Francia csúcsművek

P. Szabó Ernő
2001. 01. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vásárlók bizalma töretlen – ez a címe az 1999 tavaszán megjelent tudósításnak, amely az időszak magyar műkereskedelmével foglalkozott. Nos, nagy eredmények születtek ugyan 2000-ben is, a bizalom szó mellé azonban más, árnyaltabb jelzőt kellene illesztenünk, ha a vevők és a kereskedők viszonyáról szólunk. A Kieselbach Galéria legutóbbi aukcióján ugyan 42 millió forintnál ért véget a licit Orbán Dezső Kannás csendélet című festménye árverezésekor, s ezzel a mű a második lett az örökranglistán, messze elmaradva azonban a listavezető kép 70 millió forintos árától. Azt a festményt, Szinyei Merse Pál Parkban című alkotását ugyancsak a Kieselbach Galériában aukcionálták éppen egy évvel korábban, s ebből a tényből két következtetést is le lehet vonni. Egyrészt azt, hogy ahogyan korábban, bizonyos galériák most is a közönség bizalmát élvezik. Másrészt azt, hogy mégiscsak voltak zökkenők, s az emlékezetes hamisítási ügyek, kétes leütések hatása egyelőre tovább gyűrűzik.Az élet azonban megy tovább, s a harmadik évezred elején a magyar műkereskedelemnek is előre kell figyelnie. Előre – és minden irányba, a plurális műkereskedelem útján korábban megindult nyugati országok felé. Egyrészt mert a megváltozott jogszabályok, az egyesült Európáéhoz közelítő gazdasági viszonyok között elképzelhetetlen lesz – ahogyan egyébként már ma is az – a külfölditől élesen elváló magyar műtárgypiacról beszélni. Ami persze nem csak hátrányokkal jár, hiszen elképzelhető az is, hogy külföldi művészek nem védett képei még könnyebben mennek ki a határon, de az is, hogy könnyebben jönnek haza értékes magyarországi alkotások. Minden mű a saját szellemi-kulturális közegében éri majd a legtöbbet, ebben az esetben pedig aligha kell különösebben aggódnunk a kulturális örökség sorsáért. Ugyanakkor megfelelő vásárlóerővel rendelkező közönség esetében az egyetemes művészeti értékek is könynyebben kerülhetnek magyar vásárlókhoz, ha a megváltozott jogszabályok nem terhelik külön illetékekkel a művek behozatalát.Ebből a szempontból sem érdektelen a külföldi példák tanulmányozása. Különösen érdekes lehet a németországi helyzet, egyrészt azért, mert a magyar műtárgyvásárlás pénzügyi, kulturális feltételei elsősorban a német modell szerint alakulnak, másrészt azért, mert a német vásárlók döntéseit aligha pénzügyi, inkább a tradíciókhoz való viszony, kulturális szempontok motiválják. A nagy vásárok Kölnben, Münchenben, Frankfurtban, a német–francia–svájci háromszögben fekvő Bázelban nemcsak az informáltságot teszik naprakésszé a kínálattal kapcsolatban, de prezentálják magukat a műveket is. Egyszerre érvényesülhet tehát a nemzetközi kapcsolatok vonzó hatása s a gazdag német tradíciók ereje – a magyarországi helyzet viszonylagos ingatagságát a többi között épp e kettős kötődés hiányában vagy legalábbis ellentmondásában kereshetjük.Nos, a helyzet összetettségét jelzi, hogy az egyébként igen magasra értékelt és kedvvel vásárolt német expresszionizmus terméséből ebben az évben csak egyetlenegy került be a Németországban eladott tíz legdrágább kép közé, sőt a lista első két helyén sem német, hanem két francia művész alkotása szerepel. A sort Fernand Léger 1921-ben festett Három figura című vászna vezeti 3,7 millió márkával (mintegy 500 millió forint, több mint hétszer annyi tehát, mint a Magyarországon eladott legdrágább alkotás). A második helyen Henri Matisse Etretat című mediterrán tája áll 2,92 millió márkával (400 millió forint). A 3–6. helyen német alkotók képei állnak, a biedermeier Carl Spitzweg 2,4 millió, Max Liebermann 2,3, illetve 1,6 millió és August Macke 1,65 millió márkával. Újabb három külföldi mű következik a sorban: Canalettóé (1,3), Jawlenskyé (1,1) és id. Pieter Brueghelé (950 ezer), hogy a sort újra két német zárja, Ludwig Richter, illetve Felix Nussbaum. Az ő műveik egyaránt 690 ezer márkáért, azaz mintegy 93 millió forintért találtak gazdára. A két ország pénzügyi, gazdasági erőviszonyait és múltját tekintve a magyar piac eredményei a fenti árak tükrében nem tűnnek irreálisnak. Persze az előrelépéshez sok mindenre szükség van – talán elsősorban annak a bizonyos megrendült bizalomnak a megerősítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.