Forró leves: átalakítják az ázsai boltok a hazai termékkínálatot

Egyre több ázsiai kisbolt nyílik Budapesten.

2025. 09. 13. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új, pestiesen szólva kínai boltmárka megjelenésére hívta fel a figyelmet az Origo. QQ Expressnek egyelőre két üzlete van a fővárosban, a tulajdonosa pedig az Asia Food Family Kft. Utóbbi teljesen átlagos, tavaly bejegyzett, magánszemélyek által tulajdonolt vállalkozás. Az érdekesség nem is ebben rejlik, hanem abban hogy az utóbbi időben a fővárosban egyre több ázsiai bolt nyílik egy teljesen új üzleti modellt követve. Ez pedig nem más, mint a kínai snackkek és ázsiai kulináriák értékesítése.

kínai üzlet, sznekk,
A boltlánc megnyitása (Forrás: Facebook)

Ezzel a jelenséggel már a Magyar Nemzet is foglalkozott: új kínálattal és új üzletpolitikával szaporodtak el gombamód az ázsiai boltok a fővárosban. Egy évtizeddel ezelőtt is tucatszám működtek kínai és vietnámi kereskedők által üzemeltetett kis vegyeskereskedések, de azok kínálata kifejezetten a magyar hagyományokat követte. Az új üzleti modellnek két oka lehet. Az egyik, hogy jelentően megnőtt a távol-keleti és a dél-kelet-ázsiai diszpóra a fővárosban, illetve az orszgban. Ennek köszönhető például a kőbányai Jegyenye utcai, a Monori Center területén működő Duna Panda kínai hipermarket (ma a leghíresebb hazai kínai bolt és frissáru-piac) kereskedelmi sikerei. A másik ok, hogy maguk a magyarok is előszeretettel fogyasztják az ázsiai ízeket.

Így a QQ Express valójában csak egy piciny szelete a Budapest belvárosban elszaporodott, a snackértékesítési üzleti modellel működő boltpiacnak.

 Az új lánc vélhetően azért került szem elé, mert nagyon jó a közösségi média promóciója és nem mellesleg egy olyan szolgáltatással rukkolt elő, amivel eddig a hazai közönség csak a Nyugatitól nem messze levő, a Podmaniczky–Jókai utca metszésében található üzletben találkozott. A boltban vásárolt zacskós leveseket helyben lehet fogyasztani.

Az ázsiaiak nagyon szeretik a zsugorfóliázott, szárított tésztát és zacskós ízeket tartalmazó levesekért, currykért. Ez Japántól Koreán keresztül Vietnámon át Kínáig így van. És most már Budapest is becsatlakozott ebbe a tengelybe, a magyarok is nagyon kedvelik ezt az ételt.

Szemmel láthatóan annyira, hogy egy komplex üzleti modellt lehetett rá felhúzni. A dolognak van egy másik érdekessége is, miszerint az újonnan nyílt üzletek kínálata kísértetiesen hasonlít egymásra. 

Sőt a már említett Duna Pandára is, ami azt sejteti, hogy közös beszállítótól vásárolnak, amit vélhetően a Monori Center környékén kell keresni.

Az üzleti modell nagyon erős hatással van a piacra, hogy a nagyobb kínai kényelmi üzletek (mint például a Camponában működő) mirelit tenger gyümölcseit is kínálnak, amit itthon korábban csak a hipermarketek tettek. Ez merőben új termék a kis alapterületű boltokban és némileg ismeretlen volt a magyarok előtt. Mostanra azonban olyan fontos termék lett (egyes tengeri halakkal együtt), hogy a szintén kis alapterületű német diszkontláncok is belistáztak és minden pénteken friss áruval várják a vásárlókat. Tehát a hazai kiskereskedelmi szortiment alakítására is hatással vannak az ázsiai boltok, amelyekből a következő időszakban még több várható.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.