„A Fidesz nem cél, hanem eszköz”

Blázsovics-Szeretõ
2001. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a 2002-es választást is a jelenlegi koalíció nyeri, a rendszerváltozás alapkérdései egyszer és mindenkorra eldőlnek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kövér László, akit a Fidesz-Magyar Polgári Párt kongreszszusa egy éve – a kormányfői és a pártelnöki tisztség szétválasztásakor – választott meg pártelnöknek. A politikus elmondta: Dávid Ibolya MDF-elnök a választások előtt nem kíván megállapodni a Fidesszel, ezért a vezető kormánypárt rövidesen megkezdi az önálló választási felkészülést. A Fidesz abban érdekelt, hogy az FKGP képes legyen mozgósítani a polgári koalíció mellett szavazóbázisát.Igazolta-e az idő a döntést a pártelnöki és a miniszterelnöki tisztség szétválasztásáról?– Az idő sokkal inkább igazolta a döntés helyességét, mint amenynyire arról én magam meg voltam győződve egy évvel ezelőtt. Sikerült a Fidesz helyi szervezeteiben megszüntetni vagy csökkenteni azt az érzést, hogy a helyi küzdelmekben – ahol a kormánykoalíció álláspontját képviselik – magukra vannak hagyva. A párt társadalmi kapcsolatainak újjászervezésében is előbbre léptünk. A legfontosabb fejlemény, hogy a Fidesznek a belpolitika fő kérdéseiben önálló véleménye lehetett azáltal, hogy azt nem a miniszterelnöknek kellett képviselnie egy személyben. Ugyanakkor lényeges kérdésekben nem került szembe egymással a koalíciós kormány és a Fidesz. A párt országos elnökségének munkája is intenzívebbé vált az eltelt egy évben.– A pártelnök feladatai közé tartozik a szövetségesekkel való kapcsolattartás, a választási megállapodások megkötése. Értékelhető-e a Fidesz-ajánlat elutasításának Dávid Ibolya MDF-elnök kijelentése, miszerint pártja önállóan készül a választásokra?– A Fidesz országos elnöksége tett egy javaslatot az együttműködésre, amely az MDF január 27-i országos gyűlése utáni első elnökségi ülésig mindenképpen érvényben van. Egyetértek Dávid Ibolyával abban, hogy az együttműködés nem a két pártelnök magánügye, arról a vezető testületeknek kell dönteniük. Az elnök asszony szavaiból egyértelművé vált számomra, hogy ő a választások előtt nem kíván a Fidesszel megállapodni. Abban tehát jelentős mértékben eltér a véleményünk, hogy mikor célszerű egy ilyen megállapodást megkötni. A Fidesz értékes heteket-hónapokat vesztett azzal, hogy az MDF válaszára várt, illetve vár. Az MDF országos gyűlése után nekünk is meg kell kezdenünk az önálló választási felkészülést, hiszen a fórum döntése minket is kényszerpályára állít.– Az MDF elnöke szerint viszont a programok egyeztetésére kell alapozni a két párt együttműködését.– Megmondom őszintén, kicsit abszurdnak tartom ezt a gondolatot. Két és fél éve együtt kormányzunk nagyobb viták nélkül. Ha a kormányprogram végrehajtásában egyetértünk, akkor nekem nem világos, miért kellene külön-külön választási programokat gyártanunk. Arról nem is beszélve, hogy ez több hónapnyi informális egyeztetés után jutott az eszébe az elnök asszonynak.– Dávid Ibolyának az önálló felkészülésről szóló nyilatkozata után megköthető a választási megállapodás az FKGP-vel?– Az MDF ügye nem érinti ezt a problémát. A kisgazdapárttal eleve egy kifejezetten korlátozott együttműködést terveztünk. A második fordulós együttműködés automatikussá tétele – esetleg néhány közös jelölt állításával együtt – nagy előrelépést jelent 1998-hoz képest. Amit egyébként az MDF elnöke képvisel, az azt jelenti, hogy a Fidesz viszonya az MDF-hez, illetve az FKGP-hez azonos minőségűvé válik. Dávid Ibolya nem törekszik szorosabb együttműködésre a Fidesszel, mint Torgyán József.– Ön szerint miért torpant meg 1998 után a jobbközép integráció folyamata? Nem gondolja, hogy az MDF az önállóságát félti a Fidesz által javasolt közös listától?