Demszky Gábor SZDSZ-elnök kampánystábjának tagja, Bruck Gábor a többségi tulajdonosa a Marketing Centrum Országos Piackutató Kft.-nek. Bruck nem tart attól, hogy a nyílt politikai kötődések miatt hiteltelenné válnának a cég politikai felmérései. A szakma egyes képviselői ugyanakkor burkolt vagy nyílt formában, de kifogásokat fogalmaztak meg az ügy kapcsán.A Sawyer Miller Group (SMG) – amelynek 90 százalékban tulajdonosa Bruck Gábor – tavaly vásárolta meg a Marketing Centrum közvélemény-kutató cég 83 százalékát. A maradék 17 százalék a munkavállalók tulajdonában van. Az SMG 1993 és 1995 között a főpolgármesteri hivatalnak is dolgozott, illetve jelenleg a 4-es metrót előkészítő DBR Metró Kft. munkájában vesz részt. Bruck Gábor a szabad demokraták hatfős választási kampánystábjának is a tagja.– Mivel magam nem vezetem a céget, a felmérésekben nem veszek részt, nem tartok attól, hogy politikailag elfogult közvélemény-kutatások készülnének – állítja Bruck Gábor, aki hangsúlyozta: a tulajdonosváltás óta ugyanaz a szakember végzi a politikai közvélemény-kutatásokat a a cégnél, aki korábban is ezzel foglalkozott.A Marketing Centrum cégvezetője ugyanakkor az a Nyáry Krisztián, aki tavaly szeptemberig Demszky Gábor főpolgármester sajtófőnökeként tevékenykedett, a többségi tulajdonos cég, az SMG munkatársa pedig az SZDSZ egykori sajtófőnöke, Szabados Krisztián.Bruck elmondása szerint nyár óta csaknem megszűnt a politikai közvélemény-kutatás a Marketing Centrumnál, mivel – mint mondta – nem rentábilis ez az üzletág. Bruck a politikai hovatartozásról szóló vitát álvitának nevezte, és közölte: az a közvélemény-kutató, aki pártállása alapján eredményt manipulál, előbb-utóbb tönkremegy.Hann Endre, a Medián Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli: a kutatási eredményeken bizonyosan nem módosít a tulajdonos politikai pártállása. Szerinte ezt bizonyítja, hogy az öt hazai közvélemény-kutató cég általában azonos eredményeket közöl, az eltérések a statisztikai hibahatáron belül mozognak. – Ha vannak is feltűnő különbségek, nehéz lenne bármilyen összefüggést kimutatni a cégek feltételezett pártállásával – állítja. Hann szerint a piackutató szakmát kívülről próbálják politizálni. – Sokszor mondták már a piackutatásra, hogy baloldali-liberális szakma, s ez abból a szempontból igaz is, hogy a szabad véleményközlés önmagában egy liberális dolog – fogalmazott.Závecz Tibor, a Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója szerint a közvélemény-kutató cégek által használt módszer független a tulajdonosi háttértől. Felvetésünkre, amely szerint ellenőrzi-e valaki ezen módszerek betartását – különös tekintettel a kérdésekre, valamint a megkérdezettek összeállítására – azt felelte: ezek a szakma alaptörvényei. Mint fogalmazott, biztos abban, hogy a Marketing Centrum is betartja ezeket, hiszen ellenkező esetben a szakma és a megrendelők elfordulnának a cégtől. Azt Závecz Tibor sem tartja szerencsésnek, hogy a Marketing Centrum tulajdonosi háttere „szóbeszédre adhat okot”, s ezzel felerősödik az a szemlélet, amely szerint a politika hatja át a közvéleménykutató cégek tevékenységét.– Morálisan és etikailag is elvetendő, hogy egy politikai felméréseket is végző közvélemény-kutató cég tulajdonosi szerkezetében effajta összefonódások vannak – nyilatkozta Fritz Tamás politológus. Mint mondta, ez bizonyos értelemben hiteltelenné teszi a Marketing Centrum eredményeit, még akkor is, ha szakmailag nem lehet kifogásolni a módszereiket. – Ha tetszik, ha nem, a gyanú körüllengi a céget és annak kutatásait – fogalmazott, kiemelve, hogy ezt nem szabadna felvállalnia a cégnek. A nyilvánosság szerepét hangsúlyozva hozzátette: reméli, hogy a szakma kiszűri magából azokat a cégeket, amelyek kutatási eredményei „nyilvánvalóan kilógnak a sorból”.
Nacsa Lőrinc: idén még többen juthatnak el a külhoni magyarlakta területekre a Határtalanul programmal
