Autópiac: stabil növekedés

Jávor József
2001. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, vége szakadt annak az időszaknak, amikor az autókereskedők szorongva várták, mit hoz a következő esztendő. Az új autók piaca évek óta folyamatosan növekszik; a 2000-es évben három százalékkal több autót adtak el a márkakereskedők, mint egy évvel korábban, 1999-ben. A legnagyobbak sorrendje sok éve állandó: a piaci verseny három első helyezettje a Suzuki, az Opel és a Volkswagen.Bár a Suzuki tavaly 3154 darabbal kevesebb autót adott el, mint egy évvel korábban, a japán autógyár megtartotta vezető helyét az új autók magyarországi piacán. A visszaesés oka az volt, hogy a 2000-es év elején kevesebb autó jutott a hazai márkakereskedésekbe, mint ahányra igény lett volna, és ez az időszakos fennakadás érzékelhető a teljes évi eladási számokban. Pedig a Suzuki idén már két népszerű modellt is kínált: a hosszú ideje slágernek számító Swift mellett a megújult Wagon R is sok vásárlót csábított be a kereskedőkhöz. Az autóhiánynak talán az is oka lehetett, hogy tavaly az esztergomi gyár nagymértékben növelte exportját, és mintegy 40 százalékkal több autót szállított ki az európai piacokra, mint ’99-ben.Az Opel második helyezése szintén nem meglepetés, hiszen a cég legnépszerűbb termékei – a Corsa, az Astra és a Vectra – kifejezetten kelendők Magyarországon. Tavaly az Opel 5 százalékkal több autót adott el, mint egy évvel korábban, s ez a növekedés várhatóan 2001-ben még nagyobb lesz, hiszen nemrégiben mutatták be új kisautójukat, a Corsa második generációját, amitől komoly forgalomnövekedést várnak.A Volkswagen is hosszú ideje végez már dobogós helyen az eladási versenyben. A hazai rangsor felállításánál hosszú ideje vitatott, hogy érdemes-e a Volkswagen márka eladásait önmagukban értékelni, vagy inkább a VW-konszern termékeinek együttes eladásait kellene számításba venni; tagadhatatlan, hogy ha a VW értékesítési darabszámaihoz hozzáadnánk a cégcsoporthoz tartozó más márkák (Audi, Seat, Skoda) eladásai, az valóban átrendezné a sorrendet.Hatalmasat lépett előre tavaly a Renault: míg 1999-ben a lista hetedik helyén állt, addig a 2000-es évben a negyedik helyre került, megelőzve a nála korábban sikeresebb Fiatot, Daewoot és Fordot. A francia gyár jó helyezése egyébként csak Magyarországon meglepetés, mert az európai eladási listákon évek óta a második-harmadik helyen szerepel. Annak érdekében, hogy a márka Magyarországon is hasonló népszerűségre tegyen szert, a Renault tavaly meglehetősen intenzív hirdetési kampányt folytatott, és termékeit is kifejezetten versenyképes áron kínálta. Ez a trend várhatóan idén is folytatódik, legalábbis erre utal a múlt héten bemutatott Renault Thalia meglepően jó ár/érték viszonya. Bár a listán még nem ők következnek, mégis érdemes most szólni a másik két francia autógyártóról. A Peugeot és a Citroën egyaránt látványos fejlődést produkáltak az elmúlt évben: az előbbi 38, az utóbbi pedig 56 (!) százalékkal növelte eladásait az előző évhez képest. A Peugeot jó eredménye jórészt kedvező finanszírozási konstrukciójának és a 206-os hosszú ideje tartó sikerének köszönhető, a Citroën eladásainak fellendülése pedig a kedvező áron kínált és gazdagon felszerelt Xsarának, valamint a Picasso nevű buszlimuzinnak tudható be.Ugyancsak egy népszerű modellnek, a második generációs Puntónak köszönhető a lista ötödik helyén álló Fiat sikere is, hiszen a magyar vásárlók jó része ezt választotta az olasz gyár kínálatából. A vevők döntése egyáltalán nem meglepő, mivel a magyarországi piac egyik jellegzetessége, hogy a kisautók a legkelendőbbek; szemben az európai trenddel, ahol az autóvásárlók többsége az alsó közép- vagy középkategóriából választ.18 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el tavaly a Skoda, amely 2000-ben váltotta le népszerű modelljét, a Feliciát. Az autó utóda – a Fabia – már teljes egészében a Volkswagen konszern technikájára épül, és úgy tűnik, ezt a vevők is értékelték. Hasonló mértékben növelte eladásait a Toyota is; a japán gyár az elmúlt két évben teljes személyautómodell-kínálatát megújította, tavaly pedig minden személyautójában bevezette az intelligensen változtatható szívószelep-vezérlésű (VVT-i) motorcsaládot. Ezeket a motorokat először a Yarisban ismerhették meg a magyar Toyota-vásárlók, de februárban már a felfrissített Corolla-sorozatban is megjelent az új erőforrás. Megváltozott az Avensis is, és 2000-ben a Toyota új modelleket is bevezetett: az ötvenéves múltra visszatekintő Land Cruiser terepjárócsaládot, valamint a minden ízében megújult RAV4-est, ami eddig is Európa legnépszerűbb szabadidő-autójának számított.Jó évet zártak tavaly a luxusautókkal kereskedő cégek is. A Jaguar majdnem megkétszerezte eladásait, de a Land Rover, a Mercedes és a Saab is jelentősen javított 1999-es statisztikáján. Gazdára talált hét Porsche, és még egy Maserati is elkelt.A 2000-es év leglátványosabb növekedését a Proton vallhatja magáénak: a maláj autógyár 122 százalékkal növelte eladásait az előző évhez képest. Bár az értékesített autók száma így is meglehetősen szerény – mindössze 109 darab –, a Proton sikere ennek ellenére is figyelemre méltó, hiszen a Mitsubishi-licenc alapján készült, öt év garanciával kínált autók az elmúlt években még alig érdekelték a vásárlókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.