– A politikai polarizáció mindinkább előre halad, és ez a szavazók választási lehetőségeit is meghatározza. Van egy egymástól világosan elkülöníthető polgári és egy posztkommunista-baloldali integráció. Ehhez képest másodlagos kérdés, hogy 2002 után az SZDSZ, az FKGP vagy az MDF parlamenti tényező marad-e. A választók pontosan látják, hogy az alapvető kérdésekre nincs hatféle válasz. Ilyen értelemben az idő nem a tiszteletre méltó múltú MDF-nek dolgozik. A mi javaslatunk legalább húsz parlamenti mandátumot biztosítana az MDF-nek, amely elegendő önálló frakció alakításához. Ennek nagyvonalúságát bizonyítja, hogy a Fidesz 1994-ben hétszázalékos listás eredménynyel jutott ennyi képviselői helyhez. Egyébként pedig – mint a Fidesz alapítója és az 1-es számú párttagkönyv birtokosa – a saját pártom önállóságáról is azt gondolom, hogy a Fidesz nem cél, hanem eszköz a magunkénak vallott politikai értékek képviseletére, az ország felemelését célzó program végrehajtására. Nem ragaszkodnék tehát a Fidesz-Magyar Polgári Párt jelenlegi formájában való fennmaradásához, ha egy pártunió vagy pártszövetség jobban szolgálná e célok megvalósítását. Ha egyesek azt gondolják, hogy az MDF öncél, akkor nem csupán a politikai realitásoktól szakadnak el, hanem abba a bűnbe is esnek, amit a görögök hübrisznek hívnak.– Különféle botrányai, belső vitái után nem vált a Fidesznek vállalhatatlan partnerré az FKGP?– 1998-ban a választók döntöttek úgy, hogy a Fidesz az MDF-fel együtt nem tud önmagában kormányozni. Két választási lehetőségünk volt: az egyik az FKGP Torgyán Józseffel, a másik az MSZP Kovács Lászlóval, Horn Gyulával, Szekeres Imrével, Vancsik Zoltánnal, Boldvai Lászlóval és másokkal. Én ma is helyes – és az egyetlen vállalható – döntésnek tartom, hogy a lehetséges kockázatok ismeretében is a kisgazdapárttal kötöttünk koalíciót. Az eltelt két és fél esztendő ezzel a kényszerkoalícióval is az ország legsikeresebb időszakát jelentette a rendszerváltozás kezdete óta. Ezért azt gondolom, csak az idejükkel és az energiájukkal mit kezdeni nem tudó politológusok vetik fel azt, hogy a Fidesz meg akar szabadulni az FKGP-től. Ám arra már nem gondolnak, hogy a jelenlegi koalíció egyetlen alternatívája a választások előrehozása, ami annak a politikai stabilitásnak a megkérdőjelezését jelentené, amely tíz év óta dollármilliókban is kifejezhető gazdasági hasznot hozott az országnak.– Torgyán József nemrég a koalíció leggyengébb láncszemének nevezte a kisgazdapártot. Egyetért ezzel?– A Fidesz elnökeként hogyan kérdőjelezhetném meg az FKGP elnökének ezen megállapítását? Bizonyos ügyek kapcsán – nem önhibáján kívül – az FKGP az utóbbi időben valóban támadhatóvá vált. Az FKGP tehát jobb állapotban is lehetne, mint amilyenben jelenleg van. Az ellenzék feltehetőleg úgy gondolta: ha már a költségvetés vagy az államfőválasztás kapcsán nem tudott éket verni a kormánypártok közé, akkor inkább az FKGP-t érdemes szétverni, hiszen ezzel is fel lehet számolni a koalíciót.– Ezek szerint a kisgazdapárt ügyei nem befolyásolják a Fidesz és az FKGP együttműködését?– A két párt együttműködésének elsődleges színtere a kormányzati és törvényhozói munka. Ennek sikerességét az FKGP gondjai nem teszik kérdésessé, hiszen ettől még a gazdaság növekszik, az emberek életkörülményei, gazdasági lehetőségei javulnak, a közbiztonság szintén. Másrészt azt gondoljuk, hogy az az értékrend, amelyet az FKGP nem 1989-től, hanem régebb óta képvisel, egy hozzánk közel álló polgári értékrend. Amíg – a pártot irányítók személyétől függetlenül – van esély arra, hogy az FKGP ezt képviseli, addig nincs okunk arra, hogy a pártot kirekesszük a szövetségeseink köréből. Nem túloznám el az FKGP számára kedvezőtlen felméréseket, a párt hagyományos bázisa ugyanis nagyobb a parlamenti küszöböt jelentő öt százaléknál. Ha azonban az FKGP nem jut túl a belső életét terhelő mostani vitákon, akkor még nehezebb helyzetbe is kerülhet. A Fidesz abban érdekelt, hogy a kisgazdapárt képes legyen a polgári koalíció mellett mozgósítani szavazóbázisát 2002-ben.