Egy autó – két filozófia

Nagy Károly
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Renault leváltja sikeres középkategóriás modelljét, a Lagunát. Az új autó azonban gyökeresen más filozófiát követ, mint elődje, amit az is jelez, hogy a gyár rögtön a piaci bevezetéskor két modellel startol: a kombival és a sportosabb ötajtóssal.Két területen is tetten érhető a Renault látványos fejlődése. Egyrészt a konszern növekedése tiszteletet parancsoló, hiszen a Nissan megvásárlásával a világ autógyártásának egyik legjelentősebb szereplője lett. Másrészt műszaki szempontból is egyre igényesebbek a Renault termékei, hiszen a korábban sokat kritizált motorpaletta is lépést tart a többiekkel.A szeptember végén tartott Párizsi Autószalonon bemutatott Renault Laguna erőforrásai is ezt példázzák. Minden erőforrás hengerenként négyszelepes, az 1,8 literes benzinmotor pedig variálható szelepvezérléssel készül. A turbódízelek mind a legújabb, common rail – azaz közös nyomócsöves – üzemanyag-befecskendezéssel működnek, a csúcsmodellben pedig V6-os motor brummog. 2001 tavaszától lesz a palettán az első európai gyártó által fejlesztett közvetlen befecskendezéses benzinmotor – ilyet eddig csak a Mitsubishi és a Toyota árusított nagy sorozatban. A kétliteres gép 140 lóerős, s a katalizátorban elhelyezett nagyobb menynyiségű nemesfém tisztító hatásának köszönhetően megfelel a 2005-ös környezetvédelmi előírásoknak.A műszaki különlegességeknek ezzel koránt sincs vége: a Lagunához kínált automatikus váltók között van tanulékony (a Renault ezt Proaktívnak nevezi), amely nem egyetlen, előre beprogramozott váltási algoritmus szerint kapcsolgat, hanem igazodik a vezető stílusához: ha kell, kipörgeti a motort, hogy hevesebb legyen a gyorsulás, ha kell, hamar fölkapcsol, hogy takarékoskodjon az üzemanyaggal.A Renault a kulcs helyett bevezeti a csipkártyát, amely a vezető zsebében lapul, s ha közeledik autójához, a zárak automatikusan kinyílnak. A kártya nemcsak a távirányítót helyettesíti, hanem a slusszkulcsot is. Hasonlóan a számítógépek flopilemezéhez, a kártyát a műszerfal nyílásába kell csúsztatni. Ekkor kikapcsol az indításgátló, illetve old a szintén elektromos kormányzár, és gombnyomással beindítható a motor.A most kifutó Laguna kétféle karosszériával készült, s ezt a receptet követi az új is. Az ötajtós a dinamikusabb egyéniség, s a Renault nem titkoltan az Alfa Romeo 156-os babérjaira is tör. A kombi viszont valódi túraautó: ehhez már a kezdetektől kapható lesz a V6-os benzinmotor, és csak a kombihoz lesz rendelhető a luxuskivitelű Initiale-felszereltség. A kombi érdekessége, hogy első látásra kevésbé praktikus, mint a mostani modell. A hátsó ajtó ugyanis az új változaton a dinamikusabb hatás és a lendületesebb vonalvezetés miatt ferde, ami csökkenti a raktér méretét.A Renault mindent belead a biztonság terén is: nyolc légzsák is kerülhet az új Lagunába (kettő elöl, kettő-kettő oldalt az első és a hátsó ülésekben, valamint két függönylégzsák), és széria lesz a fékasszisztens, amely az utóbbi évek egyik legfontosabb biztonsági fejlesztése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.