Chrysler PT Cruiser – az időutazó

Jávor
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régen előzte meg ekkora várakozás amerikai autó hazai forgalmazását. A Chrysler PT Cruiser valóban különleges jármű, amely kívül-belül, minden porcikájában ötvözi a múltat, a jelent és a jövőt.Aki először lát PT Cruisert, önkéntelenül körülnéz, nem egy háború előtt játszódó film forgatásába csöppent-e bele. Valóban, a detroiti újdonság meredek ívben eső hátfala, a kerékdobokat összekötő vaskos küszöb és a keskeny, hegyes orr a század középső harmadának autóépítészetét idézi. Ilyen formában a kompakt egyterűek töretlenül szaporodó családjának legújabb tagja követi az európai ifjoncok (Citroen Picasso, Fiat Multipla) által kijelölt, meghökkentő dizájn irányvonalát, de a futurisztikus formák helyett a múltból táplálkozik.A múlt iránti rajongást azonban mintha kicsit túlzásba vitte volna a gyár, hiszen míg az első kerekeket modern MacPherson futómű tartja az úton, a hátsó merevtengely aligha illik egy „kategóriateremtőként” beharangozott autóba, még akkor sem, ha az a tengerentúlról származik. A dupla vezérműtengelyes, négyhengeres motor már korántsem ilyen muzeális darab, két liter lökettérfogatból 141 lóerőt sajtol ki, amire szükség is van az üresen is közel másfél tonnás autó dinamikus mozgatásához. Ez a fogyasztásban is megmutatkozik, dicséretes azonban, hogy az alapjául szolgáló Chrysler Neon aggregáthoz képest 27 százalékkal kevesebb a szénhidrogén-kibocsátása. Az elnyújtott motorháztetőt felnyitva látszólag újabb anakronizmusba ütközünk: egy ilyen karosszériához hosszában beépített erőmű illene, hátsókerékhajtással. A stílustörés azonban üdvözlendő, hiszen a keresztbe fordított motor kevesebb helyet rabol el az utastérből.Abból pedig nincs is hiány. A mindössze 4,28 méteres hossz ellenére bőven jut hely a lábnak elöl-hátul egyaránt. Az alaphelyzetben is hatalmas, 539 literes csomagtér a hátsó ülések kiemelésével 1820 literre bővíthető. Az utastér a gyári ismertető szerint több mint huszonötféle módon variálható, bár az átlagos vásárló ezen lehetőségeknek valószínűleg csak a töredékét fogja kihasználni. Rendkívül ötletes megoldás a többfunkciós kalaptartó, ami öt különböző helyzetben rögzíthető, és akár fogasként vagy piknikasztalként is szolgálhat. Csalódást okoz viszont a műszerfal: felszereltségére és kezelhetőségére ugyan nem lehet panasz, de a Chrysler egyen-cockpit retrósított módozatában sem illik a karosszéria egyedi formatervéhez.Összességében a Chrysler PT Cruiser nem is egy, hanem két autó. Belül kényelmes, biztonságos, könnyen kezelhető és könynyen megszerethető utasszállító, kívül energikus, izgalmas és különleges autó, igazi markáns egyéniség. Neve is erre a kétlétűségre utal: a PT a personal transport, azaz személyszállítás kifejezés rövidítése, míg a Cruiser szó jelentése cirkáló. Dupla autóhoz dupla ár dukál: a bőségesen felszerelt alapmodellért valamivel több mint hétmillió forintot kell leszurkolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.