– Az FKGP elnöke a Népszabadságnak nemrég kijelentette: a Fidesznek több lehetősége van a politikai támadások visszaverésére, mint az FKGP-nek, mert nem a kisgazdapárt adja például a belügyminisztert, a titkosszolgálatokat irányító minisztert vagy az APEH elnökét. Ön hogyan értelmezi ezt a kijelentést?– Torgyán Józsefet kellene megkérdezni, hogy mire is gondolt pontosan. Azt azonban szeretném határozottan és egyértelműen leszögezni: a Fidesz soha nem használt és soha nem fog használni egyetlen közhatalmi szervet sem pártpolitikai célokra. Ráadásul még az állítólag a kormány befolyása alá került közszolgálati médiában sem jelenik meg gyakran kellő súllyal a véleményünk az ellenzéki vádakkal szemben.– Nem tart attól, hogy tovább romolhat a kormány és a média feszült viszonya a vélemények helyreigazításáról szóló, úgynevezett lex Pokol javaslat újbóli napirendre kerülésével, amit a sajtó nagyobb része az ellene irányuló támadásként fog fel?– Ez minden bizonnyal így lesz, ha ezt a kérdést a parlament bármilyen formában a napirendjére tűzi. Hiba lenne azonban, ha a koalíció a várható reakcióktól tenné függővé az álláspontját. Akkor kell ezt a törvényt elfogadni, ha az megfelelő szabályokat tartalmaz és végrehajtható. Azt hiszem, kiindulópontként elfogadható, hogy a sajtó elé a személyiségi jogok tiszteletben tartását illetően jelenleg semmilyen korlát nem magasodik. Nincs igazi szankciója a bíróságok által megállapított jogsértéseknek sem. Ezért én inkább a polgári jog keretei között próbálnám rendezni a kérdést. Azt már csak félve jegyzem meg, hogy esetleg az újságírók is rendet tehetnének végre a szakmájukban, kijelölve a szalonképes viselkedés határait.– Semmi esélyt nem lát a kétharmados sajtótörvény módosítására?– Erre az égvilágon semmi esély nincs. Nézzünk szembe a tényekkel! Az újságírók nagyobbik része önmagát a polgári kormány ellenfelének, sőt ellenségének tekinti. Az a gyűlöletáradat, ami két és fél éve ránk zúdul, szinte példa nélküli. Miután ennek a helyzetnek a fenntartása az ellenzék érdekeit szolgálja, nem lesznek partnerek ahhoz, hogy ezen változtassunk. Nekik ez valóban kulcskérdés. Ha ugyanis ez a koalíció a 2002-es választást is megnyeri, a rendszerváltozás alapvető kérdései egyszer és mindenkorra eldőlnek. Ha ez bekövetkezik, először fordul elő, hogy a választók meghosszabbítják egy kormány mandátumát, s nem valami ellen, hanem valami mellett teszik le a voksukat. Azok a kommunista érában kiépült személyi kapcsolatrendszerek, amelyeket az MSZP és az SZDSZ a saját céljaihoz felhasznál, évről évre gyengülnek, nyolc év pedig elegendő lehet e szálak szétszakításához. Ráadásul reményeink szerint 2002-re túljutunk azon a krízisen, ami tíz-tizenöt éve számos területen az ország életét jellemzi, s így a nyugodt polgári építkezés minden feltétele adott lesz. Ilyen körülmények között 2006-ban az ellenzéknek még kisebb esélye lesz a győzelemre.– Szájer József, a Fidesz frakcióvezetője rövidesen leül tárgyalni Nagy Sándorral, a szocialista képviselőcsoport vezetőjével, ahol várhatóan az uniós törvényhozás lesz az egyik legfontosabb téma. Fennáll-e az a veszély, hogy az éles belpolitikai vitáknak áldozatul esnek az európai uniós csatlakozáshoz szükséges, kétharmados többséget igénylő törvények?