Úgy tűnik, vége szakadt annak az időszaknak, amikor az autókereskedők szorongva várták, mit hoz a következő esztendő. Az új autók piaca évek óta folyamatosan növekszik; a 2000-es évben három százalékkal több autót adtak el a márkakereskedők, mint egy évvel korábban, 1999-ben. A legnagyobbak sorrendje sok éve állandó: a piaci verseny három első helyezettje a Suzuki, az Opel és a Volkswagen.Bár a Suzuki tavaly 3154 darabbal kevesebb autót adott el, mint egy évvel korábban, a japán autógyár megtartotta vezető helyét az új autók magyarországi piacán. A visszaesés oka az volt, hogy a 2000-es év elején kevesebb autó jutott a hazai márkakereskedésekbe, mint ahányra igény lett volna, és ez az időszakos fennakadás érzékelhető a teljes évi eladási számokban. Pedig a Suzuki idén már két népszerű modellt is kínált: a hosszú ideje slágernek számító Swift mellett a megújult Wagon R is sok vásárlót csábított be a kereskedőkhöz. Az autóhiánynak talán az is oka lehetett, hogy tavaly az esztergomi gyár nagymértékben növelte exportját, és mintegy 40 százalékkal több autót szállított ki az európai piacokra, mint ’99-ben.Az Opel második helyezése szintén nem meglepetés, hiszen a cég legnépszerűbb termékei – a Corsa, az Astra és a Vectra – kifejezetten kelendők Magyarországon. Tavaly az Opel 5 százalékkal több autót adott el, mint egy évvel korábban, s ez a növekedés várhatóan 2001-ben még nagyobb lesz, hiszen nemrégiben mutatták be új kisautójukat, a Corsa második generációját, amitől komoly forgalomnövekedést várnak.A Volkswagen is hosszú ideje végez már dobogós helyen az eladási versenyben. A hazai rangsor felállításánál hosszú ideje vitatott, hogy érdemes-e a Volkswagen márka eladásait önmagukban értékelni, vagy inkább a VW-konszern termékeinek együttes eladásait kellene számításba venni; tagadhatatlan, hogy ha a VW értékesítési darabszámaihoz hozzáadnánk a cégcsoporthoz tartozó más márkák (Audi, Seat, Skoda) eladásai, az valóban átrendezné a sorrendet.Hatalmasat lépett előre tavaly a Renault: míg 1999-ben a lista hetedik helyén állt, addig a 2000-es évben a negyedik helyre került, megelőzve a nála korábban sikeresebb Fiatot, Daewoot és Fordot. A francia gyár jó helyezése egyébként csak Magyarországon meglepetés, mert az európai eladási listákon évek óta a második-harmadik helyen szerepel. Annak érdekében, hogy a márka Magyarországon is hasonló népszerűségre tegyen szert, a Renault tavaly meglehetősen intenzív hirdetési kampányt folytatott, és termékeit is kifejezetten versenyképes áron kínálta. Ez a trend várhatóan idén is folytatódik, legalábbis erre utal a múlt héten bemutatott Renault Thalia meglepően jó ár/érték viszonya. Bár a listán még nem ők következnek, mégis érdemes most szólni a másik két francia autógyártóról. A Peugeot és a Citroën egyaránt látványos fejlődést produkáltak az elmúlt évben: az előbbi 38, az utóbbi pedig 56 (!) százalékkal növelte eladásait az előző évhez képest. A Peugeot jó eredménye jórészt kedvező finanszírozási konstrukciójának és a 206-os hosszú ideje tartó sikerének köszönhető, a Citroën eladásainak fellendülése pedig a kedvező áron kínált és gazdagon felszerelt Xsarának, valamint a Picasso nevű buszlimuzinnak tudható be.Ugyancsak egy népszerű modellnek, a második generációs Puntónak köszönhető a lista ötödik helyén álló Fiat sikere is, hiszen a magyar vásárlók jó része ezt választotta az olasz gyár kínálatából. A vevők döntése egyáltalán nem meglepő, mivel a magyarországi piac egyik jellegzetessége, hogy a kisautók a legkelendőbbek; szemben az európai trenddel, ahol az autóvásárlók többsége az alsó közép- vagy középkategóriából választ.18 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el tavaly a Skoda, amely 2000-ben váltotta le népszerű modelljét, a Feliciát. Az autó utóda – a Fabia – már teljes egészében a Volkswagen konszern technikájára épül, és úgy tűnik, ezt a vevők is értékelték. Hasonló mértékben növelte eladásait a Toyota is; a japán gyár az elmúlt két évben teljes személyautómodell-kínálatát megújította, tavaly pedig minden személyautójában bevezette az intelligensen változtatható szívószelep-vezérlésű (VVT-i) motorcsaládot. Ezeket a motorokat először a Yarisban ismerhették meg a magyar Toyota-vásárlók, de februárban már a felfrissített Corolla-sorozatban is megjelent az új erőforrás. Megváltozott az Avensis is, és 2000-ben a Toyota új modelleket is bevezetett: az ötvenéves múltra visszatekintő Land Cruiser terepjárócsaládot, valamint a minden ízében megújult RAV4-est, ami eddig is Európa legnépszerűbb szabadidő-autójának számított.Jó évet zártak tavaly a luxusautókkal kereskedő cégek is. A Jaguar majdnem megkétszerezte eladásait, de a Land Rover, a Mercedes és a Saab is jelentősen javított 1999-es statisztikáján. Gazdára talált hét Porsche, és még egy Maserati is elkelt.A 2000-es év leglátványosabb növekedését a Proton vallhatja magáénak: a maláj autógyár 122 százalékkal növelte eladásait az előző évhez képest. Bár az értékesített autók száma így is meglehetősen szerény – mindössze 109 darab –, a Proton sikere ennek ellenére is figyelemre méltó, hiszen a Mitsubishi-licenc alapján készült, öt év garanciával kínált autók az elmúlt években még alig érdekelték a vásárlókat.
Életveszélyes fenyegetést kapott Menczer Tamás
