Egyre kedveltebbek az intercityjáratok

Putsay Gábor
2001. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly karácsonyig ötmillió utas vette igénybe a MÁV Rt. intercityvonatait. A MÁV 2000-ben 17,5 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított ezeken a járatokon, mint 1999-ben annak ellenére, hogy a vasutassztrájkok idején 911 IC-vonat közlekedését törölte a menetrendből a vasúttársaság – tudtuk meg Mészáros Andrástól, a MÁV Rt. járattervező főmunkatársától. A főváros és egyes megyeszékhelyek, kiemelt régióközpontok között a MÁV növelte a naponta közlekedő járatok számát, és így mind több utas szállt fel az emelt komfortfokozatú távolsági szerelvényekre.Az első IC-szerelvényeket 1991-ben indította a MÁV Budapest és Miskolc között, majd a fővárosból Debrecenig és Nyíregyházáig is közlekedtek. A vasúttársaság minden évben új útvonalakkal bővítette a hálózatot, ma már naponta 63 IC-szerelvényt indítanak Budapestről és a nagyobb vidéki városokból. Az utasok közel 30 százaléka Debrecen felé utazik, május óta Miskolcra, Debrecenen át Nyíregyházára kétóránkénti gyakorisággal közlekednek a szerelvények. Budapest és Pécs között az oktatási időszakban naponta hat pár IC-vonat jár. A Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal villamosításával megszűnt a Balatonszentgyörgyön át Zalaegerszegre közlekedő járat – eddig Balatonszentgyörgyig vonaton, onnan autóbusszal lehetett továbbutazni –, az IC-vonat Veszprémen keresztül átszállás nélkül jut el a zalai fővárosig. A magyar–szlovén vasútvonal új lehetőséget teremt a zalaegerszegi összeköttetés javítására, hiszen májustól három IC-vonat közlekedik majd ebbe az irányba, kettő közülük nemzetközi lesz.Néhány éve a Balaton déli partján is megindult az IC-forgalom, ám az utasok körében nem aratott osztatlan sikert, mert Keszthelyig csak Siófokon, Fonyódon és Balatonszentgyörgyön álltak meg a szerelvények. Tavaly nyáron a vonatok már a kiemelt üdülőterületnek számító Balatonföldváron és Balatonlellén is megálltak, ami az utasforgalomban is megmutatkozott: a nyári hónapokban az IC-vonatokat igénybe vevők száma 61 százalékkal nőtt – mondta el Mészáros András.Az IC az egyetlen MÁV-vonat, ahol a késéseket is levonják a menetdíjból, hiszen abban az esetben, ha egy vonat 15 percnél többet késik, az utasnak visszafizetik a pótdíjat. A szerelvények ugyan kiemelt járatként közlekednek a MÁV hálózatán, a késések kellemetlenséget okoznak az utasoknak, a MÁV-ot pedig anyagilag terheli meg. Mint azt a MÁV főmunkatársa elmondta, ebben az évben 25,8 százalékkal csökkent a késések miatti pótdíj-visszatérítések aránya.Az IC-vonatok sikereinek ellenére néhány problémával ma is szembesül a MÁV. Amikor a kocsikat átépítették, az anyagi lehetőségek miatt csak légjavító berendezéseket szereltek fel, amelyek a nyári kánikulában nem működnek olyan tökéletesen, mint egy légkondicionáló berendezés. A pályák mentén a 35-40 fokos hőség ellen a szerelvények sem biztosítanak elég védelmet, főként, ha az állomáson megáll a vonat. Problémát jelent továbbá, hogy az IC-kocsik korlátozott számban állnak a MÁV rendelkezésére, a karácsonyi, húsvéti és a többnapos ünnepeken ennek megfelelően nagy a zsúfoltság a vonatokon. Ilyenkor a MÁV a nemzetközi forgalomban használt kocsikat kapcsolja a szerelvényekhez, amennyiben ez sem elég, alacsonyabb komfortfokozatú kocsik járnak az IC-ken. A MÁV 120 IC-kocsival rendelkezik, ám az ünnepeken vagy akár péntekenként akár 150 vagont közlekedtetnek az intercityforgalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.