27-es vadász fedezetével húzott át a Kitty Hawk felett, „kijátszva az amerikai radarokat és légvédelmet” – állította Anatolij Nagovicin tábornok, parancsnok, aki hangsúlyozta, hogy a képek tanulsága szerint az anyahajó fedélzetén rohangálás kezdődött az orosz gépek megjelentekor.Az ilyen jellegű incidensek valóban a hideghárús időket idézik, amikor az ellenfelek igyekeztek minél közelebről megfigyelni egymást, hogy az manőverezési eljárásokat, egymás harci technikáját megismerjék. Mivel az ilyen esetek többször ütközésveszélyt eredményeztek – nem egy gép lezuhant megfigyelés közben – a két nagyhatalom a hetvenes évek elején megállapodott abban, hogy a nemzetközi vizeken, illetve légtérben elkerülhetetlen „randevúk” során a gépek személyzetét a legnagyobb önmérsékletre utasítják.Ettől függetlenül számos incidens történt, amelyekben nemcsak életek kerültek veszélybe, hanem ezek nyomán egyeseket leváltottak, lefokoztak. Érdekes módon a 63-as számú Kitty Hawk repülőgép-hordozó a hidegháború idején már számos ilyen esemény résztvevője volt.Az orosz hivatalos szervek – mint az a Kurszk katasztrófája idején is kiderült – természetesen most sem a teljes valóságot osztották meg a nyilvánossággal. Egyfajta hőstettként igyekszenek beállítani „csínytevésüket”, amely békeidőben történt. A technikai paraméterek ismeretében, ha egy amerikai flottakötelék teljes harci készültségben van – mint volt Irak vagy Jugoszlávia partjai előtt – akkor azt szinte lehetetlen megközelíteni – legalábbis csak óriási veszteség árán. Nem véletlen, hogy a szovjet légierő a hidegháború idején nem hagyományos fegyverekkel támadta volna az amerikai anyahajókat, hanem minden egyes ilyen köteléknek egy nagy hatóerejű, nukleáris rakétát szánt volna, amely elháríthatatlan és a pontos találat sem szükséges.Az amerikaiaknak az incidens ettől függetlenül nagyon kellemetlen, és arra emlékeztetheti őket, hogy Oroszország – legyengülten ugyan – de nem hajlandó feladni nagyhatalmi státusát, és ennek demonstrálása érdekében mindent meg is tesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.