Az európai autóipar nagyjai

Hajdu Imre
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új évezred első szakmai kiállításán, a Genfi Autószalonon avatják fel az automobilizmus dicsőségcsarnokát, amely emléket állít az autóipar meghatározó alakjainak, legendás feltalálóinak, ismert vezetőinek – azoknak, akiknek nevét ma már többnyire márkanévként olvashatjuk az autókon.A huszadik század kétségkívül az automobilizmus évszázada volt. Az önjáró gépezetek meghatározták és irányították az egész világ gazdasági, ipari és kulturális fejlődését. Ezért az autóipar legjelentősebb európai szakmai lapja, az Automotive News Europe létrehozta a Dicsőségek Csarnokát, amelyben az európai gépjármű-történelem legendái: feltalálók, cégalapítók, ipari látnokok és magukat egyszerű mérnöknek tartó zsenik kaptak helyet.Az iparág még élő, történelmi alakjainak nevével fémjelzett döntőbizottság százhúsz jelöltből választotta ki a tizenhárom alapító tagot. Februárban nevük emléktáblába vésve örökre felkerül a Genfi Autószalonnak otthont adó Palexpo falára. Richard Johnson, az Automotive News Europe főszerkesztője a következőket nyilatkozta az első tizenhárom halhatatlanról:„Némelyikük neve épületek homlokzatáról köszön le ránk. Világcégek székházairól, melyeket ők alapítottak és sok esetben ma is utódaik tulajdonában állnak. De az autóipar többet köszönhet nekik mint puszta vállalkozásokat. Nem márkanevek voltak, hanem hús és vér emberek, akik keményen dolgoztak, tudtak és mertek álmodni és megsejteni a jövőt. Kemény, gyakran elviselhetetlen emberek, de bátorságuk és kitartásuk a mai napig példaértékű az autóiparban. Sokat tanulhattunk tőlük, ezért tartozunk nekik annyival, hogy emléküket életben tartsuk a Dicsőségek Csarnokában.”És hogy kik is ők? Mindenekelőtt Karl Friedrich Benz, akit felesége, Berta segített abban, hogy megszülethessen a nagy álom: a világ első, belső égésű motorral hajtott járműve. A Benz & Cie 1926-ban egyesült Gottlieb Daimler cégével. A munkamániás Daimler soha nem vezetett autót, mégis ő tökéletesítette a négyütemű robbanómotort. Hozzá hasonlóan Rudolf Diesel sem hitt az alacsony hatásfokú gőzgépek jövőjében. Az általa kifejlesztett belső égésű motor a mai napig az ő nevét viseli.Egy másik német, Robert Bosch is helyet kapott a Dicsőségek Csarnokában. A megbízható gyújtási rendszer kifejlesztője nagy idealista volt: elsőként vezette be a nyolcórás munkanapot és a szabad szombatot. Nem nemes eszmékben, hanem saját elgondolásában hitt Sir Alec Issigonis. A puritán mérnök legkisebb alkotásával írta be nevét a történelembe: a Mini minden modern kisautó ősének tekinthető. A brit autóipar másik nagy alakja, William Lyons szöges ellentéte volt Issigonisnak. Az esztétikum megszállottja 21 évesen alapította meg a Swallow Sidecar Co.-t, amelyet 25 évvel később átkeresztelt: így született meg a Jaguar.André Citroën és Louis Renault örök vetélytársak voltak. Míg az előbbi látványos reklámhadjáratokkal és még látványosabb karosszériákkal hódította meg Franciaországot, a mérnökzseni Renault versenygyőzelmek sorával és direkt hajtású váltóművével alapozta meg saját és 101 éve ugyanazon a telken működő cége hírnevét.Ferrari, Bugatti, Porsche – az autósport szinonimái. Névadóik azonban jóval többet tettek le az iparág asztalára, mint versenysikereket. Enzo Ferrari nem volt mérnök, de hihetetlen érzékkel gyűjtötte maga köré a legtehetségesebb szakembereket. Ő volt az autóipar talán legnagyobb menedzsere. Ferdinand Porsche soha nem ismert lehetetlent, így tervezett elektromos gépkocsit, aerodinamikus karosszériát – és így született meg minden idők legnépszerűbb autója, a VW Bogár. Ettore Bugatti művészetnek tekintette az autóépítést. Az első négyszelepes hengerfej mellett az ő nevéhez fűződik a ma már általános platformstratégia bevezetése is: a csereszabatos alkatrészek használata nagyban csökkentette a költségeket.A sor végén következzen két, ma is élő legenda. A Fiat alapítójának unokája, Giovanni Agnelli hat évtizedes felügyelete alatt vált a Fiat SpA. Olaszország legnagyobb cégéből a világ egyik meghatározó autógyárává. Giorgetto Giugiaro, a híres formatervező szintén a Fiatnál kezdte pályafutását. Száznál is több széria- és koncepcióautó fűződik a nevéhez, többek között neki köszönhetjük a Golf I korszakalkotó formatervét.Négy olasz, két francia, öt német és két angol. Ők a híresek leghíresebbjei. Nem alaptalanul bízunk azonban abban, hogy a Dicsőségek Csarnokában hamarosan helyet kap Barényi, Csonka és a többi magyar halhatatlan is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.