Folyamatos sorvadás

2001. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatos leépülés jellemzi a második világháború óta a vajdasági magyar nyelvű oktatást. Egy-egy rövid időszakot kivéve állandóan csökkent a magyar iskolák és a magyarul tanulók száma is. A rendelkezésre álló adatok szerint az 1951/52-es tanévben a Vajdaság területén még 231 iskolában volt magyar nyelvű oktatás, amely összesen 33 533 diákot érintett. Tizenöt évvel később az iskolák száma ugyan 197-re csökkent, viszont a tanulók létszáma több mint negyvenezer volt. Azóta állandó jellegű a visszafejlődés. A legfrissebb adatok 1998-ra vonatkoznak, és ezek szerint a Vajdaságban mindössze 76 iskolának volt magyar tagozata, de ezek közül mindössze 12 intézményben folyt egy tannyelvű magyar oktatás. Ami a területi megoszlást illeti, Bácskában a legjobb a helyzet, ami érthető, hiszen itt több magyar többségű önkormányzat is van. A Vajdaságnak ebben a részében 57 iskolában tanulhattak magyarul a diákok, ez a szám azonban csalóka, ugyanis az 57 közül 47 vegyes tannyelvű iskola, és mindössze tíz tisztán magyar. Különösen lehangoló, hogy a magyarság központjának számító Szabadkán nincs egyetlen olyan iskola sem, amely csak magyar tannyelven működne. Bánátban 19 iskolának van magyar tagozata, de ebből a 19-ből csak két iskolában volt tisztán magyar nyelvű az oktatás. Ha az iskolákat vesszük figyelembe, a Szerémség teljesen elveszett a magyarság szempontjából: a térségben egyetlen iskolának sincs magyar tagozata, és fakultatív anyanyelvápolás is csak egyetlen helyen, Ürögön folyt.Részben az iskolák hiánya, részben pedig az önként vállalt beolvadás vezetett oda, hogy a magyar gyerekek között egyre nagyobb számban vannak azok, akik nem magyar iskolába járnak. A hivatalos statisztikai adatok szerint száz iskolaérett, vagyis hétéves magyar gyerek közül csak 74 iratkozik magyar tannyelvű első osztályba. Sokkal rosszabb a helyzet a középiskolákat illetően, ugyanis ezt a számot követve azt az adatot kapjuk, hogy ebből a 74 fiatalból mindössze 36-an iratkoznak magyar tannyelvű középiskolába, vagyis a magyar diákoknak mindössze egyharmada folytatja anyanyelven tanulmányait az általános iskola után.Ami a felsőoktatást illeti, a helyzet akár tragikusnak is nevezhető. 2000-ben a vajdasági felsőoktatási intézményeknek 1700 magyar hallgatójuk volt, de közülük csak nyolc százaléknak volt alkalma magyarul hallgatni az egyetemi, illetve főiskolai előadásokat. A lakossága számarányához viszonyítva legalább ilyen lehangoló képet kapunk. A hivatalos statisztika szerint ugyanis a magyarság a Vajdaság lakosságának több mint tizenöt százalékát alkotja, viszont a magyar egyetemisták száma alig öt százalék körül alakul. A további adatok is arra utalnak, hogy egyre nagyobb méreteket ölt a beolvadás. Jelenleg több mint hatezer magyar általános iskolás jár szerb tagozatra, míg a középiskolások esetében ez a szám meghaladja a háromezret.Attól függetlenül, hogy milyen rendszer volt az elmúlt években Szerbiában, nem lehet azt állítani, hogy akadályozták volna a magyar nyelvű tagozatok megnyitását, ugyanis a törvény szerint magyar nyelvű tagozat megnyitásához tizenöt diák kell, de ettől rendre eltértek, és nem volt ritka az olyan példa sem, hogy három-négy magyar diáknak is tagozatot nyitottak.Külön fejezetet érdemelne az iskolaprogram, vagyis az, hogy a magyar diákok nem részesülnek magyar szellemiségű oktatásban. Ezt leginkább a történelemtanítás példázza, vagyis az az adat, hogy az V–VIII. osztály között a magyar diákoknak összesen 248 történelemórájuk van, és ebből mindössze 11 órán át tanulják a magyar történelmet, tehát a négy év óraszámának 4,4 százalékát irányozta elő erre a minisztérium.A mostani nagy változások időszakában remélhető: az oktatás bizonyos szinten visszakerül a tartomány hatáskörébe, ez azonban magában véve nem jelent semmilyen garanciát arra, hogy javulhat a magyar oktatás minősége. A tények ugyanis arra utalnak, hogy a vajdasági magyar általános iskolák lepusztulása a hetvenes években gyorsult fel, vagyis akkor, amikor a Vajdaság autonóm tartomány, politikai, gazdasági és alkotmányjogi önállósága eddigi történelme során a legnagyobb volt. Tehát egyértelmű, hogy ezen a téren csak a hatékony kisebbségi érdekvédelem jelenthet haladást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.