A rejtély megoldódott?

Osgyán Edina
2001. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg megoldották a tavaly augusztusban szerencsétlenül járt orosz tengeralattjáró rejtélyét amerikai törvényszéki szeizmológusok. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a Kurszk elsüllyedését és a legénység elvesztését nem becsapódásos eredetű robbanás okozta, mint ahogyan azt a katasztrófát vizsgáló orosz kormánybizottság máig állítja. Az Amerikai Geofizikai Unió hetilapjának híre szerint az orosz tengeralattjárót elsüllyesztő robbanások erős lökéshullámait a Balti-tenger térségében, valamint az azon kívül elhelyezkedő állomások is regisztrálták. Ezeket az adatokat használták fel a szakemberek arra, hogy rekonstruálhassák a katasztrófát.Mint ismeretes, az észak-orosz hadiflotta egyik büszkesége, az 1994-ben vízre bocsátott, NATO-kód szerint Oscar–2 osztályú Kurszk 118 emberrel a fedélzetén lőgyakorlaton vett rész a Barents-tengeren, amikor megszakadt vele a rádió-összeköttetés. Eleinte azt hitték, hogy csak a hajó elektronikája hibásodott meg, majd kiderült: tragikus szerencsétlenségről van szó. Egy közeli norvégiai szeizmográfiai mérőállomás adatai alapján megállapították, hogy a 154 méter hosszú tengeralattjáró előbb orrával a tengerfenékhez csapódott, majd a hajótest belseje is felrobbant. Ilja Klebanov orosz miniszterelnök-helyettes és a katasztrófa körülményeit vizsgáló kormánybizottság arra a következtetésre jutott: a Kurszk elsüllyedésének legvalószínűbb oka, hogy a hajó „víz alatti, úszó tárggyal ütközött”, amelynek vízkiszorítása legalább nyolcezer tonna. Ezt követően a Kurszk a tengerfenékhez csapódott. A bizottság akkor arról is hírt adott, hogy a tengeralattjáró feltehetően egy második világháborús tengeri aknára futott.Az amerikai törvényszék szakemberei szerint a szeizmikus állomások a katasztrófa idején és helyén két robbanást is megfigyeltek. Az első 250-szer kisebb volt a másodiknál, és a két esemény között 135 másodperc telt el. Az elsőt csak néhány közeli állomás regisztrálta, míg a második olyan erejű volt, hogy 5000 km-re a szerencsétlenségtől is érzékelték. A szeizmikus vizsgálatból utóbb azt is megállapították, hogy a második egyetlen nagy robbanásból állt. A szerzők úgy gondolják, hogy az első robbanáskor a Kurszk a felszín közelében volt, mivel a filmfelvétel a tengerfenéken a periszkópot állított helyzetben mutatta. Az is biztos, hogy az első robbanást megelőzően a legénység rádión tűzparancsengedélyt kért. Ez a robbanás egy modern torpedó robbanófejével volt megegyező erejű. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a torpedó nem a hajón kívül robbant fel, esetleg túl korán robbant, és a tengeralattjáró nyelte el az energia legnagyobb részét.Ami a második szeizmikus jelet illeti, az nem származhatott ütközésből, ugyanis a Kurszknak 80-100 méterre sokkal gyorsabban kellett lesüllyednie, mint amit a robbanások között eltelt 135 másodperc mutat. Szerintük a robbanás a tengerfenéken történt, de csak az után, hogy a tűz már más fedélzeti fegyevereket is elért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.