– Erre már volt példa, amikor az MSZP meghiúsította a médiatörvény jogharmonizációs célú módosítását. Ilyen eset sajnos a jövőben is előfordulhat. Minél kevésbé lehet biztos az ellenzék a választás megnyerésében, annál inkább hajlamos lesz ilyen alantas, az egész nemzet érdekét sértő megnyilvánulásokra. Azt, hogy az MSZP-ben Nagy Sándort frakcióvezetővé, Jánosi Györgyöt pedig választmányi elnökké választották, abban az értelemben pozitív fejleménynek tartom, hogy az ő hátuk nem lúdbőrözik a nemzet szó hallatán. A szocialisták korábbi vezetőivel ellentétben talán képesek lesznek a kompromiszszumkész, konstruktív politizálásra. Kovács Lászlót viszont olyan politikusnak tartom, aki mindenre és annak az ellenkezőjére is képes. Szerintem nem lehetetlen, hogy az MSZP-n belüli erőviszonyok megváltozásával a pártelnök úr is békülékenyebb hangot üt meg. A Szájer József által kezdeményezett párbeszéd sikerében még egyáltalán nem lehetünk biztosak, de a szocialisták részéről egy konstruktívabb magatartás akár a két pártelnök közötti kapcsolatfelvételhez is elvezethet.– Rövidesen megkezdi munkáját a képviselők vagyoni helyzetét vizsgáló parlamenti bizottság. Elvezethet-e ez a folyamat a politikai elit megtisztulásához, a politikába vetett bizalom helyreállításához, vagy ez a kezdeményezés is botrányba fullad?– A vizsgálóbizottságot alkalmas eszköznek tartom a politikusokról a közvéleményben kialakult kedvezőtlen kép javítására, ám az előjelek nem túl biztatók. Vannak kételyeim azzal kapcsolatban, hogy mindenkit a megtisztulás őszinte szándéka vezet-e. Ne felejtsük el, hogy volt már egyszer egy villaépítési ügy, Horn Gyula volt miniszterelnöké. Annak idején Kósáné Kovács Magda a sajtó általános helyeslése közepette jelentette ki: milyen ország az, ahol egy miniszterelnök nem engedheti meg magának, hogy idős korára méltó körülmények között lakjon? A kettős mérce alkalmazása ebben az esetben is tetten érhető, hiszen nem gondolom, hogy Horn Gyula villája kisebb értékű lenne Torgyán Józsefénál, s az exkormányfő magyarázatát a vagyon eredetéről sem tartom hitelesebbnek. Az MSZP és az SZDSZ képviselői úgy gondolják, hogy mindent megengedhetnek maguknak, de őket senki nem vonhatja kérdőre. A játékszabályokba azonban szerintünk nem fér bele, hogy az ellenzék a vagyonvizsgálatot egyfajta fordított „gyevi bíró” történetként fogja fel, miszerint senkinek nem kell elszámolnia a vagyonával, csak Torgyán Józsefnek.– Tavasszal tisztújító kongresszust tart a Fidesz. Várhatók-e személyi változások a párt vezetésében, s ön jelölteti-e magát ismét az elnöki posztra?– A Fidesz az eltelt egy évben bebizonyította, hogy nem egyszemélyes párt, hiszen Orbán Viktor vezetése nélkül is képes hatékonyan működni. Bárki lesz is a Fidesz elnöke, a párt nem lesz más, mint amilyennek a választók megismerték. Ahhoz, hogy a Fidesz önmaga maradjon, nem feltétlenül szükséges, hogy a pártelnöki posztot én töltsem be. Ezt a kérdést annak fényében kell majd mérlegelni, hogy a választási felkészülés folyamatában milyen személyi munkamegosztás tűnik a leginkább célravezetőnek. Elképzelhető, ehhez az kell, hogy én maradjak a Fidesz elnöke, de mások – köztük akár a miniszterelnök – is szóba jöhetnek e poszt betöltőjeként. Nekem nincs olyan ambícióm, hogy feltétlenül én akarok állni még évekig a Fidesz élén. A kongresszust megelőző jelölési folyamat azonban még el sem indult, ezért erről ennél többet most nem tudok mondani.– A sajtóban már megkezdődtek a találgatások arról, hogy ki lehet 2002-ben a jobbközép erők főpolgármester-jelöltje. A Fidesz mikor tűzi napirendre ezt a kérdést?– Az, hogy Demszky Gábort 1998-ban harmadszor is főpolgármesterré választották, nem az ő sikere, hanem a polgári erők kudarca. A főpolgármester egy dologban zseniális: tudj

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.