Sztrádamatricáink díjának emeléséről hallhattunk a minap. Elöljáróban elismerem, hogy nálunk az elmúlt években számos dicséretes döntés született, de véleményem szerint úthálózatunk díjtételeinek kérdése nagyon szerencsétlenül alakul.Hol vannak egyáltalán Európában úgynevezett matricás autópályák? Ismereteim szerint csak négy közép-európai országban: Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában és Svájcban. Egy 2000 tavaszán készült kimutatás alapján személyautóra Szlovákiában 2600 forint, Csehországban 6000 forint az éves, 400, illetve 750 forint pedig a 15/10 napos matrica díja (azaz a megfelelő matricák itthon ennyiért vehetők meg forintért). Hasonlítsuk össze mindezt a mi borsos díjainkkal, amelyek ráadásul még drágulnak is 2001-től, átlagosan 5,8 százalékkal. Vagy vegyük Ausztriát, ahol jóval tekintélyesebb az autópálya-hálózat (s ahol jóval magasabbak a jövedelmek is), az éves díjtétel mégis mintegy 27 százalékkal alacsonyabb a (régi) hazainál: az jelenleg egészen pontosan 10 250 forintért vásárolható nálunk. Svájcban az egyedül létező éves díj 2000-ben 40 frank volt, ami most, december végén is legfeljebb csak 7000 forintot tesz ki (1 svájci frank=174 forint).A nagyon magas hazai díj csupán a hozzánk látogató külföldinek elfogadható, sőt akár előnyösnek (bizonyos szempontból pedig nevetségesnek) is mondható: egy úgynevezett kilencnapos matricával rendszerint 1300 forintból (2001-ben 1400 forintból) megússza a legtöbbjük a dolgot, ami – pénzünk romlását tekintve – ekkor is, akkor is tíz német márkának felel meg.Ezzel szemben például a csehek másként fogják fel a dolgot. Nálunk az éves matrica csak négyszer drágább az ott szintén létező, 1500 forintba kerülő havimatricánál. Prágában nyilván arra ösztönzik a hazai autósokat, hogy minél többen váltsanak éves matricát. A most 2400 forintos havidíjat tekintve ez nálunk, hasonló arány mellett, tízezer forint alatt lenne egy évben.A csehek és a svájciak mindamellett egy másik szempontból is követendő példát mutatnak: náluk az éves matrica 14 hónapig, pontosabban a tárgyévet megelőző év december 1. napjától a tárgyévet követő év január 31. napjáig érvényes (nálunk mindössze 365 plusz tíz napig).Összegezve a tapasztalatokat: Magyarországon elsősorban a magyarokat sújtja a matricás rendszer. Nem így lenne, ha svájci mintára 2001-ben 7000 forintért vagy legrosszabb esetben is – cseh mintára – az emelt havidíj négyszereséért autózhatna egész évben a honfitárs. Meg vagyok győződve arról, hogy ilyen feltételek mellett a hazai vezetők túlnyomó többsége éves matricát venne.És mindez – sietek hozzátenni – üzleti szempontból sem lenne hátrányos. Hogy az autópálya esetleges elkerülése esetén többek között a lakott településeken okozott legkülönfélébb ártalmakról ne is beszéljünk.Érdemes volna utánaszámolni, és az eredmény ismeretében minél előbb cselekedni.Dr. Z. Borcza ÁgnesBudapest
Kényszersorozás: „Te szemét, mindjárt szétverem a képedet!” – így ordibáltak Zelenszkij emberrablói
