Elfogult közvélemény-kutatás?

Tábori-Gidró
2001. 01. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor SZDSZ-elnök kampánystábjának tagja, Bruck Gábor a többségi tulajdonosa a Marketing Centrum Országos Piackutató Kft.-nek. Bruck nem tart attól, hogy a nyílt politikai kötődések miatt hiteltelenné válnának a cég politikai felmérései. A szakma egyes képviselői ugyanakkor burkolt vagy nyílt formában, de kifogásokat fogalmaztak meg az ügy kapcsán.A Sawyer Miller Group (SMG) – amelynek 90 százalékban tulajdonosa Bruck Gábor – tavaly vásárolta meg a Marketing Centrum közvélemény-kutató cég 83 százalékát. A maradék 17 százalék a munkavállalók tulajdonában van. Az SMG 1993 és 1995 között a főpolgármesteri hivatalnak is dolgozott, illetve jelenleg a 4-es metrót előkészítő DBR Metró Kft. munkájában vesz részt. Bruck Gábor a szabad demokraták hatfős választási kampánystábjának is a tagja.– Mivel magam nem vezetem a céget, a felmérésekben nem veszek részt, nem tartok attól, hogy politikailag elfogult közvélemény-kutatások készülnének – állítja Bruck Gábor, aki hangsúlyozta: a tulajdonosváltás óta ugyanaz a szakember végzi a politikai közvélemény-kutatásokat a a cégnél, aki korábban is ezzel foglalkozott.A Marketing Centrum cégvezetője ugyanakkor az a Nyáry Krisztián, aki tavaly szeptemberig Demszky Gábor főpolgármester sajtófőnökeként tevékenykedett, a többségi tulajdonos cég, az SMG munkatársa pedig az SZDSZ egykori sajtófőnöke, Szabados Krisztián.Bruck elmondása szerint nyár óta csaknem megszűnt a politikai közvélemény-kutatás a Marketing Centrumnál, mivel – mint mondta – nem rentábilis ez az üzletág. Bruck a politikai hovatartozásról szóló vitát álvitának nevezte, és közölte: az a közvélemény-kutató, aki pártállása alapján eredményt manipulál, előbb-utóbb tönkremegy.Hann Endre, a Medián Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli: a kutatási eredményeken bizonyosan nem módosít a tulajdonos politikai pártállása. Szerinte ezt bizonyítja, hogy az öt hazai közvélemény-kutató cég általában azonos eredményeket közöl, az eltérések a statisztikai hibahatáron belül mozognak. – Ha vannak is feltűnő különbségek, nehéz lenne bármilyen összefüggést kimutatni a cégek feltételezett pártállásával – állítja. Hann szerint a piackutató szakmát kívülről próbálják politizálni. – Sokszor mondták már a piackutatásra, hogy baloldali-liberális szakma, s ez abból a szempontból igaz is, hogy a szabad véleményközlés önmagában egy liberális dolog – fogalmazott.Závecz Tibor, a Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója szerint a közvélemény-kutató cégek által használt módszer független a tulajdonosi háttértől. Felvetésünkre, amely szerint ellenőrzi-e valaki ezen módszerek betartását – különös tekintettel a kérdésekre, valamint a megkérdezettek összeállítására – azt felelte: ezek a szakma alaptörvényei. Mint fogalmazott, biztos abban, hogy a Marketing Centrum is betartja ezeket, hiszen ellenkező esetben a szakma és a megrendelők elfordulnának a cégtől. Azt Závecz Tibor sem tartja szerencsésnek, hogy a Marketing Centrum tulajdonosi háttere „szóbeszédre adhat okot”, s ezzel felerősödik az a szemlélet, amely szerint a politika hatja át a közvéleménykutató cégek tevékenységét.– Morálisan és etikailag is elvetendő, hogy egy politikai felméréseket is végző közvélemény-kutató cég tulajdonosi szerkezetében effajta összefonódások vannak – nyilatkozta Fritz Tamás politológus. Mint mondta, ez bizonyos értelemben hiteltelenné teszi a Marketing Centrum eredményeit, még akkor is, ha szakmailag nem lehet kifogásolni a módszereiket. – Ha tetszik, ha nem, a gyanú körüllengi a céget és annak kutatásait – fogalmazott, kiemelve, hogy ezt nem szabadna felvállalnia a cégnek. A nyilvánosság szerepét hangsúlyozva hozzátette: reméli, hogy a szakma kiszűri magából azokat a cégeket, amelyek kutatási eredményei „nyilvánvalóan kilógnak a sorból”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.